Å bygge garasje i betong er ofte dyrere enn å benytte andre materialer. Det kan imidlertid være en lønnsom investering. Betong har lang holdbarhet, er bortimot vedlikeholdsfritt og kan vise seg å være en gunstig løsning på sikt. Ved hjelp av denne priskalkulatoren kan du regne ut omtrent hvor mye det vil koste å bygge garasje i betong på din tomt. Du kan også lese om hva som driver prisen, hvor lønnsomt det vil være og hva du bør tenke på i anbudsprosessen.
Størrelse, kompleksitet og spesialtilpasning er viktige prisdrivere når man skal bygge garasje i betong. Ved å bruke kalkulatoren under kan du få et inntrykk av hva ditt prosjekt kommer til å koste, basert på disse variablene. Merk imidlertid at dette kun er et omtrentlig estimat. Det er først når man får en fagperson på befaring man kan forvente en presis og realistisk prisantydning.
Kompleksiteten beskriver hvor omfattende og krevende det tekniske arbeidet vil være for de involverte fagfolkene. Noen faktorer som påvirker prosjektets kompleksitet er:
Kompleksitet er en variabel byggherre har liten mulighet til å påvirke, ettersom den i stor grad avhenger av forholdene på tomten.
Standard er en variabel byggherre kan påvirke i stor grad. Hvilke materialer og varer man velger å benytte vil ha stor påvirkning på både pris og estetisk uttrykk. Under er en oversikt over produkter og materialer byggherre kan velge mellom når den skal bygge garasje i betong. De fleste varer finnes i en rekke prisklasser og standarder:
For at byggingen av en garasje i betong skal bli vellykket er det viktig å engasjere håndverkere med relevant erfaring og kompetanse. Ønsker man en arkitekttegnet garasje, er første steg å engasjere en arkitekt, som vil stå for arkitekttegningen og prosjekteringen.
Når man skal organisere prosjektet, har man hovedsakelig to valg. Man kan da velge å engasjere en entreprenør som vil ha ansvaret for gjennomføring og koordinering av alle involverte fagområder. Dette er kalt en hovedentreprise (eller totalentreprise dersom det også inkluderer prosjektering). Som byggherre vil man kun forholde seg til entreprenøren, noe som gjør gjennomføring betydelig enklere. Entreprenøren vil utføre deler av arbeidet selv og hente inn de nødvendige underentreprenørene på de resterende fagfeltene. Hovedentreprenøren og underentreprenørene har ofte godt innarbeidede rutiner, noe som gjør at de kan gjennomføre prosjektet raskt og effektivt.
En annen mulighet er å skrive kontrakt med flere entreprenører som har ansvar for hvert sitt fagområder. Dette blir kalt en delt entreprise. Man må da forholde seg til flere bedrifter underveis i prosjektet, og byggherre står selv ansvarlig for å koordinere arbeidet mellom de ulike fagområdene. Det er imidlertid mulig å engasjere en ekstern prosjektleder.
På et så omfattende prosjekt som å bygge garasje i betong, velger de fleste byggherrer å organisere arbeidet som en totalentreprise eller hovedentreprise. Da forholder man seg kun til én entreprenør og slipper å bruke tid på koordinering og organisering av selve arbeidet. Hovedentreprise gjør det også enklere å håndtere eventuelle skader eller feil. Avdekker man feil i arbeidet som har blitt utført står hovedentreprenøren ansvarlig, uavhengig av hvilket fagområder feilen kan spores tilbake til. Slike kan bli langt vanskeligere dersom de ulike entreprenørene kun står ansvarlig for sitt respektive fagområder.
For å komme i kontakt med egnede entreprenører til bygging av garasje, velger stadig flere byggherrer å benytte markedsplassen Byggstart.no, som lar boligeiere motta pristilbud fra kvalitetssikrede håndverksbedrifter.
Det å bygge en garasje i betong er ofte et dyrt prosjekt. En garasje i betong bygget for å rommer én bil og litt ekstra romplass, ligger vanligvis på rundt 550.000 kroner. Lav pris ligger på ca. 400.000 kroner, mens høy pris er på ca. 800.000 kroner.
Selv om bygging av garasje i betong kan være kostbart, kan det også heve boligverdien betraktelig. I motsetning til blant annet tre eller leca, vil en garasje i betong være vedlikeholdsfri i flere år fremover. Dermed kan en garasje i betong ofte bli en lønnsomt investering på sikt. Det er også noe mange kjøpere verdsetter i forbindelse med et eventuelt salg av boligen.
Det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor lønnsomt et slikt prosjekt vil være. Det avhenger av faktorer som kompleksitet, størrelse og basis/spesialløsninger. I tettbygde strøk der det er begrenset med parkeringsplass, vil en slik garasje føre til en større verdiøkning.
Etter prosjektet er ferdigstilt, bør man få en ny takstvurdering av boligen. Hvis boligen har steget i verdi har man mulighet til å få gunstigere lånebetingelser og rente av banken.
Har man et ønske om å holde totalprisen på prosjektet nede, er det flere grep man kan ta:
1. Gå for en basisløsning: Å gå for en basisløsning er vesentlig rimeligere enn om man benytter spesialløsninger. Da slipper man også å betale for arkitektarbeid.
2. Hold prosjektet under en viss størrelse: Er bygget større enn 50 kvm, har en mønehøyde på 4 meter, eller en gesimshøyde på 3 meter, er man lovpålagt å sende inn en søknad til kommunen. Holder man prosjektet under disse målene, kan man unngå søknadsplikt og dermed også søknadsgebyr. Søkingen kan bli ekstra kostbar dersom man må søke med hjelp fra en fagperson.
3. Gå for rimeligere standardprodukter: Varer som garasjeport, dør, vindu osv. finnes i en rekke ulike prisklasser, og man har derfor stor mulighet til å påvirke prisen. Her kan det være lurt å rådføre seg med entreprenøren før man går til innkjøp av et produkt.
Når man skal engasjere entreprenører, og eventuelt en arkitekt, er det viktig å vite hva som er inkludert i tilbudet. På den måten kan man danne seg et realistisk bilde av hva prosjektet kommer til å koste.
Går man for en hovedentreprise og engasjerer én entreprenører som er ansvarlig for alle utførende fag, vil følgende være inkludert i tilbudet:
Eventuelle arkitektkostnader er heller ikke inkludert i tilbudet fra entreprenør. Utgifter til arkitekt vil normalt komme på mellom 30.000 og 50.000 kroner, med en timepris på mellom 900 og 2.000 kroner. Inkludert i denne prisen er arkitekttegninger og prosjektering.
Innebærer prosjekter tiltak som utløser søknadsplikt, må man også beregne utgifter til søknadsgebyr. Søknadsgebyret ligger normalt på mellom 5.000 og 20.000 kroner. Gebyret vil variere avhengig av hvilken kommune prosjektet skal foregå. I tillegg er det vanlig å betale mellom 15.000 og 50.000 kroner for arbeidet til ansvarlig søker. Disse utgiftene er heller ikke inkludert i tilbudet fra entreprenør.
Grunnarbeider må gjennomføres i sommerhalvåret, mens betongarbeider i prinsippet kan utføres når som helst. Merk imidlertid at det kan være noe dyrere å bygge om vinteren. Betongentreprenører tar gjerne et vintertillegg på mellom 5% og 10%. Er det riktig kaldt, kan det være vanskelig å få støpt i det hele tatt. Hvis man ikke har en stram tidsplan vil det derfor være anbefalt å utføre prosjektet i løpet av våren, sommeren eller høsten.
Gjør smarte boligvalg