Lurer du på hva alarmer fra Verisure koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på alarmer fra Verisure, inkludert hvilke alarmpakker de tilbyr, hva som er inkludert i prisen, hva som er viktig å vite om avtaler, utstyr og bindingstid, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Er du klar for å installere alarm og ønsker å få tilbud fra alarmselskaper? Da kan du klikke deg videre rett nedenfor, så blir du kontaktet av opptil tre alarmselskaper med deres beste tilbud.
En boligalarm er et alarmsystem som monteres i boligen for å varsle dersom det blir gjort innbrudd eller oppstår andre uønskede hendelser i eller ved boligen. Ny og mer moderne teknologi har gjort at det i dag er vanlig å installere alarmer som innehar mange ulike funksjoner. I tillegg til å sikre boligen mot innbrudd, har de fleste alarmer også brann- og/eller røykvarsler, fjernstyring og bevegelsesdetektor. De fleste boligalarmene på markedet har mange av de samme grunnleggende funksjonene, men det er også mulig å finne alarmer med spesial- og smarthusfunksjoner.
Dersom man ønsker å installere en boligalarm, kan det være lurt å sette seg litt inn i hva som finnes på markedet, da det finnes en rekke forskjellige alarmselskaper og alarmtjenester å velge mellom. En boligalarm er tross alt ikke lenger bare en innbruddsalarm. Ny og mer tilgjengelig teknologi tillater også at man kan installere avanserte overvåkningssystemer i helt vanlige boliger, til en relativt rimelig penge.
Hvis man vurderer å anskaffe boligalarm, er det lurt å starte med å kontakte noen av de markedsledende leverandørene, for å høre hva de har å tilby. Selskapet Verisure er en av Norges største leverandører av boligalarmer og alarmtjenester. De tilbyr blant annet alarm til innbrudd og brann, samt flere ulike "smarte hjem-løsninger". I tillegg til alarmutstyr, tilbyr de også tjenester som tilkobling til alarmsentral og vekterutrykning. Verisure har operert på det norske markedet siden 1988, og har derfor lang erfaring.
Man bør være klar over at det tilbys alarmer med og uten abonnement. Hvis man anskaffer en alarm uten abonnement, kjøper og eier man selv det tekniske utstyret, og man er ansvarlig for å installere, bruke og vedlikeholde alarmen. Å kjøpe en alarm med abonnement vil si at man blir kunde hos et alarmselskap, og abonnerer på en alarmtjeneste. Selskapet vil som regel montere alarmen i boligen, og deretter kan den kobles til en alarmsentral som gjør at ansatte i selskapet får beskjed dersom alarmen går.
Å være kunde hos et alarmselskap innebærer i mange tilfeller at det er selskapet som eier det tekniske utstyret, men det er også de som er ansvarlig for at det er i orden, og at nødvendige tiltak blir satt i gang hvis alarmen går.
Ønsker du tilbud på boligalarm? Bli kontaktet av opptil 3 alarmselskaper her.
Dersom man ønsker en alarm uten abonnement, kan man selvfølgelig søke etter dette på internett for å finne utstyr til den prisen man måtte ønske. Man kan finne alarmer i alle prisklasser, men vil man ha en standard boligalarm, med flere ulike funksjoner og teknisk utstyr av relativt god kvalitet, må man regne med å betale opp mot 10.000 kroner. Dersom man ikke er veldig teknisk anlagt, kan det være lurt å ansette en håndverker til å installere alarmen, og man må også regne med sporadiske utgifter for vedlikehold.
Når det gjelder alarm med abonnement, er den vanlige praksisen at man betaler en startpris når man inngår en avtale med en leverandør, og deretter betaler man en fast månedsavgift så lenge man er kunde. Månedsprisen er avhengig av hvilke tjenester man ønsker å inkludere i avtalen. En veiledende prisantydning tilsier at en standardpakke som dekker en normal bolig koster mellom 0 og 3000 kroner for installasjon og ca. 500 kroner per måned.
Prisen for alarm kan også påvirkes av individuelle forhold som:
Det finnes flere leverandører av boligalarmer med abonnement i Norge, og det er dessverre ikke alltid mulig å finne hverken priser eller betingelser på leverandørenes hjemmesider. Dersom man vurderer å installere en boligalarm med abonnement, er den beste løsningen å sette seg inn i hvilke funksjoner man ønsker, og deretter kontakte flere selskap for å få tilsendt tilbud. Det er også mulig å benytte seg av anbudstjenester på internett som gjør at man kan få tilsendt tilbud fra flere leverandører samtidig - for eksempel vår gratis og uforpliktende anbudstjeneste her på Boligsmart.
Verisure AS er et selskap som tilbyr produkter og tjenester innen alarmsystem og -tjenester for private hjem og bedrifter. Verisure ble grunnlagt i 1988, men da under navnet Securitas Direct. I 2006 gikk de ut som et eget selskap, og i 2014 byttet de navn til Verisure. Navnet Securitas Direct er fortsatt delvis i bruk i dag, men det viser altså til samme selskap som Verisure. I dag er Verisure en av Norges største leverandører av boligalarm, med over 240.000 kunder i Norge. I tillegg til å drifte sine egne systemer håndterer Verisure sin alarmsentral også signaler fra oppkjøpte selskaper som Falck, Hafslund og Noralarm.
Som kunde hos Verisure får man tilbud om en alarmpakke med diverse teknisk utstyr. Når alarmen er installert i boligen, vil man være kunde hos Verisure, og abonnere på tjenester som er knyttet til alarmen. Alarmpakken og tjenestene kan skreddersys etter behov. Dersom man inngår en standard avtale vil man kun leie det tekniske utstyret fra Verisure. Utstyret tilhører fortsatt Verisure også etter at det er installert i boligen.
Vanlige elementer i en alarmpakke fra Verisure:
Verisure tilbyr en utvidet produktgaranti til sine kunder. Denne garantien innebærer at dersom noe av utstyret skulle bli ødelagt, får man byttet utstyret kostnadsfritt så lenge man er kunde. Ved brann eller innbrudd dekker Verisure inntil 10.000 kroner i egenandel.
I tillegg til det tekniske utstyret tilbyr Verisure tjenester som hjelper kundene å sikre boligen på best mulig måte.
Som kunde hos Verisure kan man blant annet få tilgang til følgende tjenester:
Verisure er som nevnt en av de ledende leverandørene av boligalarmer og alarmsystemer i Norge. De er derfor ofte inkludert når eksterne aktører utfører diverse tester av boligalarmer. Det har blant annet vært innslag om alarmselskap på TV2 hjelper deg og i magasinet Norsk Familieøkonomi. En generell oppsummering av resultatet av diverse tester, er at Verisure scorer bra på kundeservice, de har rask vekterutrykning, men litt høyere priser enn konkurrentene.
Det er viktig å ha i bakhodet at forholdene rundt boligalarmer utvikler seg raskt, både med tanke på utstyr og tjenester, så det er viktig at man har oppdatert informasjon når man bestemmer seg for hvilken leverandør man vil være kunde hos.
Ønsker du tilbud på boligalarm? Bli kontaktet av opptil 3 alarmselskaper her.
Det kan være en betydelig månedsutgift å abonnere på alarmtjenester. Det er heldigvis noen tiltak man kan prøve for å senke kostnadene:
Det kan dessverre være vanskelig å få oversikt over prisene for boligalarmer med abonnement. Leverandører oppgir sjelden priser på nett, så man må selv ta kontakt for å få tilsendt tilbud. Dette gjør det vanskelig å sammenligne ulike abonnement, noe bransjen også har fått kritikk for tidligere. Leverandørene sier selv at årsaken til at de ikke ønsker å oppgi prislister til sine kunder er fordi de ønsker å ha mulighet til å kunne tilpasse alarmsystemet og prisen til kunden.
For å få tilbud på alarm må man sende en prisforespørsel til selskapet eller bruke en anbudstjeneste som henter pristilbud for deg - slik som oss her i Boligsmart. Man blir deretter kontaktet av en selger, eller en annen representant, med tilbud om en avtale basert på den informasjonen man har sendt inn. Man kan ta kontakt over telefon, men noen alarmselskap har også avtaler med butikker eller andre utsalgssteder hvor man kan få direkte kontakt med en selger.
Verisure ønsker ofte å foreta en befaring i boligen før man får pristilbud på alarm. Dersom det er behov for en befaring er det et uforpliktende og gratis hjemmebesøk. Det kan selvfølgelig være nyttig at en fagperson kommer og ser på boligen før avtalen blir inngått og alarmen blir installert, men man bør være oppmerksom på at dette også blir brukt som en mulighet for selskapet å selge flere tjenester og mer utstyr til kunden. Man bør også være forberedt på at selger vil jobbe for at man signerer avtalen der og da.
Når avtalen er inngått vil det komme en montør og installere utstyret. Det kan være noe ventetid mellom første kontakt og til alarmen er i full drift. Ventetiden er avhengig av hvor man bor i landet, og om det er noen montører tilgjengelig i den perioden man ønsker å installere alarmen.
Det forekommer vanligvis en startpris for oppstart og installasjon, og etter at alarmen er montert betaler man en fast månedsavgift. Når man mottar avtalen, bør man undersøke om det er bindingstid eller oppsigelsestid. Det er vanlig at kunden kun leier utstyr, så når man sier opp avtalen må man levere utstyret tilbake, med mindre noe annet er avtalt.
Ønsker du tilbud på boligalarm? Bli kontaktet av opptil 3 alarmselskaper her.
Det er ikke lovpålagt å skaffe seg en tyverialarm. Det er til og med delte meninger om det i det hele tatt har noen effekt å installere en avansert alarm i hjemmet sitt, men ved å installere en alarm har man i hvert fall gjort det man kan for å unngå innbrudd. I dag er boligalarmen også mye mer enn en innbruddsalarm, så det finnes flere grunner til å vurdere å installere en alarm.
Det finnes flere måter å tenke over om en boligalarm er verdt prisen. Man kan for eksempel regne ut totalkostnaden per år, og dele det på antall dager i året. Da ser man hvor mye man betaler per dag for å ha en fungerende alarm i huset. Mange alarmselskap prøver også å overbevise kunder om å inngå avtaler ved å sammenligne kostnaden ved et innbrudd med prisen for en alarm. Dette er jo et hypotetisk regnestykke, da det i utgangspunktet er høyst usannsynlig at man kommer til å oppleve et innbrudd selv om man ikke har alarm. Det kan kanskje være mer aktuelt å spørre seg hva man er villig til å betale for å bekymre seg mindre over innbrudd og andre farer. En av årsakene til at mange ønsker å installere en alarm er jo nettopp fordi det gir økt trygghetsfølelse.
Til syvende og sist er den eneste måten å finne ut om man skal installere en alarm eller ikke, å regne ut totalkostnaden for alarmen, og deretter vurdere om dette er noe man har, eller ønsker å ta seg, råd til.
Gjør smarte boligvalg