Lurer du på hva en Zaptec elbillader koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for elbilladere fra Zaptec, derunder hva som er inkludert i prisen, hvilke sentrale begreper du bør kjenne til, og hvordan du går frem for å kjøpe en ladeboks. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
En elbillader fra Zaptec vil koste fra 7.000 til 16.000 kroner. Prisen kommer an på hvilke av Zaptecs modeller du ender opp med, og det kan i noen tilfeller tilkomme ekstra kostnader knyttet til valg av forhandler, for eksempel i forbindelse med levering og installasjon.
I tillegg til selve ladeboksen må du betale en godkjent elektriker for installering av ladeboksen, siden dette er noe du ikke bør gjøre på egen hånd om du ikke er kvalifisert for det. Zaptec gir deg muligheten til å bestille en installasjonsgrunnpakke, som ligger på cirka 8.000 kroner. Denne installasjonsgrunnpakken kan bestilles via Zaptecs hjemmesider eller direkte via forhandlerne de selger gjennom. Zaptec har i tillegg tilbud for de som må installere mer enn én ladeboks i hjemmet sitt, eller for de som trenger ladebokser til et borettslag eller et næringsbygg.
Noen av Zaptecs forhandlere (som for eksempel Hurum Kraft) tilbyr også deg som kunde muligheten til å betale både ladeboksen og installasjonen sammen med strømregningen som kommer hver måned. Altså kan du slippe å betale hele summen med en gang. Dette er noe du kan velge selv på hjemmesiden til den relevante forhandleren. Flere kraftleverandører, som Fjordkraft, tilbyr Zaptec-ladere kun med installasjonen inkludert, noe som gir en relativt høy totalkostnad, men som likevel kan lønne seg i lengden.
Zaptec skiller mellom to kundesegmenter for private; elbillading hjemme og elbillading i borettslag/sameie. Den nyeste modellen for elbillading hjemme, Zaptec Go, er en av verdens minste hjemmeladere, og passer til alle biler. Den er er 80% mindre og lettere enn tilsvarende ladere du finner på markedet, og gir ti ganger raskere lading enn ved bruk av stikkontakt. Prisen på Zaptec Go ligger på rundt 7.000 kroner.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Når man først begynner å lese om elbilladere, legger man raskt merke til at det er flere begreper i bruk som kanskje er ukjente for de fleste. Vi skal nå ta en titt på begrepene som er mest relevante i forbindelse med Zaptec. Først og fremst er det greit å avklare at mange forhandlere bruker andre ord enn “ladeboks”, som er ordet vi har brukt i denne artikkelen. Noen forhandlere kan bruke ord som vegglader og hjemmeladestasjon, men det er akkurat det samme som en ladeboks. Den eneste forskjellen er selve ordet.
I forbindelse med ladebokser vil du ofte høre ordene TN-nett og IT-nett. Disse to begrepene har betydning for hvordan strømmen blir ført til boligen din. TN-nett er mest vanlig i boliger som er bygget etter år 2000, og har et 400-volt-system som de aller fleste elbilladere er bygget for å kunne takle. Elbiler klarer nemlig ikke å ta imot 400 volt direkte, og ladeboksene må konvertere denne kraften til noe elbilen tåler, standarden er 230 V, slik at elektronikken ikke blir overbelastet og ødelagt. Zaptec har ladebokser som er konstruert for nettopp dette. Om du finner ut at du har IT-nett (som er mest vanlig i eldre boliger), vil det også være mulig for deg å benytte Zaptec-ladebokser, og Zaptec har nå gode løsninger også for dette, men det vil innebærer en annen installasjonsprosess, og du bør forhøre deg med en elektriker om hvordan dette kan la seg løse.
To andre viktige ord du vil komme over i forbindelse med Zaptec sine ladebokser, samt andre ladebokser på markedet, er énfase og trefase, som er relatert til temaet strømkretser. Enkelt forklart er forskjellen følgende: En én-fase kan bare bære opptil 230V. Det fører til en større sjanse for strømbrudd, siden den bare lener seg på én fase, og den kan ikke lede strøm til større apparater. En trefase er mer brukt nå i dag, siden den kan bære opptil 415 V. Den er mye sikrere enn én-fase, siden den har flere faser å falle tilbake på. Om det oppstår en feil i bare én av fasene, har den fremdeles to faser igjen som fungerer på full kapasitet. Dette hjelper når man må lade større apparater, som en elbil.
I forbindelse med énfase og trefase hører man også begrepene 16A og 32A. Disse begrepene omhandler styrken på strømkursen, målt i ampere, og tallet indikerer hva som er den maksimale verdien for strømmen i et ladepunkt. Dette er òg for å forhindre at man tar ut mer strøm enn det som er tilgjengelig, eller mer strøm enn sikringene dine takler. 32A er den største strømkursen tilgjengelig i Zaptec sine modeller, og det er den som er anbefalt, siden det gir hurtigere lading. 16A tar ut mindre strøm en 32A, og lader derfor også mye saktere. Generelt anbefales en ladeboks med 32A-strømkurs, siden den både hurtiglader og er mer fremtidsrettet. Med full effekt vil en ladeboks med 32A-strømkurs kunne lade opp elbilen din til en kjørelengde på cirka 100 kilometer på bare en time.
Om du har bestemt deg for å anskaffe en Zaptec-ladeboks, vil det første steget være å kontakte en elektriker som kan gjøre en profesjonell vurdering av sikringene i hjemmet ditt. Sikringene dine må kunne støtte belastningen av å lade en elbil, og en elektriker vil med sikkerhet kunne fortelle deg om det er mulig å legge opp til dette. En elektriker vil også kunne fortelle deg om du har TN-nett eller IT-nett, om dette ikke allerede er avklart, noe som også er viktig å få klarhet i før et eventuelt kjøp. Hos noen kan det stå på sikringsskapet om man har TN-nett eller IT-nett, men om du er usikker på dette, vil det tryggeste være å høre med en profesjonell.
Etter at elektrikeren har gjort en vurdering av sikringene dine og hvilket strømnett du har, kan du også få et prisoverslag av dem. Zaptec tilbyr installering som en egen pakkeløsning gjennom flere av sine forhandlere, så du trenger ikke nødvendigvis å organisere dette selv. Vi anbefaler likevel at du ser på flere muligheter og henter inn prisanslag fra flere ulike leverandører, om du er i tvil om hvilket tilbud som er det beste, og du kan velge bort installasjonspakken og heller bestille de ulike elementene hver for seg, om du finner et alternativ som passer deg bedre.
Neste steg er å kontakte Zaptec, slik at du kan bestille en ladeboks og, eventuelt, en installasjonspakke hos dem. Du kan gjøre dette selv via deres hjemmeside, hvor du vil bli videreført til en av deres forhandlere. Du kan også ta kontakt direkte med en av forhandlerne deres for å bestille ladeboks og/eller installasjon. Forhandlerne deres vil kunne gi deg et nøyaktig pristilbud, basert på hvor omfattende installasjonen er og hvor mange ladebokser du trenger.
Siste steg vil være selve installeringen av ladeboksen. Siden Zaptec selv tilbyr installasjon som en egen pakke, trenger du altså ikke å tenke på at du må finne en godkjent elektriker på egen hånd. Zaptecs forhandlere har godkjente elektrikere som vil ta seg av hele prosessen om du ønsker det. Vil du derimot ikke gå for Zaptecs installasjonspakke, må du selv finne en godkjent elektriker i ditt område som kan ta seg av installasjonen.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Vi skal nå ta en titt på hva som er inkludert når man kjøper en elbillader fra Zaptec:
Zaptec har smart-ladebokser, som vil si at du får en lader som optimaliserer hele ladeprosessen. Ladeboksen vil selv regulere ladetidspunkt og velger oftest å lade om natten, når energiforbruket i boligen din vanligvis er på det laveste. Gjennom appen deres kan du likevel lett overstyre dette, om du heller vil velge ladetidspunktene selv.
De har modeller med både én- og trefase, og lading opp til 22kw. Dette fører til hurtigere lading, så elbilen vil være ferdig ladet og klar til bruk når du skal ut på veien igjen. Det er også mulig for deg å fastmontere ladekabelen i ladeboksene deres. Dette er spesielt relevant om du vet at det bare er én elbil som skal lades der. Om du vet at flere kommer til å bruke ladeboksen, er ikke dette like relevant, men det er greit å vite at fastmontering er inkludert i prisen om man skulle ønske det.
Zaptecs ladebokser kommer med den anbefalte type to-kontakten. Type to-kontakter er spesielt utviklet for det europeiske strømnettet, TN-nett, og de fleste ladekabler som følger med dagens elbiler, er laget for type to-kontakter. Type to-kontakter er laget for å gjøre det tryggere for deg å lade, og de tåler de kraftige spenningene fra ladeprosessen bedre enn en alminnelig stikkontakt gjør.
Du får også en bakplate for veggmontering med i pakken. Om du har planlagt å montere ladeboksen på et stativ i stedet, kan du gi forhandleren beskjed om dette. Da blir bakplaten tatt ut av pakken, og den endelige prisen reduseres også litt.
Zaptec er ikke den eneste leverandøren av ladestasjoner på markedet, og det kan være verdt å sjekke ut noen andre også. I denne seksjonen skal vi se på et lite utvalg av andre leverandører, slik at du får et litt større overblikk over hva som finnes på markedet i dag.
Defa er en leverandør med flere smart-ladeboks-modeller, som oftest med en maksbelastning på 32A og ladekontakt type 2. De har ikke mulighet for fastmontert ladekabel. Defa har en egen app hvor man kan få full kontroll over eget strømforbruk, samt kontrollere hvem som kan bruke ladeboksen. Man kan også leie ut egen ladeboks til andre som også bruker Defa.
Schneider har smart-ladebokser som har en maks belastning på 16A eller 32A, alt ettersom hvilken modell man velger. Enkelte Schneider-modeller lar deg velge mellom fastmontert eller løs kabel, men de fleste modellene deres har ikke fastmontert ladekabel.
Easee er kjent for å ha en av de fysisk minste ladeboksene på markedet, og de er derfor svært populære. De har en maks belastning på 32A og ladekontakt type 2. De fleste Easee-modeller har ikke fastmontert ladekabel, så flere vil kunne bruke samme ladeboks. Hvem som har lov til å bruke ladeboksen, kan kontrolleres via appen deres.
Wallbox har mange smart-ladeboks-modeller til en rimelig penge, samt én dyrere modell med blant annet ansiktsgjenkjenning og kompatibilitet med IT-nett og TN-nett. Dette i motsetning til de fleste andre ladeboksene på markedet, som bare er kompatible med TN-nett. Noen av de rimeligere modellene deres er også kompatible med IT-nett, men det gjelder ikke alle, så det er viktig at du dobbeltsjekker om dette er relevant for deg!
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Dette er kanskje det første spørsmålet du stiller deg etter å ha lest denne artikkelen. Om du ser på alt du får inkludert i prisen for en moderne ladeboks, samt hvor mye du vil spare på at du ikke blir avhengig av offentlige ladestasjoner og de dyre strømprisene en del av dem opererer med vil en Zaptec ladeboks være vel verdt investeringen. Den tilgjengelige nedbetalingsplanen er også et pluss, siden det gjør det litt rimeligere om du ikke kan bla opp hele summen med én gang. Det kan være billigere på sikt og ikke minst svært praktisk, å kunne lade elbilen med en egen ladeboks hjemme, og Zaptec er et godt alternativ med gode priser på både ladebokser og installasjon.
En annen grunn til at Zaptec kan være noe for deg, er at deres ladebokser fungerer godt med alle typer elbiler og hybridbiler. Det vil si at om du senere skal kjøpe en ny elbil, trenger du ikke å tenke på at du også må bytte til en ladestasjon som er kompatibel - Zaptecs ladeboks vil passe perfekt. Zaptec kan også utvides til å håndtere to ladere på samme kurs. Dette passer fint for den som har to elbiler, eller som planlegger å kjøpe en ekstra elbil i fremtiden.
Utenom det rent praktiske er det også en god investering når det kommer til sikkerhet. Sjansene for brann og annen skade på sikringene dine er store om du lader elbilen hjemme uten en ladestasjon, da vanlige stikkontakter ikke er laget for å tåle en så stor belastning. Om du tror det er noen som helst sjanse for at du må lade bilen hjemme en gang i blant vil det være mye tryggere å ha en hjemmelader. Zaptec sine er produsert for å kunne håndtere tung belastning og er derfor ikke en risiko for hjemmet ditt.
Gjør smarte boligvalg