Lurer du på hva en ladestasjon koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for ladestasjon hjemme og langs veien, samt hvilke faktorer som er med på å drive prisen opp eller ned. Det finnes flere populære modeller du kan velge mellom, og også noen lure måter å spare penger på, som vi også tipser deg om i denne artikkelen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
En ladestasjon hjemme koster fra cirka 4.000-5.000 kroner til 15.000 kroner eller mer. Enkelte kan komme opp i nærmere 20.000 kroner. Grunnen til at det er så stor forskjell i pris, er fordi den laveste prisen som oftest er oppgitt uten montering, mens den høyeste gjelder for det dyreste merket, med montering inkludert. Du kan velge å kjøpe ladeboks separat, og bestille det du trenger samt hyre en installatør selv, men husk at det er helt nødvendig at installatøren er godkjent! Hvis du får en boks installert av en ufaglært, kan det koste dyrt om noe skulle gå galt. En annen mulighet er å kjøpe en totalpakke der leverandøren også ordner med installasjon. Ofte kan dette bli billigere også da leverandørene vil gi deg et godt tilbud.
For tiden er det to måter å lade hjemme på. Den ene går ut på å få installert en spesiallaget ladeboks på egen strømkurs, hvor ladeboksen skrus fast i veggen eller i en stolpe. Denne har enten fastmontert eller løs kabel mellom boksen og ladekontakten i bilen, og er både mest populær og hyppigst anbefalt. Den andre måten å gjøre det på går ut på å lade bilen via en vanlig stikkontakt. Selv om dette er relativt vanlig, så er det i bransjen å anse for å være en nødløsning, og skal egentlig ikke benyttes som en permanent løsning. Det er rett og slett fordi vanlig stikkontakter ikke er laget for den belastningen det er å lade en elbil, og i verste tilfelle kan du risikere brann.
Når det gjelder ladestasjoner utenfor hjemmet, så er det greit å vite at ulike ladestasjoner drives av ulike ladeoperatører. Dette betyr at både prisene og betalingssystemene varierer over hele landet. I tillegg er hurtigladestasjonene dyrere enn hjemmelading, så det lønner seg å lade bilen så mye som mulig før man reiser.
En av de tingene som vil ha mest innvirkning på hvor mye du må betale for å lade bilen din, er strømprisene. Det er nemlig de samme prisene som gjelder for hus og hjem som for bilen din. Det betyr at dersom det er svært høye strømpriser og kaldt ute, så vil elbilen koste deg mer i ladeutgifter enn når det er varmt og prisene er lave. Det positive her er at du jo selv kan velge hvilken strømleverandør du ønsker. Det er store forskjeller på strømmarkedet, og dersom vinteren er ekstra hard så kan det være mange tusen å spare ved å bytte strømavtale.
I tillegg er det stor forskjell på prisene på de ulike ladestasjonene rundt om i hele landet. Det finnes steder hvor du betaler kun for å lade, mens andre steder betaler du i tillegg en minuttpris for hvor lenge bilen står på plassen. Dette er for å forsøke å oppmuntre folk til å lade mindre på de ulike ladestasjonene da det har oppstått et misforhold mellom antall elbiler og ladestasjoner. Det er derfor det er vanlig skikk og bruk å ikke lade over 80% når man lader på en ladestasjon utenfor hjemmet.
Til slutt er det også viktig å merke seg at det er store prisforskjeller forbundet med hvilken måte du starter ladingen på. Du kan starte lading med Elbilforeningens ladebrikke, eller du kan bruke ladeoperatørens egen app eller brikke. I tillegg er det også mulig å starte ladingen ved å sende en SMS, men dette er som regel mer kostbart enn både app og ladebrikke.
Når man er så tidlig i fasen som vi er med elbiler, er det som nevnt ikke mye som er standard ennå. Det kommer stadig flere lynladere på markedet, for eksempel, men hittil har ingen klart å bli enige om en betalingsmodell. Noen steder vil du betale per kWt du lader med, mens andre steder vil du måtte betale for både kWt og tiden du står på plassen for å lade. I tillegg til det skal du ha ganske grei teknisk interesse for å klare å holde oversikten over de forskjellige ladetilbudene. Både bilene og laderne er svært forskjellige, og i praksis betaler du alltid for den effekten som ladestasjonen oppgir, men det er sjelden den effekten du faktisk får benyttet. Dette henger sammen med både diverse mangler ved ladestasjonen, og det faktum at din egen bil ikke lader perfekt.
I tillegg til at prisene er dårlig merket, så er det også ulike i forhold som bestemmer sluttprisen fra leverandør til leverandør. Noen mener at det beste er om alle betaler per kilowattime og ikke per minutt, mens andre igjen mener det må bli en blanding av de to, altså at man betaler både for kWt og per minutt. Dette begrunnes med det vi var innom tidligere i artikkelen, nemlig at det ofte er flere og lengre køer som danner seg rundt laderne. Å betale en minuttpris for å stå og lade kan ha en oppdragende effekt, og føre til at folk flest kun lader til max 80% for eksempel. I tillegg til dette finnes det en myriade av ulike apper du kan bruke for å skaffe deg de beste prisene eller rett og slett ha oversikt over hvem som tilbyr lading hvor.
Et av hovedproblemene med ladestasjoner rundt i landet er at de har svært dårlig merking av pris per kW. Det betyr at selv om du planlegger turen din godt, vil du kunne bomme på prisen, eller prisen vil kunne endre seg inne du kommer frem til ladestasjonene du har sett for deg. Det er derfor flere som trekker frem Tesla sin betalingsmodell som det beste alternativet som bør innføres overalt. På Tesla ladestasjoner betaler du for levert energimengde, med straffegebyr om du lar bilen stå etter at den er fulladet. På denne måten betaler du det det koster for strømmen som brukes for å lade bilen din, samtidig som du straffes dersom du tar opp plassen for andre. Dette er også sammenlignbart med betalingsmodellen for fossile biler, hvor prisen alltid er tydelig merket ved bensinstasjonen. Forhåpentligvis blir dette også standard for elbil-lading i fremtiden.
En av de aller mest populære modellene for hjemmelading er Easee Home ladestasjon. Dette er en intelligent ladestasjon som kan tilpasse seg alle elbiler, strømstyrker og strømnett. Ladestasjonene har en innebygd laderobot som automatisk oppdager om bilen støtter 3-fase eller ikke, og du behøver ikke å tenke på alle de ulike tekniske spesifikasjonene. Dette er nok noen av grunnen til hvorfor den har blitt så populær også; den er svært brukervennlig, tilpasser seg bilens behov og kan lade flere biler med ulike behov samtidig. Her forutsettes det selvsagt at du har riktig kabler til riktige biler.
Ved siden av denne er også Defa eRange Uno en svært populær modell. Defa eRange Uno er Nordens mestselgende modell for hjemmelading, kanskje fordi den er en av de få modellene som er tilpasset nordiske forhold med klapplokk på uttaket som beskytter det fra vann og snø. Alle ladestasjonene til Defa kan justeres i effekt fra 3,7 kW til 22 kW, og har løsninger med dobbel ladestasjon for deg med to biler. Disse ladestasjonene er også appstyrte, og kan stilles inn for å lade når strømprisene er lavest på dagen.
Til slutt er også Schneider EVlink Wallbox en populær modell for hjemmelading av elbilen. Den leveres med Type 2 uttak, som er blant de vanligste modellene for ladeboks uten fast kabel. Type 2 uttak anbefales når man ikke vet biltype, noe som kan være kjekt om man er på utkikk etter ladestasjon til et borettslag, garasjeanlegg eller lignende. Denne ladestasjonen er også en av de billigste blant de mest populære modellene, men husk å regne med at du må kjøpe ladekabel i tillegg til selve ladestasjonen for å få et fullstendig prisbilde.
Det finnes flere ulike løsninger som kan hjelpe deg å spare penger. Hvis du investerer i de såkalt smarteste ladestasjonene, så vil de både kunne kontrolleres gjennom en app, og selv klare å finne ut av når det er billigst å lade. I en app kan du gjøre dine egne innstillinger, og for eksempel bestemme at bilen ikke skal lade dersom strømprisen går over en viss pris. Du kan også stille den inn til å kun lade midt på dagen, og generelt vil du kunne følge bedre med på hva prisen for lading vil bli. Å lade på vinteren når det er som kaldest, er ofte det dyreste.
Dersom du ikke lader opp hjemme, men på en ladestasjon, så tar det vanligvis opptil 40 minutter å lade opp til 80% av kapasiteten til batteriet. Men også her spiller temperaturen inn, og jo kaldere motoren og uteluften er, jo lengre tid tar det. Det kan være greit å ha i bakhodet at ladetiden for de siste 20% øker merkbart jo nærmere man kommer 100%. Det betyr at prisen øker mer og mer over 80% da de fleste ladestasjonene tar seg betalt per minutt. Både køene, tiden det tar å lade og årstid vil ha stor innvirkning på hva prisen blir for å lade. Her kan det potensielt være mye penger å spare, dersom du ikke er nødt til å lade til 100%.
Til slutt er det også lurt å laste ned et ladekart og ha på mobilen til når du er ute på langtur. Her kan du få oversikt over både hvor du kan lade, samt hvor mye penger det koster. På den måten kan du stoppe på de ladestasjonene som tilbyr den beste prisen og beliggenheten for deg.
Det blir mer og mer populært å kjøpe og kjøre elektrisk bil, og elbilene utgjør nå faktisk hele 10% av bilparken i Norge. Samtidig fortsetter tallene å stige, men med stadig nye modeller og eiere det fortsatt mange standarder som ikke er fastsatt. Dette gjør dette markedet relativt uoversiktlig og vanskelig å manøvrere, for den gjengse elbileier.
Dersom du skal gå til innkjøp av en elbil, er det både verdt det og nødvendig å ha en ladestasjon hjemme - dersom du ikke bor i en storby med ladestasjoner i gata. Men med et såpass nytt og uoversiktlig marked kan det være vanskelig å finne frem til hva som er den beste ladestasjonen for deg. Det beste du kan gjøre for å finne frem i denne jungelen, er å snakke med elbilselskapet om hva de anbefaler for bilen din.
Dersom du skal ut på langtur og må lade bilen langs veien, er det viktig å sette seg godt inn i hvor ladestasjonene finnes langs veien. Her er det dessverre ikke alltid mulig å velge de billigste leverandørene da det er knapphet på ladestasjoner i hele landet. Dette er i full fart med å bli bygd ut, og mens det gjøres vil det mest sannsynlig også kunne utvikles noen standarder og retningslinjer for prising på ladestasjonene. Det er også å forvente at det vil utvikles standarder for ladekabler også i fremtiden, noe som vil gjøre lademulighetene enda mer tilgjengelige å finne frem i.
Gjør smarte boligvalg