Lurer du på hva det koster å lade elbil på ladestasjon? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for lading på ladestasjon, inkludert ulike betalingsmodeller på markedet, hva som inkluderes i prisen, hvordan du kan spare penger, om det lønner seg å lade bilen hjemme og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye neste gang du skal lade elbilen på ladestasjon.
Overgangen til elbil har vært en stor suksess i Norge. Likevel er det særlig to utfordringer elbilister møter på i hverdagen; begrenset kjørelengde mellom hver opplading og begrensede muligheter for å lade. Samtidig utvikles det nye modeller, og infrastrukturen for lading av elektriske biler blir stadig bedre i Norge. Men hva koster det egentlig å lade bilen på ladestasjoner langs norske veier? Svaret er ikke entydig, da det finnes mange ladeoperatører på markedet. I tillegg til å variere i pris, har de ulike operatørene også forskjellige prismodeller. Det er alltid rimeligere å lade bilen hjemme, men hvis du skal på en lang tur eller har glemt å lade bilen i forkant av en kjøretur, er det viktig å kunne benytte seg av ladestasjoner som et alternativ.
Selv om prisene for lading hos ladestasjon varierer i stor grad, er det vanlig å betale en kW-pris på rundt 4 kroner når vi legger til prisen per minutt. Likevel ser vi at enkelte operatører, som for eksempel Tesla, er mye rimeligere med en kW-pris på i overkant av 2,5 krone, mens andre operatører kan ta over 8 kroner per kW. Prisene varierer altså som en konsekvens av at de forskjellige operatørene på markedet tar ulike priser. Men det er også prisforskjeller mellom forskjellige ladelaternativer, også hos samme operatør. Som regel kan du velge mellom lynlading, hurtiglading og normallading, der de to førstnevnte alternativene gjerne koster noe mer. Som navnene tilsier, blir en til gjengjeld fortere ferdig. Store prisforskjeller og ulike ladealternativer innebærer at det kan være vanskelig å forutsi hvor mye det vil koste å lade bilen. Regnestykket kompliseres dessuten ytterligere ved at operatørene benytter seg av ulike prismodeller. På noen ladestasjoner betaler man en pris per kW strøm som tilføres bilen. Hos andre ladestasjoner er det på en annen side vanlig å ta en pris per kW i tillegg til en minuttpris. Begge alternativene har ulike fordeler og ulemper som vi kommer tilbake til lenger ned i artikkelen, men prismodellene fører i seg selv at elbilister må orientere seg i en prisjungel som for mange er vanskelig å forholde seg til.
Som om ikke dette var nok, er det mulig å skaffe abonnement hos operatørene, noe som kan gi en bedre pris. Ladingen kan dessuten startes med SMS, via egne apper fra ladeoperatørene, eller med en ladebrikke fra elbilforeningen. Som regel er det noe mer kostbart å starte ladingen ved bruk av SMS.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvis du er ny eier av en elbil, vil du sannsynligvis måtte forholde deg til en del nye begreper. For mange er disse velkjente, mens for andre er det fremmedord. Nedenfor tar vi en nærmere kikk på noen av de mest sentrale begrepene knyttet til lading av elbil.
Ladestasjon: En ladestasjon gir elektrisk energi til en elbil eller andre elektriske kjøretøy. Man finner både ladestasjoner som leverer vekselstrøm og likestrøm. Det kan være flere ladepunkt på ladestasjonen som kan brukes for tilkobling til elbil.
Ladepunkt: Ladepunktet er der hvor elbilen kobles til for lading. Eksempelvis kan dette være en ladekabel eller en støpsel på ladestasjonens kabel. Ladepunktet ivaretar sikkerhet og sørger for brukervennlig lading.
Hurtiglading: Hurtiglading defineres av en effekt som overstiger 40 kW. I de aller fleste tilfeller vil dette være DC lading, og ved hurtiglading tilføres bilen strøm enda raskere. Hurtiglading går som regel raskere når det er varmt ute sammenlignet med når det er kaldt.
Fas og fase: Det finnes forskjellige ladesystem. Noen kan være 1-fas, mens andre er 3-fas. Forskjellen knytter seg til hvor mange ledere som brukes når strømmen skal overføres til elbilen din. Det er vanligst å se 1-fas lading, da alle biler kan lade med 1-fas, men ved 3-fas vil bilen kunne lades opp tre ganger raskere per amper. Det kreves et el-anlegg på 400V for å kunne lade 3-fas og dessuten må både ladestasjonen og elbilen være lagd for slik lading.
Likestrøm og vekselstrøm: Når det lades med høy effekt (hurtiglading), benyttes likestrøm. Det vil si at en lader likeretter ladestrømmen og gir likestrømmen elbilen skal ha. Når det derimot lades på lav effekt, benyttes vekselstrøm.
Operatørene på markedet opererer med forskjellige prismodeller og dette kan gjøre det vanskelig å finne ut hvilket alternativ som faktisk er det beste for deg. På den ene siden finner vi operatører som tar betalt for antall kW du faktisk lader, mens på den andre siden er det operatører som tar en todelt pris der prisen både omfatter antall kW og hvor lang tid du bruker på å lade bilen din. At man må forholde seg til ulike prismodeller mellom operatørene på markedet, kan fort bli forvirrende for forbrukeren som ofte må foreta nokså omfattende beregninger for å finne ut hvem som faktisk gir mest for pengene.
Begge former for prismodeller har sine fordeler og ulemper, og det er foreløpig ikke noen bred enighet om hvilken modell som er best. De som mener det er best å ta betalt per kilowattime og ikke per minutt, argumenterer for at dette er mer rettferdig fordi man på denne måten betaler for det man faktisk får av strøm. I tillegg er det med en slik prismodell nokså enkelt for forbrukeren å sammenligne priser mellom operatørene på markedet. Ulempen med denne prismodellen er imidlertid at den kan legge til rette for oppbygging av kø. Så lenge forbrukerne bare betaler for strømmen de faktisk får, kan de ta seg god tid når de lader bilen. Dette er grunnen til at mange heller har valgt å gå over til den todelte løsningen, der en både betaler en pris for antall kW og en pris for antall minutt. På den måten unngår man at enkelte bilister tar opp for mye tid og hindrer tilgangen til ladestasjonene for andre bilister. Når man også betaler en pris per minutt, har forbrukerne et økonomisk insentiv for å bli fort ferdig slik at nestemann i køen får tilgang til å lade sin bil.
Selv om prismodellen som også inkluderer en egen minuttpris sikrer bedre flyt på ladestasjonene, er den gjenstand for kritikk fordi bilistene må regne ut den faktiske prisen selv ved å finne ut hvor mye kW strøm de ønsker og hvor mange minutter det tar lade bilen opp til dette nivået, for så å legge sammen de to prisene. Enda mer komplisert blir det da når en skal sammenligne priser mellom de ulike operatørene for å finne ut hvem som gir mest for pengene.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Selv om prismodellene for bruk av ladestasjoner varierer, er det likevel lurt å gjøre sammenligninger for å finne ut hva som er det rimeligste alternativet for deg. Du kan for eksempel sette opp en oversikt med ladestasjoner som er aktuelle for deg å bruke, finne ut hvor de befinner seg og sammenligne prisene og hva som er inkludert i prisene. Husk å sjekke om de aktuelle operatørene bare tar betalt per kilowattime eller om prisen også inkluderer en minuttpris. Sett gjerne opp et detaljert skjema med prisene for hver operatør slik at du får en helhetlig oversikt.
Ofte ser vi at operatører har egne priser for deg som skaffer deg et eget abonnement. Hvis denne prisforskjellen utgjør en vesentlig sum, kan det være lurt å vurdere å gå til anskaffelse av dette. Selv om du får gunstigere priser med abonnement, kommer ofte en månedlig avgift i tillegg. Hvis du bare kjører elbil nokså sjeldent, kan det derfor hende det ikke lønner seg med abonnement. Sjekk uansett hva som er prisene med abonnement hos flere aktører, slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag og kan ta et opplyst valg. Du trenger ikke en egen kabel når du skal lade på en ladestasjon. I stedet kan du starte ladingen ved å bruke en ladebrikke fra elbilforeningen, ved å bruke operatørens app eller ved å bruke SMS. Som regel er det noe dyrere og begynne lading ved å bruke SMS, og dette må også tas hensyn til å regnestykket.
Generelt er det billigere å bruke elbil enn det er å bruke diesel- eller bensinbil. Likevel vil utgiftene til lading kunne variere i henhold til vaner man har og tilegner seg, og derfor er det mulig å spare penger med enkle grep. Det er for eksempel rimeligere å lade bilen hjemme enn å bruke en ladestasjon, men noen ganger blir det likevel nødvendig å bruke ladestasjonene. Med litt timing og planlegging er det imidlertid mulig å redusere bruken av ladestasjoner ved å ta mesteparten av ladingen hjemme. Når du likevel må bruke ladestasjon, er det lurt å finne ut hvilken operatør som er billigst å bruke. Prisforskjellene på markedet er store, og derfor er det mye penger å spare på å velge en rimeligere leverandør.
Det anbefales å bare lade opp til maks 80 prosent når du bruker en ladestasjon. Det skyldes at det tar mye lengre tid å lade opp de siste 20 prosentene. Faktisk kan de siste 20 prosentene ta omtrent like lang tid som det tok å lade opp til 80 prosent. Hvis operatøren tar betalt i minuttpris, ender du opp med å betale unødvendig mye for å lade opp bilen helt. Dessuten skaper det lengre ladekø.
For å spare penger bør du unngå å lade bilen med kaldt batteri. Hvis batteriet er for kaldt, klarer ikke bilen å benytte seg av den effekten som tilbys av hurtigladeren og følgelig vil ladingen foregå mye saktere. Det innebærer enda flere kostbare minutter. Forsøk derfor å legge ladingen til tidspunkter der batteriet er varmt, helst når du allerede har kjørt et lite stykke. Du bør også sjekke hvor mye effekt batteriet ditt kan motta og hvilken effekt som tilbys på ladestasjonen. Du vil ende opp med å betale mer enn nødvendig dersom du betaler for en mye høyere ladeeffekt enn det batteriet ditt kan motta. Til slutt er det viktig å vurdere de ulike betalingsmetodene hvis du ønsker å spare penger. Selv om det er mulig å betale med SMS, bør dette unngås så langt det lar seg gjøre. Det er mye rimeligere å betale via app eller med en ladebrikke.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
I de aller fleste tilfeller vil en overgang fra diesel- eller bensinbil til elbil lønne seg når det kommer til drivstoffkostnader. De fleste opplever at kostnadene til drivstoff halveres eller blir enda lavere etter å ha gått til innkjøp av elbil. Jo mer du kan lade hjemme, desto mer vil det lønne seg. Det skyldes at man lader med lavere effekt enn den som tilbys på ladestasjoner og at strømmen er enda billigere. Tar man utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer som er gjennomsnittet i Norge, vil man ende opp med å betale rundt 2500 kroner dersom man lader bilen hjemme. Den tilsvarende kostnaden for bruken av diesel vil være opptil tre ganger så høy.
Mange ønsker også å bruke elbil på grunn av miljøgevinsten det gir. For å få mest mulig ut av miljøgevinsten, bør du vurdere å velge en strømavtale med opprinnelsesgaranti. Dette innebærer at det blir produsert like mye fornybar strøm som den strømmen du selv bruker. Skal du gå til anskaffelse av en elbil og begynne å lade bilen hjemme, gjør du dessuten lurt i å sammenligne strømavtalene som finnes på markedet og velge den rimeligste. Når du sammenligner, er det viktig at du sjekker alle ekstra avgifter som kan komme i tillegg til prisen for strømmen og at du inkluderer prisen for nettleie. Sørg også for å lade bilen når strømmen er billigst, som regel på natten eller når strømforbruket generelt er lavt.
Gjør smarte boligvalg