Lurer du på hvor mye det koster å lade på en hurtiglader? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på hurtiglading av el- og hybridbiler, inkludert hvordan forskjellige aktører priser sine ladetilbud, hvilket utstyr du trenger for å lade bilen på en hurtigladestasjon og hvordan du kan spare penger ved å lade på riktig måte. Vi tar også en gjennomgang av sentrale begreper om lading av elbil for å gi deg kunnskapen du trenger for å lade bilen på en hurtiglader. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Det koster mellom 250 og og 500 kroner å hurtiglade en elbil på en kommersiell ladestasjon. Når det er sagt, er det veldig litt vanskelig å gi et nøyaktig prisoverslag for lading av elbil fordi det er en del faktorer som spiller inn. Vi skal gå nærmere inn på disse faktorene i avsnitt tre.
De største aktørene på lademarkedet i Norge er Fortum, Mer (tidligere Grønn Kontakt), BKK, Circle K, Ionity, Lyse, E.ON og Vattenfall. Tesla har sine egne ladestasjoner, men de aller fleste Tesla ladestasjonene kan også benyttes av andre bilmerker. I tillegg til disse ladefirmaene er det også en del kommuner som har kommunale ladepunkter tilgjengelig i bybildet, men de fleste av disse ladepunktene er ikke hurtigladere. For å lade bilen på en kommersiell ladestasjon må du først aktivere laderen.
Det er tre måter å gjøre dette på:
Enten du velger å registrere deg hos hver enkelt operatør eller bli medlem i elbilforening, er prosedyren ganske lik. Du registrerer din bil og ditt betalingskort på profilen din i aktørens system. Når du aktiverer en ladestasjon med RFID-brikken, kan du begynne å lade, og kortet ditt belastes automatisk for prisen på ladingen.
Som du skjønner, er det litt forarbeid som må gjøres før du kan dra ut og lade bilen for første gang. Men når du først har registrert deg som bruker, er jobben gjort; du trenger kun å gjøre det én gang per operatør. Oversikt over hurtigladere i hele Norge finner du på Ladestasjoner.no. For å finne ladepunktene med hurtiglader trykker du på “tilpass søk”-knappen og velger vekk “vanlig stikkontakt”.
1. juli 2023 ble det innført et krav om at alle nye hurtigladere skal monteres med kortterminal for å gjøre det enklere å betale. Stadig flere ladeselskaper tilbyr som sådan muligheten for å betale med kort.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Å lade bilen på en ladestasjon krever litt mer teknisk forkunnskap enn å fylle bensin eller diesel. Vi tar derfor en gjennomgang av de viktigste begrepene slik at du har kunnskapen du trenger når du skal ut og lade bilen.
Schuko er rett og slett fagbegrepet for en vanlig stikkontakt. Det er mulig å lade en elbil ved å plugge den inn i en vanlig stikkontakt. Mange bruker schuko-kontakt når de lader hjemme. Myndighetene anbefaler dog ikke denne lademetoden, men snarere at man installerer en hjemmelader. Dette er den tregeste måten å lade på; det kan ta mellom 8 og 40 timer å fullade bilen med denne typen kontakt, og det karakteriseres dermed ikke som hurtiglading. Du kan lade på en del kommunale ladepunkter med denne typen ledning. I Oslo er det om lag 3.000 ladepunkter, og en tredjedel av dem er schuko-kontakter.
Type 2 er betegnelsen på stikkontakten og det tilhørende støpselet som er anbefalt til lading av el- og hybridbiler i hjemmet. Dette støpselet er større enn et vanlig støpsel og har flere kontaktpunkter (pinner). Type 2-kontakten er den europeisk standarden for lading av el- og hybridbiler, mens type 1 er den amerikanske standarden. Du kan bruke denne typen kabel på noen offentlige og kommersielle ladestasjoner. På offentlige ladestasjoner må du ha med din egen kabel, mens kommersielle stasjoner som oftest har ladere med fastmontert ladekabel. Denne typen lading kalles normallading.
Chademo og CCS er en tredje kontakttype, og disse brukes til hurtig- og lynlading. De to laderne har ulik utforming, og det er kun én av dem som vil passe til din bil. Men frykt ikke, de fleste lynladestasjoner har begge kontakter. Det er ikke mulig å skade bilen ved å velge feil støpsel, simpelthen fordi det ikke vil passe til din bil. CCS er den vanligste typen, men Chademo er også utbredt. Tesla har sin egen kontakttype og egne ladestasjoner som kun kan benyttes av Teslas egne modeller.
Som tidligere nevnt må du ha en RFID-brikke, også kalt ladebrikke, for å aktivere en ladestasjon. Dette er en liten plastbrikke som ser ut som et nøkkelring-anheng. For å aktivere ladestasjonen, holder du RFID-brikken opp mot området på laderen som er markert med “RFID”. Elbilforeningen har en brikke som fungerer hos alle operatører, men du kan også bestille brikker fra hver enkelt operatør hver for seg. RFID er en forkortelse for Radiofrekvensidentifikasjon. Brikken inneholder en liten datachip som sender radiosignaler til en mottaker i nærheten. I dette tilfellet benyttes den til å identifisere deg som en registrert kunde hos ladeaktøren, slik at du kan aktivere ladestasjonen.
Det er bilen som setter begrensningen for hvor fort den kan lades. Mange biler har en ladekapsitet på 3,4 eller 7,4 kW. Når det er snakk om hjemmelading, snakker man derfor om dette som en maksgrense. Det er unødvendig dyrt å installere en lader hjemme som kan gi 22 kW hvis bilen din bare kan lade med 3,4 kW. Så hvordan har det seg at en hurtiglader kan gi opptil 150 kW, eller til og med 350 kW? Når man lader bilen hjemme, lades den ved at strøm føres inn i bilens innebygde lader. Denne laderen omformer vekselstrømmen fra strømnettet til likestrøm, som er det bilen bruker. Siden det er plassbegrensning inne i bilen, er det begrenset hvor stor denne transformatoren kan være.
En hurtiglader forbigår bilens interne lader og fører likestrøm direkte til batteriet. Hurtigladeren har ikke samme plassbegrensning som bilens interne lader og kan derfor omdanne en større mengde strøm til likestrøm. Hurtigladeren tilpasser strømmengden den overfører til bilen, ut fra hvor mye bilens batteri kan ta imot.
Det er mange faktorer som påvirker prisen på hurtiglading. Den første er at de forskjellig aktørene opererer med ulike prismodeller. Når det gjelder bensin og diesel, oppgis prisen per liter. For lading av el- og hybridbiler er det litt annerledes. I de fleste tilfeller opereres det med pris per kWh. Denne modellen er mest lik den gamle bensinstasjonmodellen. Noen ganger kombineres dette med pris per minutt, for eksempel vil noen ladestasjoner belaste deg ekstra per minutt når du lader til over 80 prosent.
Variasjon i prismodeller, pris mellom aktører og varierende pris over tid gjør det utfordrende å sammenligne prisnivået til de ulike operatørene. Det som gjør bildet mer komplisert, er at alle el-og hybridbiler heller ikke er like. Som vi har vært inne på, har bilbatteriene ulik ladekapasitet. En annen faktor som kan virke inn på ladeprisen, er temperaturen. Når det er veldig kaldt, eller veldig varmt, lades bilens batteri langsommere. På dager med ekstreme temperaturer blir det derfor dyrere å lade på ladestasjoner der tiden er en del av prisberegningen. For en sammenligning av de ulike operatørenes priser, kan du se på elbilforeningens oversikt.
Når bilbatteriet har blitt ladet opp til 80%, begynner ladingen å gå mye langsommere. Dette er for å unngå å skade batteriet ved å overføre strøm til det når det er fulladet. Det kan ofte ta like lang tid å lade fra 80% til 100% som det gjorde å lade fra 0% til 80%. På ladestasjoner der ladetid er en del av prisen, bør du derfor avslutte ladingen når bilen har nådd 80%. Hvis du ikke kommer helt frem dit du skal med et batteri ladet til 80%, er det bedre å stoppe igjen på en annen hurtigladestasjon senere på reisen. Ved å kun lade til 80% reduserer du også ladekøene og opptrer solidarisk med andre el- og hybridbileiere.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Og hva må du huske på når du lader på en hurtigladestasjon? Når du lader bilen på en hurtig- eller lynlader, betaler du for rask opplading av bilen din. De fleste bileiere som har el- eller hybridbil, lader bilen sin hjemme over natten. Men når man er på tur og skal kjøre langt, er det et godt tilbud å kunne lade bilen raskt opp til 80% batterikapasitet.
Hurtigladerne på ladestedet har kabelen du trenger for å lade bilen din, du trenger altså ikke å ta med din egen kabel. Du trenger ikke noe utstyr utover dette for å lade på slike stasjoner. Du trenger en ladebrikke eller app for å aktivere ladestasjonen. De fleste operatørene tar ikke noen ekstra kostnad for å registrere seg som kunde hos dem.
Siden ladeprisene og bilenes ladekapsiteter er så ulike, er det vanskelig å gi noe enkelt svar på hvor det er mest penger å spare når man skal lade. Når du kjøper din el- eller hybridbil, kan du derimot raskt gjøre deg kjent med hva det koster å lade din spesifikke bil.
Med utgangspunkt i ladekapsiteten til bilen din kan du regne ut hvilken prismodell som vil være mest gunstig for deg. Alternativt kan du enkelt og greit teste de ulike ladestasjonene, og se hva prisen blir hos den enkelte operatøren. Husk at prisen kan stige for lading over 80% av batterikapasiteten hvis du skal teste på denne måten.
Noen av strømselskapene som har hurtigladestasjoner, tilbyr en billigere pris for lading av elbil hvis du også har strømavtale hos dem til boligen din. Det kan være penger å spare på å gjøre seg kjent med de ulike strømselskapenes avtaler for deg som elbileier.
Andre operatører har egne bonusordninger. Cirkle K gir en rimeligere ladepris til dem som har registrert seg som kunder hos dem. Andre gir en volumrabatt som varierer etter hvor mye du lader hver måned.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
For de aller fleste som har en el- eller hybridbil, vil det billigste alternativet være å lade bilen med en ladeboks hjemme over natten. Hvis du har spotpris og en smart hjemmelader (en lader som lader bilen når det er lite aktivitet på strømnettet og spotprisen er på sitt laveste), vil det koste mellom 20 og 30 kroner å fullade bilen hjemme. Å lade bilen på en hurtiglader til mellom 250 og 500 kroner er derfor et dårlig valg som en fast løsning. Når det kommer til hjemmelading, er det ikke vanlig å installere en hurtig- eller lynlader. Denne typen lader er for det første meget dyr. Og for det andre er den overdimensjonert for vanlig hjemmelading siden man stort sett kan lade bilen gjennom natten når man er hjemme.
Men det er jo ikke alltid slik at man når dit man skal på én lading. I slike tilfeller er det verdt det å fylle opp bilens batteri på en hurtigladestasjon. Om du er halvveis til hytta og Teslaen er i ferd med å si stopp, vil det rett og slett være helt nødvendig å kjøre inn på nærmeste ladested og hurtiglade mens du tar deg en pust i bakken. Hurtiglading kan også være svært nyttig når man er ute på lengre bilturer, eller om man er sent ute og ikke får ladet bilen tilstrekkelig før man må kjøre av gårde. Da kan man heller hurtiglade bilen på vei hjem for å komme seg trygt tilbake.
I mange byer finnes det kommunale ladere som har en rimeligere pris enn de kommersielle hurtigladerne. I Oslo kommune koster det for eksempel 10 til 15 kroner per time å lade om dagen og 5 kroner per time om natten. Disse ladeboksene har ofte vanlig schuko-stikkontakt. Å lade bilen her tar derfor lang tid. Hvis du ikke har tid til å vente 8 til 40 timer på at bilen skal bli fulladet, er hurtigladerne et godt alternativ.
Gjør smarte boligvalg