Lurer du på hva det koster å montere elbillader hjemme? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for montering av elbillader ved egen bolig, inkludert lønnsomheten i det å kjøre elbil, hvordan du oppnår en rimelig pris for montering av elbillader, om det egentlig er verdt det, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Elbiler blir stadig mer populære i Norge og i 2021 var omtrent 65% av alle nye biler solgt i Norge elbiler. Elbiler er miljøvennlige og det utvikles stadig ny og bedre teknologi som gjør lading enklere og raskere. Hvis du har vurdert å kjøpe elbil, har du sikkert tenkt på hva en elbillader koster, hvor mye det koster å få den montert og om det er dyrt å lade den. Selv om det er mulig å lade elbil i vanlig stikkontakt, er anbefales ikke dette som en permanent løsning. Man kan også lade elbilen på offentlige ladestasjoner, men de fleste foretrekker å kunne lade bilen hjemme. Utvalget av elbilladere som kan monteres hjemme er i dag stort og du finner derfor ladere i flere priskategorier. De fleste ender opp med å betale et sted mellom 10.000 og 20.000 kroner totalt for elbillader og montering, men prisen kan også komme tett opp mot 25.000 kroner hvis du skal ha en av de dyreste laderne på markedet eller hvis arbeid med montering er ekstra tidkrevende.
De billigste elbilladerne kan koste under 5.000 kroner og de dyreste over 15.000 kroner. Hvor kraftig laderen er, hvor mye ladeeffekt den kan tilby og hvilke funksjoner den har, er viktige faktorer som påvirker prisen. Monteringen koster som regel mellom 3.000 og 8.000 kroner. Du kan velge å kjøpe lader og montering hver for seg, men det er også mulig å kjøpe elbillader og montering til pakkepris. Merk at du ikke alltid får det samme inkludert i prisen ved kjøp av montering. Typisk inkluderer prisen 2-4 arbeidstimer, kabellengde på 10-15 meter og et viss antall kilometer kjøring for montør, normalt rundt 50 kilometer. Hvis du har behov for lenger kabel enn det som er inkludert, om det er lengre kjørevei fra montør til deg eller hvis arbeidet er særlig tidkrevende og det for eksempel blir behov for å utføre gravearbeid i forbindelse med installasjonen, så vil dette føre til at prisen blir høyere.
Noen velger å montere elbilladeren på veggen, mens andre kjøper en ladestolpe som en eller flere elbilladere kan kobles til. Ladestolpene koster vanligvis rundt 5.000 kroner. Det anbefales dessuten å montere overspenningsvern for å beskytte det elektriske anlegget mot lynnedslag. Normal pris for montering av overspenningsvern som beskytter hele det elektriske anlegget ligger rundt 3.000 kroner.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Som regel lønner det seg å montere elbillader hjemme fremfor å lade elbilen med vanlig stikkontakt. Du må riktignok ut med en engangskostnad på 10.000 - 20.000 kroner hvis du skal installere elbillader, men du kan lade opp bilen mye raskere med en elbillader enn du kan i vanlig stikkontakt. Det kan ta godt over 25 timer å lade en elbil full i stikkontakt, mens en elbillader kan lade bilen full på 2-3, 8 eller 16 timer, avhengig av ladeeffekt, hva strømnettet er dimensjonert for og hvor mye strøm elbilen er i stand til å ta imot.
Hvis vi ser på utgifter som følger med driften av en elbil og sammenligner det med utgiftene som går med til en bensinbil, ser vi at det er særlig lønnsomt å bruke elbil. For det første får du med elbil fritak for engangsavgifter og merverdiavgift. Samtidig slipper du å betale bompenger på riksvei og du har mulighet til å parkere gratis mange steder. Du betaler også mindre for strøm enn du ville betalt for bensin med en bensinbil. Det er i all hovedsak strømprisen som avgjør hvor mye du betaler for å lade opp bilen. Selv om strømprisen kan variere, tar vi utgangspunkt i en gjennomsnittlig strømpris på 1 kroner per kWh. Har du en elbil med batterikapasitet på 35 kWh, betaler du altså 35 kroner for å lade den fullt opp. I snitt betaler de fleste mellom 1 og 3 kroner i strøm for hver mil, mens tilsvarende pris for bensin ligger mellom 7 og 15 kroner. Derfor er det vesentlig billigere å kjøre elbil.
Et annet alternativ elbillader hjemme er å lade elbilen på offentlige ladestasjoner. Prisene for bruk av ladestasjoner avhenger av om du ønsker hurtiglading (opptil 50 kW) eller lynlading (opptil 350 kW). De ulike aktørene opererer dessuten med forskjellige prismodeller. Noen tar betalt per kWh, mens andre tar betalt for tiden du bruker ladestasjonen pluss antall kWh. For hurtiglading er det vanlig å betale rundt 1,25 kroner per minutt og ca 3,50 kroner per kWh. Lynlading koster ofte litt mer. Med en snittpris på 1 krone per kWh ved lading med hjemmelader, er hjemmelading et rimeligere alternativ. Noen velger også å lade elbilen på kommunale ladestasjoner. Dette er ofte gratis, men ladehastigheten er begrenset, noe som gjør det til et mindre attraktivt alternativ.
Det er dessverre ikke mulig å få statlig eller kommunal støtte til kjøp og montering av elbillader i dag. Selv om det statlige organet Enova støtter flere miljøvennlige tiltaket for privatpersoner i hjemmet, gis det ikke støtte til kjøp av elbillader. Det skyldes at elbilladere allerede er utbredt på det norske markedet, og at Enova bare støtter produkter og tiltak som er veldig dyre og som ikke enda er etablert på markedet. Enova gir imidlertid støtte til bedrifter som ønsker å installere elbillader til elvarebil. Bedrifter kan få 5.000 kroner i støtte til dette, og støtteordningen tar her sikte på å redusere klimagassutslipp i transportsektoren ved å få flere bedrifter til å gå over til bruk av elvarebil.
Borettslag og sameier kan søke om kommunal støtte hvis de planlegger å investere i infrastruktur som gjør det mulig å etablere ladepunkter for beboerne. Det gis sjeldent støtte til selve elbilladerne i slike tilfeller. Det er i hovedsak infrastrukturen som må bygges i borettslag og sameier for å gjøre det mulig å montere elbilladere som gis denne typen kommunal støtte. Støtteordningene varierer imidlertid fra kommune til kommune. I Oslo kan borettslag og sameier søke om å få dekket opptil 20% av investeringskostnadene for slike prosjekter. Støtten begrenses imidlertid oppad til totalt 1 million kroner eller 5.000 kroner for hvert ladepunkt det legges til rette for. Viken fylkeskommune gir maksimalt 250.000 kroner i støtte per borettslag, mens Bergen kommune støtter opptil 40% av investeringskostnader i slik infrastruktur, også her med øvre begrensninger.
For borettslag og sameier anbefales det å finne ut hva slags støtteordninger som finnes i kommunen de holder til i. På den måten reduseres utgiftene som går med til å bygge infrastruktur. Når det gjelder fordeling av kostnader knyttet til kjøp av elbilladere, avhenger det av organisering. Hvis en beboer ønsker å få en elbillader på sin egen parkeringsplass, er det vanlig at vedkommende betaler for dette selv. Hvis det derimot legges opp til et felles ladesystem, er det hensiktsmessig å behandle kostnadene som en fellesutgift. Du kan lese mer i vår artikkel om elbillading i borettslag.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
En ulempe ved elbil er at ladehastigheten reduseres om vinteren fordi bilbatteriet påvirkes av kulden. Et bilbatteri fungerer best når temperaturen er varm og lader derfor fortere om sommeren. Samtidig reduseres elbilens rekkevidde i løpet av de kaldeste vintermånedene. NAF har testet elbilers rekkevidde om sommeren og vinteren for å se hvor store forskjeller det er snakk om. Undersøkelsene deres viser at elbilens rekkevidde reduseres med omtrent 20% om vinteren sammenlignet med sommeren. Dette skyldes blant annet at batteriet trives bedre i varme temperaturer og at vi bruker mer strøm i bilen når det er kaldt ute, ikke minst til å varme opp bilen.
For å unngå at vinteren skal ha for stor negativ effekt på bilens ladehastighet, anbefales det å lade bilen når batteriet allerede er varmt. Hvis ikke brukes lang tid på å få batteriet varmt nok til å kunne motta ønsket ladeeffekt. Mange elbiler har dessuten et system for forvarming av batteri. Dette kan styres med en app og skrus på slik batteriet varmes opp før bilen skal settes på lading. Om vinteren lønner det seg å lade bilen på et sted hvor det ikke er alt for kaldt. Det kan for eksempel gjøres i en garasje. Ved å plassere elbilladeren i garasjen, unngår du dessuten ytre påkjenninger fra snø, vind og regnvær. Du kan også spare på strømmen ved å tilpasse kjøremønsteret ditt. Du bruker for eksempel mye strøm ved brå akselerasjon, slik at dette med fordel kan unngås. I tillegg bør du sørge for å ha riktig trykk i bilens dekk. Trykket reduseres når det er kaldt ute, noe som medfører rullemotstand slik at bilen må bruke mer strøm for å bevege seg.
Ladeeffekten du kan få fra en elbillader begrenses av elbilens kapasitet og strømnettet ditt. Derfor bør du begynne å finne ut hva slags elbillader som passer til din bolig og din elbil. Mange elbiler kommer med en ladekapasitet på 3,6 kWh eller 7,4 kWh. Da spiller det ingen rolle om laderen er i stand til å gi mer. Du kan bare lade med begrensningene som finnes i bilen din. Selv om du da ikke trenger en elbillader som kan gi 22 kWh, kan det likevel være lurt å vurdere dette. Da har du en lader med høyere kapasitet hvis du en gang i fremtiden skal kjøpe ny bil. I tillegg til ønsket ladeeffekt, kan du vurdere de ulike funksjonene som finnes. Du finner enkle og smarte ladere, og du kan kjøpe ladere med wifi-styring og integrert 4G.
Deretter kan du sjekke markedet og se hva som finnes av alternativer. Er du usikker, kan du benytte deg av en gratis og uforpliktende befaring som tilbys av mange leverandører. Da kan du få gode tips om elbilladere som passer til boligen og elbilen din, og du kan be om å få et prisoverslag for lader og montering. Du kan også søke opp uavhengige tester som er utført på elbilladere for å finne ut hvilke som er best. Eventuelt kan du spørre venner og bekjente som har elbil og høre på deres erfaringer. Det finnes dessuten mange brukeranmeldelser på nett som kan veilede deg i jakten på riktig elbillader for deg.
For å oppnå en rimelig pris for montering, anbefales det å hente inn pristilbud fra flere aktører slik at du kan sammenligne tilbudene. Hvis du henter inn 3 tilbud så har du et godt sammenligningsgrunnlag. Det er imidlertid viktig å sjekke nøye hva som er inkludert i prisen du tilbys. Dette kan variere. Se hvor mange arbeidstimer som er inkludert, hvor lang kabel det er snakk om og hvor mange kilometer kjøring som er inkludert i prisen. Finn også ut om noe vil komme som et tillegg i prisen. Ved å hente inn flere tilbud og foreta sammenligninger, unngår du å betale mer for montering enn nødvendig.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Som vi har sett ovenfor, er det vel verdt å vurdere elbil. Det er billigere enn å kjøre bensin- eller dieselbil, både på grunn av lavere utgifter til drivstoff og fordi du slipper unna diverse avgifter som du ellers måtte betalt med bensin- og dieselbil. Prisen for selve laderen og monteringen er en engangskostnad, og laderen vil dessuten bidra til å øke verdien på boligen din, noe som vil komme deg til gode hvis du skal selge boligen en gang i fremtiden.
Det er også verdt å lade bilen med en elbillader fremfor å lade i vanlig stikkontakt. Lading i stikkontakt går tregt i forhold og kan dessuten være brannfarlig. En stikkontakt er ikke beregnet for belastningen den utsettes for over lengre perioder ved lading av elbil. Hvis du skal lade bilen i stikkontakt må du huske at ladingen må begrenses til 10A og kursen må beskyttes med en egen jordfeilbryter type B.
Når det kommer til selve monteringen, er det mer eller mindre uunngåelig å måtte betale for denne. Først og fremst stilles det krav om at elbilladere må installeres av en godkjent elektroinstallatør. Det er altså ikke noe alternativ å montere elbilladeren selv. Montering av elbillader involverer arbeid med fast elektrisk installasjon, noe som kun kan utføres av en godkjent elektriker.
Gjør smarte boligvalg