Lurer du på hva en Salto ladestasjon koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på Salto ladestasjoner til hjemmebruk, inkludert hva det koster å installere en slik ladeboks, hvorfor denne ladestasjonen har utmerket seg i flere tester, og forklaringen på ulike begreper som ofte nevnes i forbindelse med lading av elbil. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
En Salto ladestasjon koster mellom 15.000 og 20.000 kroner. Denne prisen inkluderer selve ladestasjonen, montering og nødvendig utstyr til montering. Hvis du ønsker å kun kjøpe selve ladestasjonen uten å bestille installasjon, koster den mellom 7.000 og 9.000 kroner.
Dette er prisen for basismodellen til Salto ladestasjoner, og denne kan lade bilen din med en effekt på 3,6 kW. Ønsker du en ladestasjon som kan lade med effekt 7,4 kW, vil prisen øke med mellom 500 og 2.000 kroner. Hvis du ønsker en modell som kan lade ved 22 kW, vil du måtte betale rundt 3.000 kroner i tillegg til prisen for basismodellen, altså mellom 18.000 og 23.000 kroner.
Siden en ladestasjon til el- eller hybridbil er et elektrisk apparat, er det et krav at den skal installeres av en autorisert elektriker. Dermed kommer man ikke utenom å måtte betale for installasjon i tillegg til prisen for selve apparatet. Mer om dette i avsnitt nummer tre.
Hva det koster å lade bilen med en Salto ladestasjon, påvirkes av mange faktorer: Hvilken bil du har, hvilken strømavtale du har, hvor mye du kjører, og faktisk også været: Det går nemlig tregere å lade opp bilen når det er svært kaldt eller varmt. Med disse forbeholdene i bakhodet kan vi si at det koster mellom 20 og 30 kroner å fullade en el- eller hybridbil. Hvis du har en spotpris-avtale hos din strømleverandør, er det penger å spare på å lade bilen gjennom natten; strømprisene er nemlig stort sett billigere på natten. Salto-laderne kan programmeres til å lade på gitte tider via en egen app.
Det er mange begreper å sette seg inn i som ny el- eller hybridbileier. Her skal vi gi deg en innføring i de viktigste begrepene når det kommer til lading av bilen:
Salto ladestasjoner er en av de vanligste hjemmeladerne i Norge. Det er firmaet Defa AS som produserer disse ladestasjonene. Defa endret i 2018 navnet på Salto ladestasjoner, og disse ladeboksene selges nå under navnet eRange. Salto ladestasjoner ble best i test da den tyske versjonen av NAF, ADAC, testet ulike el- og hybridbilladere. I denne testen er Salto-laderen oppført med sitt produksjonsnavn: ABL eMH1.
Ladekapasitet er betegnelsen på hvor mye elektrisitet bilen din kan motta fra laderen, og dermed hvor raskt bilen din kan lades opp. Det er bilens ladekapasitet, ikke ladestasjonen, som avgjør hvor mye elektrisitet bilen kan ta til seg av gangen. Mange biler har en ladekapasitet på 3,6 eller 7,4 kW. Selv om ladestasjonen din kan gi 22 kW, kan altså ikke bilen ta til seg mer enn for eksempel 7,4 kW av gangen. De overskytende 14,6 kW vil i dette eksempelet brukes uten uttelling.
Schuko er fagbegrepet på en vanlig stikkontakt. Man kan lade en el- eller hybridbil via en vanlig stikkontakt dersom man ikke har installert en ladestasjon hjemme. De fleste elbiler leveres med en ledning med schuko-støpsel. Denne ledningen er dog ikke ment til å brukes som din faste ladeløsning. Ledningen kalles faktisk nød-lader, nettopp for å signalisere at den kun skal brukes til lading i en nødssituasjon. Det er dog greit å benytte denne laderen når man er på besøk hos andre og vil fylle på bilen, eller på et ladepunkt i byen når man er ute og handler. Men myndighetene oppfordrer sterkt til å ikke ha dette som din faste lademetode hjemme.
Hvis du skal benytte en schuko-kontakt til lading hjemme, må kontakten og det elektriske anlegget ditt oppfylle visse krav. På nødlader-ledningen er det en klump som kan veie tre til fire kilo. Det er viktig at denne ikke henger i løse luften ned fra støpselet. Det vil kunne medføre slitasjeskade på støpselet og stikkontakten, dette kan i neste omgang føre til skade på det elektriske anlegget ditt og bilen din. Legg denne klumpen på en hylle eller heng den i en krok eller kurv, slik at den er avlastet. Du kan lese mer om dette på hjemmesidene til direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
Type 2 er navnet på stikkontakten og støpselet som er spesiallaget for lading av elbiler. Denne stikkontakten har flere kontaktpunkter enn de to som vanlige kontakter har. Via disse kontaktpunktene overføres det riktig mengde strøm til bilen, jording sikres og bilen kan kommunisere med ladeboksen. Dette sikrer for eksempel at ladestasjonen slutter å overføre strøm til bilen når batteriet er fulladet. Type 2-kontakten er standarden på det europeiske markedet, mens type 1 er standarden i Amerika. De aller fleste moderne el- og hybridbiler har type 2-kontakt. Hvis du skal lade bilen på offentlige ladestasjoner, må du som oftest ha med din egen kabel. En type 2-ledning selges gjerne som ekstrautstyr til ladestasjoner man kan installere hjemme. Vær obs på at noen ladestasjoner har en fastmontert ladekabel. Hvis du da vil ha en kabel til å ta med deg, må du kjøpe den i tillegg til ladestasjonen.
Når man skal bestille en Salto ladeboks, er det vanligste å gå gjennom et firma som leverer montering av ladestasjoner. Siden en ladestasjon er et elektrisk apparat, er det kun autoriserte elektrikerfirmaer som har lov å installere dem. Alle autoriserte elektrikere er registrert i Elvirksomhetsregisteret. Hvis firmaet du kontakter ikke står oppført her, er det antakelig ikke en seriøs aktør, og du bør være forsiktig.
Det kan være lurt å be montørfirmaet om en befaring før du bestiller din ladestasjon, særlig hvis det elektriske anlegget ditt er gammelt. Montøren kan da vurdere om det elektriske anlegget ditt er dimensjonert for den ladestasjonen du ønsker deg. De tar også en vurdering av om jordfeilvernet og overspenningsvernet ditt er i orden, før de begynner med installasjonen. Noen firmaer tar betalt for å foreta en slik befaring, mens andre gjør det gratis som en del av sitt tjenestetilbud. Du bør spørre på forhånd om hvorvidt det vil medføre en ekstrakostnad å få en slik befaring.
Salto ladestasjoner har modeller med ladeeffekt fra 3,6 kW til 22 kW. Som vi har nevnt, er det bilen din som setter begrensningen for hvor høy ladeeffekt den kan ta til seg. En lader med 22 kW-effekt er overdimensjonert for mange el- og hybridbileiere. Hvis bilen din kan lade ved 7,4 kW, gir det ingen bonuseffekt om laderen gir 22 kW. Ladere med effekt 22 kW trenger tilkobling til et sterkere strømnett en det som er normen, og installasjonen av slike ladebokser er dermed ofte mer kostbare.
Hvis bilen din har en ladeeffekt på 3,6 kW, kan det være verdt å investere i en ladestasjon med noe høyere ladekapasitet. Hvis du gjør det, kan du kjøpe en el- eller hybridbil med høyere ladekapasitet i fremtiden, uten å måtte bytte ut ladeboksen din.
Ved å registrere behovene dine hos oss i Boligsmart, kan du bli kontaktet av montørfirmaer i ditt lokalmiljø. Ikke bruk tid på selv å sitte på nettet og lete etter den beste aktøren; la oss finne dem for deg!
Når man kjøper en ladestasjon fra en montør, vil alt nødvendig utstyr til installasjonen stort sett være inkludert i prisen. Før du betaler, bør du be om et komplett oversikt over hva tilbudet inkluderer og ikke inkluderer, slik at du har oversikten. Noen montører tar for eksempel ikke kjøretillegg med i prisen når de oppgir et tilbud på nett.
Hva som må installeres, avhenger av hva det elektriske anlegget ditt er dimensjonert for fra før. Som oftest må det opprettes en egen kurs til ladestasjonen, og denne må ha en egen sikring. Du må også ha et overspenningsvern som er dimensjonert for lading av elbil.
Sikring, ledninger og utstyr til montering er som oftest inkludert i prisen. Oppheng til ladestasjon, ladekabel og eventuelt utstyr til å oppgradere sikringsskapet til en høyere effekt er stort sett tilleggsvalg. Garantitiden for Salto ladestasjoner er fem år. Forventet levetid for laderen er mellom 15 og 20 år.
Å betale for strømmen til å lade bilen kommer også utenom. Dette går via den vanlige strømavtalen din. Noen strømleverandører gir deg rabatt når du lader på deres ladestasjoner når du må lade utenom hjemmet. Når du installerer en hjemmelader, kan det være lurt å sjekke hvilke tilbud din strømleverandør har for deg som el- eller hybridbileier. Noen strømleverandører krever også at du søker dem om tillatelse, før du setter opp en ladestasjon hjemme. Dette gjelder særlig for ladestasjoner med høy ladeeffekt.
Salto ladestasjoner har to år på rad vunnet ADAC sin kåring av beste ladestasjoner til hjemmelading. ADAC er den tyske versjonen av NAF. ADAC ga ladestasjonene de testet score i henhold til tre ulike kriterier: Sikkerhet, pålitelighet og brukervennlighet. Salto ladestasjon skilte seg særlig ut innenfor kategoriene sikkerhet og brukervennlighet.
Keba og Mennekes er to andre som ladestasjoner som scoret høyt i testen til ADAC. Begge disse ladestasjonene er tilgjengelige i en rekke ladekapasiter som kan passe din bil. Vi kan også nevne norske Easee. Dette er en smart hjemmelader som automatisk justerer ladeeffekten ut fra hvor mye strøm som brukes av andre elektriske apparater i boligen din.
Hvilken hjemmelader som er den beste for deg, kommer an på hva du anser som de viktigste egenskapene ved laderen. Hvis du velger å lade bilen via nødladeren, må du forsikre deg om at stikkontakten oppfyller NEK400-normen fra 2014. Dette innebærer blant annet at den må ha egen kurs med maks 10A-sikring, stikkontakten du benytter må være en enkel stikkontakt og du må ha type B-jordfeilvern. Du må ha overspenningsvern på den elektriske anlegget ditt. Kursen til ladestasjonen må legges opp av en elektriker.
Mange tenker at det er enkelt og greit å bare lade opp bilen ved å plugge den inn i en vanlig stikkontakt. Det kan virke dyrt å betale for installasjon av en hjemmelader. Men det er flere grunner til at det lønner seg å investere i en ladestasjon:
For det første tar det mye lenger tid å lade opp bilen når man benytter en vanlig schuko-kontakt. Det kan ta alt fra 8 til 40 timer å lade opp bilen på denne måten. I gjennomsnitt tar det 50 til 60 prosent lengre tid å lade bilen via en vanlig kontakt enn med en ladeboks.
En av modellene til Salto kommer med et integrert energimeter. Hvis du velger denne modellen, kan du overvåke strømbruken til bilen din og ha full oversikt over strømforbruket ditt og lade bilen når strømmen er billigst.
En ladeboks som Salto registrerer når bilen er ferdig oppladet og stopper deretter strømtilførselen til bilen. Dette er et sikkerhetstiltak som minsker sjansen for at det oppstår feil eller varmegang i ladeanlegget. Slike feil kan i verste fall føre til brann. Å lade en elbil innebærer overføring av store mengder strøm over lang tid. Vanlige støpsler og kontakter er ikke dimensjonert for dette. Det er en større sjanse for at noe går galt når man ikke lader med en ladestasjon som er tilpasset denne påkjenningen.
Hvis du lader med nødlader og skulle være så uheldig å oppleve brann eller skade på bilen eller det elektriske anlegget, kan dette ha konsekvenser for utbetalingen fra forsikringsselskapet. Siden DBS ikke anbefaler å lade elbiler på denne måten, er det ikke sikkert at forsikringen din vil dekke kostnadene som oppstår i et slikt tilfelle.
Gjør smarte boligvalg