Lurer du på hva det koster å installere ladestasjon for elbil hjemme? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på montering og installasjon, inkludert hvor du får kjøpt elbilladere, hva som er viktig å tenke på når du skal leie inn fagfolk, og hvilke modeller som er mest populære i dagens marked. Visste du at du må benytte deg av elektriker for å installere ladestasjonen? Eller at det som regel er billigere å lade hjemme enn på farten? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Normal pris for en elbillader vil ligge mellom 5.000 og 15.000 kroner, ekskludert eventuelle kostnader for montering. Prisen for selve ladestasjonen vil først og fremst være avhengig av merke, modell og dimensjonering. Monteringen vil vanligvis koste fra 5.000 til 7.000 kroner, men det kan bli dyrere dersom det krever mer arbeid.
Det er viktig at du undersøker om prisen du får oppgitt fra leverandøren eller på nettsiden, er oppgitt med eller uten installasjon. Hos flere av de største nettbutikkene som selger elbilladere, vil prisen som regel ikke inkludere monteringskostnadene. Flere og flere tilbydere vil imidlertid både kunne levere og montere elbillader hjemme hos deg, og det kan bety at du vil få en lavere pris enn du ville fått om du skulle leid inn en elektriker på egen hånd.
Et godt tips for å spare mer penger på sikt er å investere i en elbillader med smart styring. En smart elbillader følger med på strømprisen og lader bilen på det tidspunktet som er rimeligst for deg. Strømprisen kan variere mye i løpet av døgnet, og dette kan du dermed utnytte til din fordel med smartere lading. Elbilladere med smart styring er sjeldent dyrere enn andre elbilladere.
Dersom du har hytte og pleier å kjøre dit med elbil, burde du absolutt vurdere å installere en egen ladestasjon der. Det sitter kanskje litt langt inne å bruke penger til en egen lader til hytta siden den kommer til å brukes mye sjeldnere. Kanskje tenker du at det må være greit å bruke en vanlig stikkontakt de få gangene i året det er snakk om? Da er det viktig at du er klar over at dette kan innebære en enda høyere risiko enn lading i stikkontakten hjemme.
Hytter har ofte eldre elektriske anlegg som på ingen måte er dimensjonert for lading av elbil, og du kan dermed fort ende opp med varmgang og brann i anlegget. I beste fall går bare sikringen, i verste fall begynner det å brenne mens elbilen står på lading om natten.
Det du kan vurdere er om du skal installere en litt billigere variant på hytta som ikke krever like mye av anlegget, og som da kanskje lader litt saktere. Bilen skal sannsynligvis stå mye stille når du er på hytta uansett, så da trenger det ikke å være avgjørende at den blir ladet opp raskest mulig.
Her har vi laget en nyttig ordliste til deg der vi forklarer noen av de viktigste begrepene knyttet til elbiler og ladestasjoner.
DC er en forkortelse for Direct Current, eller likestrøm på norsk. Elbilbatterier må alltid lades med likestrøm.
AC er en forkortelse for Alternating Current, eller vekselstrøm på norsk. Dette er den strømmen du får fra stikkontakten din hjemme, og du må derfor ha en lader som konverterer strømmen til likestrøm dersom du skal lade elbil-batteri med vekselstrøm.
CCS er en forkortelse for Combined Charging System. Dette er på god vei til å bli den dominerende hurtiglading-standarden i markedet, og innebærer at kontakten på bilen kan lades med både likestrøm og vekselstrøm.
CHAdeMO er en hurtiglading-standard som utelukkende benytter seg av likestrøm, og er utviklet i Japan. Den er ikke kompatibel med CCS.
Supercharger er hurtiglading-standarden fra Tesla.
Hurtiglading innebærer at strømmen overføres til batteriet raskere enn ved ordinær lading.
Litiumbatterier er kjent for lang levetid, og er den batteritypen som brukes aller mest i moderne elbiler.
Overlastvern er det samme som sikring, og skal beskytte den elektriske kursen mot overbelastning slik at anlegget eller annet utstyr ikke blir skadet.
Ladepistol er støpselet som sitter på ladekabelen. Også kjent som ladestøpsel, ladeplugg eller ladekontakt.
Når du kjøper elbil vil du vanligvis få tilbud om å kjøpe med en hjemmelader fra bilforhandleren. De vil også kunne sette deg i kontakt med en egnet installatør. En annen mulighet er å bestille elbillader gjennom en elektriker som har avtale med en produsent, eller du kan kjøpe elbillader i en nettbutikk og selv kontakte en elektriker for installasjon i etterkant.
En sjelden gang kan du også finne brukte elbilladere til salgs på for eksempel Finn. Selv om du kan spare noen tusenlapper på å kjøpe brukt, anbefaler vi heller at du kjøper en ny lader med garanti. Forventet levetid på en ny elbillader er ti år, men denne garantien bortfaller dersom du kjøper laderen brukt. I tillegg kan det være vanskelig å vite hvilken modell som er et godt valg og hva det elektriske anlegget ditt tåler, så det vil alltid være en fordel om du kan rådføre deg med fagfolk før du gjør noen innkjøp.
En elbillader skal alltid monteres av en autorisert elektriker. Du risikerer å skade både det elektriske anlegget hjemme og elektronikken på bilen dersom anlegget ikke er riktig dimensjonert, og i verste fall kan det føre til brann.
I tillegg er det slik at du ikke kan lade med mer enn 2,3 kW fra en vanlig stikkontakt, noe som innebærer at det vil ta lang tid å fullade bilen på denne måten. Dersom du skal lade på høyere effekt, trenger du:
Alt dette må altså monteres og installeres av en autorisert elektriker.
Huskeliste når du velger elektriker:
Den laderen du får med deg når du kjøper elbil, er en såkalt nødlader, som settes rett inn i en vanlig stikkontakt. Med nødlader tar det omtrent 11 timer å fullade bilen, men det er ikke anbefalt å bruke denne jevnlig. Nødlading i ordinær stikkontakt kan føre til unødvendig belastning på strømnettet, i tillegg til at det er forbundet men viss brannfare.
Hjemmelader er som regel ikke inkludert i prisen for selve elbilen, men du vil som regel få tilbud om å kjøpe denne i tillegg, samt et tilbud om installasjon.
Pakkeløsning med alder og installasjon inkluderer ofte:
Det aller viktigste når du kjøper elbillader er at du kjøper en lader som oppfyller de kravene som stilles til ladere og annet elektrisk utstyr i Norge. Derfor kan det være hensiktsmessig å holde seg til store kjente aktører som har flere års erfaring i bransjen. Et godt tips er å legge oppdraget ditt ut på anbud. Da kan du motta tilbud fra aktuelle leverandører og velge det tilbudet som passer deg best.
Utover det er det spesielt to hensyn du må ta i valg av ladestasjon:
Bilens maksimale ladeeffekt. I utgangspunktet er det ingenting som hindrer deg i å installere en ladestasjon på 22 kilowatt hjemme på garasjeveggen, men det er sannsynligvis helt bortkastet, for ikke å snakke om unødvendig dyrt. Bilen kan sannsynligvis ikke lade på den høyeste effekten uansett.
Hvor raskt du ønsker fulladet bil. Hurtiglading er vel å bra, men det er ikke sikkert du trenger det for hjemmelading. Når bilen er hjemme står den gjerne parkert i minst 12 timer, noe som er mer enn nok til til å fullade bilen selv på lav effekt.
Det kommer stadig nye modeller på markedet, og utviklingen over hele verden er veldig rask. Vi har også flere norske produsenter av elbilladere, noe som ikke er rart med tanke på at vi har svært mange elbiler er innbyggere sammenlignet med resten av verden.
Her har vi samlet en oversikt over noen av de mest populære modellene i Norge:
Easee er en serie smarte ladestasjoner som utvikles og produseres i Norge. De samarbeider med Tibber for å optimalisere smart lading, og kan styres ved hjelp av smarttelefon. Ladeeffekten er mellom 1,4 - 22 kW.
EVlink produseres av Schneider, og fås i flere ulike størrelser med ulike egenskaper. Dette er ladestasjoner som har fått generell god omtale, og Schneider regnes som en trygg produsent. Ladeeffekt på 11 kW.
Keba er en svært populær elbillader som fås kjøpt flere steder både i fysiske butikker og i nettbutikker. De kommer godt ut av det i flere tester, men er nok kjent for kvalitet heller enn spennende design Ladeeffekten er på opptil 4,1 kW.
eRange er en serie elbilladere som selges via elektrikere og bilforhandlere. Ladeeffekten er på opptil 22 kW.
Elvi fra EVBox fås kjøpt blant annet gjennom elbilforeningen, og kan styres ved hjelp av smarttelefon. Ladeeffekt på opptil 22 kW.
For å bruke elbil på en effektiv måte er det viktig å legge en plan for opplading som tar hensyn til både sikkerhet og bruk av ressurser. En ladestasjon på husveggen kan bidra til å tilrettelegge for dette, for eksempel ved at du kan lade om natten når strømmen er på sitt billigste, og stå opp til fulladet bil morgenen etter.
Elbiler og lading reguleres av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og i følge deres retningslinjer er det anbefalt å ha ladestasjon hjemme dersom du har elbil. Den samme anbefalingen kommer fra Elbilforeningen.
Strømmen i Norge er generelt ganske dyr, og frykten for høye strømregninger kan være noe av grunnen til at mange ser mørkt på å installere ladeboks hjemme. Hvor mye du betaler for hjemmelading, vil selvsagt avhenge av strømleverandør, kraftpris og selvsagt hva slags elbil det er snakk om, men det blir nesten garantert ikke så dyrt som du tror.
Dersom vi tar utgangspunkt i en elbil med et batteri på 22 kWh, vil det koste omtrent 22 kroner å fullade bilen. Videre kan vi anta at bilen bruker 1,2 kWh per mil, som vil si at det koster omtrent 1,20 kroner å kjøre én mil, dette kan vi runde opp til 1,50 kroner. I følge SSB kjører en norsk personbil i gjennomsnitt omtrent 12.500 kilometer i året, eller 1250 mil.
Med disse tallene kan vi enkelt regne ut omtrent hvor mye ekstra du må betale i strøm:
1250 mil * 1,50 kroner = 1875.
Dersom vi runder dette opp til 2000 kroner og deler det på 12, viser det seg at du må betale omtrent 166 kroner ekstra i strøm hver måned. Dette er ikke spesielt avskrekkende sammenlignet med hvor mye det koster for drivstoff.
Flere fordeler med ladestasjon hjemme:
Gjør smarte boligvalg