Lurer du på hva det koster å lade bilen hjemme? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for lading av elbil hjemme, inkludert pris- og lønnsomhetseksempler, hvor mye du betaler for strøm til elbil, hva det koster å lade på offentlige ladestasjoner, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Elbiler blir mer og mer populære i Norge og stadig vekk kommer nye modeller på markedet. I motsetning til eiere av vanlige bensinbiler, kan elbileiere lade opp bilen hjemme ved å plugge den inn i en stikkontakt eller en elbillader. Mange lurer likevel på om de bør lade bilen hjemme eller på en offentlig ladestasjon, hva som er mest praktisk, om det lønner seg å lade hjemme, og om man bør investere i en elbillader ved hjemmelading.
De aller fleste elbileiere i Norge (rundt 85%) velger å lade bilen hjemme. Dette er både praktisk fordi man kan lade bilen til enhver tid uten å måtte vente i kø, og rimeligere enn å lade opp bilen ved en offentlig ladestasjon. Hvis du skal lade bilen hjemme, kan du velge mellom å lade bilen i en vanlig stikkontakt eller ved å kjøpe en elbillader. Det billigste alternativet er å lade bilen i vanlig stikkontakt fordi man da slipper å ut med engangskostnaden for en egen elbillader og trenger bare å betale for strømmen som brukes. Prisen for lading vil da avhenge av strømprisen til enhver tid.
Lading i vanlig stikkontakt tar imidlertid mye lengre tid, og i mange tilfeller kan det ta over 25 timer å få ladet bilen helt full på denne måten. Lading i stikkontakten kan dessuten medføre brannfare. Vanlige stikkontakter tåler ikke den tunge belastningen fra ladingen over tid. Derfor krever slik lading at du har egen kurs til elbilen, kursen må dessuten ha jordfeilbryter type B og maks 10A.
Siden man helst bare skal bruke stikkontakten til nødlading, anbefales det å investere i en egen elbillader til hjemmet. På den måten kan du lade bilen mye raskere og sikkerheten ivaretas på en god måte. Reell ladehastighet avhenger av hvilke begrensninger strømnettet og elbilen din setter, samt elbilladerens ytelse. Hvis forholdene ligger til rette for det, er det imidlertid mulig å finne ladere som kan lade opp bilen på 2-3 timer. Vanligvis tar det imidlertid 8-16 timer å lade opp bilen med en hjemmelader, avhengig av selve laderen, elbilen og strømnettet i boligen din.
En elbillader kan koste alt fra under 5.000 kroner til over 15.000 kroner. Som med det meste annet, finner du de beste laderne i det øvre prissjiktet. I tillegg til prisen for selve laderen, må du betale for montering. Montering kan koste fra 3.000 kroner og tett opp mot 10.000 kroner. De fleste ender imidlertid opp med å betale et sted mellom 10.000 og 20.000 kroner totalt for lader og montering.
For å beskytte det elektriske anlegget mot lyn, bør du vurderer å få overspenningsvern montert. Det koster omkring 3.000 kroner å få montert et overspenningsvern som beskytter hele det elektriske anlegget. Noen kjøper også en egen ladestolpe som laderen kan plasseres på. Disse koster typisk rundt 5.000 kroner, men du kan også få laderen montert på veggen.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvis vi sammenligner elbiler med bensin- eller dieselbiler, lønner det seg helt klart å kjøre elbil. Det koster mindre å lade opp bilen med strøm enn det koster å fylle bensin på en bensinbil. I tillegg kan du kjøre lenger for hver krone du betaler. Ved kjøp av elbil slipper du dessuten unna enkelte engangsavgifter og merverdiavgift, bompenger ved riksvei, og du har tilgang til gratis parkering mange steder. Alt dette bidrar til at det i det store bildet blir billigere å kjøre elbil enn bensinbil. Du må riktignok ut med en relativt høy sum for selve elbilladeren og monteringen, men en elbillader kan til gjengjeld bidra til å øke verdien på boligen din.
Det kan være fristende for mange å forsøke å spare penger på montering ved å installere elbilladeren selv. Dette er imidlertid ikke et alternativ, og er dessuten ulovlig. Arbeid med fast elektrisk installasjon skal alltid utføres av en godkjent elektriker. Kun en elektriker har mulighet til å utstede dokumentasjon som bekrefter at arbeidet er utført i henhold til gjeldende krav, dette vil du trenger hvis du en gang skal selge boligen din eller i forbindelse med garanti- og forsikringssaker.
Når du skal kjøpe elbillader, kan du gjerne velge mellom å kjøpe lader og montering hver for seg, eller å kjøpe en pakke som inkluderer begge deler. Hva som er inkludert i installasjonspakkene kan imidlertid variere fra leverandør til leverandør. Det vanlige er at prisen du får inkluderer 2-4 timers arbeid, rundt 50 km kjørevei for installatør og kabler av en viss lengde (normalt 10 - 15 meter). Prisen for montering kan likevel bli høyere hvis arbeidet krever ekstra lang tid eller du må i gang med å grave.
Du kan spare penger ved å hente inn flere tilbud. Henter du inn minst 3 tilbud fra ulike leverandører, kan du sammenligne alternativene dine i henhold til pris og kvalitet, og du kan unngå de dyreste aktørene. Når det gjelder selve elbilladeren, kan det imidlertid lønne seg å betale litt mer for bedre kvalitet.
Det gis i dag ikke statlig eller kommunal støtte til kjøp av elbillader for privatpersoner. Selv om Enova støtter flere miljøvennlige tiltak for privatpersoner, er det en forutsetning at miljøvennlige produkter og tiltak som støttes er nytt på markedet og trenger ekstern stimuli for å selge tilstrekkelig i oppstartsfasen. Elbilladere er allerede godt etablert på det norske markedet og prisene er relativt beskjedne.
For å redusere klimagassutslipp i transportsektoren, støtter imidlertid Enova kjøp av elbilladere til elvarebil for bedrifter. Denne støtten er begrenset til 5.000 kroner, men privatpersoner kan som sagt ikke benytte seg av denne.
Hvis du bor i et borettslag eller sameie, har du kanskje lurt på om det er mulig å få installert elbillader der. Svaret er at du må ha tillatelse fra styret, men styret kan ikke nekte deg å få montert elbillader uten saklig grunn. Mange borettslag og sameier velger å legge til rette for elbillading for beboerne deres fordi det øker boligenes verdi og gjøre dem mer attraktive for potensielle innflyttere.
I mange tilfeller er det imidlertid behov for å bygge infrastruktur som gjør det mulig å sette opp nok ladere for borettslaget eller sameiet. Borettslag og sameier kan søke om kommunal støtte til bygging av slik infrastruktur. Støtteordningene varierer imidlertid fra kommune til kommune, så dere bør sjekke hva som finnes av støtteordninger der dere bor. Som regel dekker kommunen en viss prosentandel av investeringskostnader, samtidig som det er øvre begrensninger på den totale støtten for hele prosjektet eller per ladepunkt. I Oslo kommune kan borettslag og sameier eksempelvis få dekket opptil 20% av investeringskostnader, mens i Bergen kan man søke om å få dekket opptil 40%.
Hvis en beboer i et borettslag ønsker å få montert en lader på sin egen parkeringsplass, må vedkommende som regel betale for lader og montering selv. Hvis det derimot legges opp til et felles ladesystem i borettslaget eller sameiet, er det mer naturlig å fordele kostnadene som en fellesutgift. Du kan lese mer i artikkelen vår om elbilladere for borettslag.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Selv om det er mange fordeler med å kjøre elbil, finnes det også enkelte ulemper. Bilbatteriet trives best i varme temperaturer, noe som kan påvirke elbilen negativt i løpet av kalde norske vintre. Batteriet lades ikke opp like raskt når det er kaldt og bilens rekkevidde reduseres. I tester utført av Norges Automobil-Forbund (NAF) har man sammenlignet elbilens rekkevidde om sommeren og vinteren. I følge testene vil elbilens rekkevidde reduseres med cirka 20% når det er kaldt ute. En ting er at batteriet yter mer når det er varmt, men bilens strømforbruk øker også om vinteren fordi varmebehovet er større.
Selv om du ikke slipper helt unna denne ulempen, er det flere tiltak som kan bidra til å begrense vinterens påkjenninger. Bilbatteriet lader hurtigere når det er varmt. Det lønner seg derfor å lade bilen når batteriet allerede er varmt. Hvis du har en elbil med et system for forvarming, kan du skru på varming av batteriet før du legger ut på en lengre tur. Du bør undersøke mulighetene for forvarming på din bil, og starte dette i appen god tur før avreise. Forvarming krever også strøm, men du får den tilbake i løpet av turen.
Hvis du har en garasje der du bor, bør du vurdere å installere elbilladeren og parkere bilen her. Som regel er det litt varmere i garasjen og batteriet påvirkes ikke like mye av de kalde temperaturene. Dessuten beskyttes elbilladeren fra ytre påkjenninger som regn, snø og vind.
For å se om det lønner seg å lade bilen hjemme, kan det være nyttig å se på mer konkrete eksempler. Som nevnt er utgiftene begrenset til strømforbruk ved lading i stikkontakt, og dette er derfor det rimeligste alternativet. På grunn av sikkerhetsutfordringer og svak ladeeffekt, anbefales det likevel å gå til innkjøp av en elbillader. Med en elbillader betaler du normalt mellom 10.000 og 20.000 kroner for lader og montering, og i tillegg kommer strømforbruket. Strømprisene varierer i løpet av året og er forskjellige på ulike tidspunkter av døgnet. Det er imidlertid vanlig å ta utgangspunkt i en gjennomsnittspris på 1 kroner per kWh. Hvis du har et batteri med en batterikapasitet på 30 kWh, koster det 30 kroner å lade bilen full.
Elbiler og bensinbiler har imidlertid ulik rekkevidde. Derfor er det hensiktsmessig å se hvor mange mil du kommer for hver krone du betaler i drivstoff. Med en elbil betaler du som regel mellom 1 og 3 kroner per mil. Hvis du kjører bensinbil, må du betale et sted mellom 7 og 15 kroner per mil. Her er det imidlertid variasjoner som følge av at ikke alle elbiler og bensinbiler utnytter strømmen og bensinen like godt. Generelt er det likevel mye rimeligere å kjøre elbil enn å kjøre bensinbil.
Hvis du ikke ønsker å lade bilen hjemme, kan du også lade den ved en offentlig ladestasjon. Her kan du velge mellom hurtiglading (inntil 50 kW) eller lynlading (inntil 350 kW). Som regel koster lynlading litt mer. Ved offentlige ladestasjoner finner du ulike prismodeller. Enkelte aktører tar bare betalt for antall kWh ladet, mens noen tar betalt for kWh og antall minutter du bruker ladestasjonen. Vanlig pris er cirka 1,25 krone per minutt og rundt 3,50 kroner per kWh. Lading på slike stasjoner går raskere enn å lade bilen hjemme, men med en gjennomsnittlig strømpris på 1 kroner per kWh, er det rimeligere å lade bilen hjemme.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Som vi har sett ovenfor, er det billigere å bruke elbil sammenlignet med bensin- eller dieselbil. For det første slipper du en rekke avgifter fordi elbilen er mer miljøvennlig, og for det andre bruker du mindre penger på strøm enn du ville brukt på bensin. Det er også billigere å lade bilen hjemme enn å lade den ved offentlige ladestasjoner. Grunnet redusert risiko for brannfare og raskere lading, er det som regel verdt å investere i en elbillader til hjemmet også. Engangsprisen kan være nokså høy, men du får mye tilbake i form av rask og praktisk lading av bilen hjemme og økt verdi på boligen. Et annet alternativ som vi ikke har sett nærmere på her, er å lade bilen ved kommunale ladestasjoner. Dette er ofte gratis, men ladehastigheten er som regel lav, de er ikke alltid ledige og mange foretrekker å ha bilen hjemme hvis den skal stå å lade i flere timer.
For å gjøre ladingen hjemme enda billigere, anbefales det å legge ladingen til tidspunkter på døgnet når strømprisen er lav. I Norge har vi dynamiske strømpriser, noe som innebærer at prisen er høyest når strømforbruket er høyest. De dynamiske prisene bidrar til at folk fordeler strømforbruket mer jevnt utover dagen. Som regel er strømprisen høyest om morgenen eller om ettermiddagen når de fleste kommer hjem fra jobb. I motsatt ende er prisen gjerne lavest om natten når de fleste sover. Ved å lade bilen om natten oppnår betaler du en rimelig strømpris og har bilen klar til bruk neste dag.
Gjør smarte boligvalg