Lurer du på hva det koster å lade elbil i Oslo? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for elbilladere i Oslo, og vi forklarer hvordan man registrerer seg og betaler for ladingen. Vi går dessuten gjennom sentrale begreper som det er greit å ha oversikt over når man skal lade el- eller hybridbilen, og vi forteller deg hvor du finner ladestasjoner i Oslo. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Prisen for å lade en elbil utenfor hjemmet i Oslo kan koste alt fra 5 kroner per time til 8 kroner per minutt. Vi skal gi deg full oversikt over de ulike lademulighetene og hva de koster i denne artikkelen.
Først tar vi for oss Oslo kommunes egne ladestasjoner. De fleste av disse ladestasjonene er vanlige ladere, men kommunen har også noen hurtigladere. Oslos ladestasjoner er knyttet til parkeringsplasser. Du har kun lov til å parkere på disse parkeringsplassene hvis du lader bilen. Lading på disse stasjonene koster rundt 20 kroner per time på dagtid, det vil si mellom klokka 9 og 20. I resten av døgnet koster det nærmere 10 kroner per time å lade på kommunens ladeplasser. På dagtid kan du kun benytte en slik ladestasjon i tre timer, mens om natten kan bilen din stå parkert til lading uten tidsbegrensing.
I tillegg til de kommunale elbil-laderne er det mange kommersielle ladestasjoner i Oslo. Hvis du ønsker å benytte en hurtig- eller lynlader, er det de kommersielle aktørene som har størst tilbud. Noen av aktørene har gjort det slik at man enten betaler per kW eller per minutt man lader, mens andre har valgt å kombinere kW-pris med en minuttpris. I det andre tilfellet kan prisen for eksempel se slik ut: 1,25 kr per minutt + 3,20 kr per kWh.
De fleste el- og hybridbiler lader langsommere når de har nådd 80% ladet batterikapasitet, og det er derfor noen ladestasjoner kombinerer lademengde og ladetid i sin pris. Hvis du kan nå frem dit du skal med et batteri som er ladet til 80%, er det derfor anbefalt å ikke lade bilen mer enn dette. Du sparer penger og frigjør ladestasjonen ved å holde deg til 80%.
Prisen på hurtiglading hos en kommersiell aktør ligger på rundt 3 til 6 kroner per kWh. Prisene varierer fra ladepunkt til ladepunkt.
Prisen for lynlading er dyrere hos noen aktører, men ligger stort sett på samme prisnivå som for hurtiglading.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det er mange begreper å sette seg inn i som ny el- eller hybridbileier. Vi skal gi deg en innføring i de viktigste begrepene her.
Schuko er rett og slett fagbegrepet for en vanlig stikkontakt. Det er mulig å lade bilen ved å plugge den inn i en vanlig stikkontakt. De fleste elbiler kommer med en ladekabel som passer til schuko-kontakter. Denne laderen kalles nødlader, fordi det ikke er meningen at denne typen lader skal være standardløsningen. Det er dog greit å benytte den til lading i unntakstilfeller og når man ikke har andre alternativer tilgjengelig. I Oslo er det om lag 3.000 ladepunkter, en tredjedel av dem er schuko-kontakter. På ladekabler med schuko-støpsel er det en klump som kan veie tre til fire kilo. Det er viktig at denne klumpen ikke henger i løse luften når du lader. Det vil medføre slitasjeskader på stikkontakten som igjen kan medføre skade på bilen på grunn av feil i strømoverføring. Alle offentlige schuko-ladere skal ha en krok hvor man kan henge ledningsklumpen slik at vekten er avlastet.
Type 2 er betegnelsen på stikkontakten og det tilhørende støpselet som er anbefalt til lading av el- og hybridbiler. Dette støpselet er større enn et vanlig støpsel og har flere kontaktpunkter (pinner). De ulike kontaktpunktene sikrer trygg overføring av elektrisitet, jording og lar ladestasjonen og elbilen kommunisere. Type 2-kontakten er standarden for lading av el- og hybridbiler i Europa, mens type 1 er standarden i Amerika. De fleste ladestasjoner er lagt opp til lading med en type 2-kabel. På de offentlige ladestasjonene må du ha med din egen kabel, mens kommersielle stasjoner har som oftest ladere med fastmontert ladekabel. Ladestasjoner man kan kjøpe til å ha hjemme, benytter også type 2-kabel.
For å aktivere en ladestasjon må du ha en såkalt ladebrikke eller RFID. Dette er en liten plastbrikke som ser ut som et nøkkelring-anheng. Ladestasjonen aktiveres ved å holde RFID-brikken opp mot området på laderen som er markert med “RFID”. For at du skal kunne benytte de offentlige ladestasjonene i Oslo, må RFID-brikken være registrert hos Fortum Charge & Drive. Du bestiller en slik brikke ved å laste ned Fortums app og velge “bestill brikke” i appen. Om du melder deg inn i elbilforeningen, får du en ladebrikke tilsendt i velkomstgave. RFID står for Radiofrekvensidentifikasjon. Dette er en liten datachip som sender radiosignaler til en mottaker i nærheten. I dette tilfellet benyttes den til å identifisere deg som en registrert kunde hos ladeaktøren, slik at du kan aktivere ladestasjonen. Du må registrere ladebrikken hos hver enkelt ladeaktør du ønsker å benytte. Dette trenger du kun å gjøre én gang per aktør.
Det er bilen som setter begrensningen for hvor fort den kan lades. Mange biler har en ladekapsitet på 3,4 eller 7,4 kW. En normallader kan ofte gi 22 kW, men hvis bilen ikke kan lade på høyere enn 3,4 kW, er det dette som setter begrensningen på ladehastigheten. Hurtig- og lynladere kan gi en effekt på opp til 150 kWh, eller til og med 350 kWh, disse laderne fungerer på en litt annen måte og kan dermed lade bilen med høyere effekt.
1. juli 2023 kom det krav om at alle nye hurtigladere skulle monteres med kortterminal for å unngå at forbrukere måtte rote med mange ulike betalingsapper. Det kom også krav om at etablerte ladestasjoner skulle få ettermontert kortterminaler i løpet av 2025.
I de fleste tilfeller kan du betale med en ladebrikke eller via app. Prisen for ladingen trekkes automatisk fra betalingskortet du har registrert, når du har ladet ferdig. Det vanligste er at du betaler for ladingen i det du har utført den, som på en vanlig bensinstasjon. I noen tilfeller er det også muig å betale via Vipps.
Mange operatører har bonusordninger på sine ladestasjoner. Noen ladestasjoner er drevet av strømselskaper, og noen av disse gir rabatterte ladepriser til sine strømkunder. Andre gir deg en rabatt om du registrerer deg som kunde i appen deres. Noen gir også en rabatt etter en viss mengde lading.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det som har mest å si for prisen på ladingen din, er hvor fort du har behov for å få ladet bilen. Hvis du har anledning til å lade bilen på en av kommunens lade-parkeringsplasser over natten, er dette den billigste løsningen. Denne typen lading koster kun 5 kroner per time. Det tar mellom fire og sju timer å fullade bilen ved å benytte denne typen lader.
Hvis du derimot trenger å lade bilen raskere, bør du benytte en hurtig- eller lynlader. Det tar om lag 30 minutter å lade bilen opp til 80% ved disse ladestasjonene.
Det kan være nokså vanskelig å sammenligne prisene for lading av elbiler, nettopp fordi de ulike aktørene opererer med ulike prismodeller. Som vi har nevnt har noen aktører pris per kW eller minutt, mens andre kombinerer disse to faktorene i sin pris. Det gjør det vanskelig å sammenligne prisene slik man kan gjøre med bensin og diesel. Elbilforeningen har gjennomgått prisene til de største aktørene på lademarkedet. I grove trekk kan man si at hvis bilen din har lav ladekapasitet, er det mer kostbart å lade på en lyn-hurtiglader som har en laderpris basert på minuttpris. Hvis du derimot har en bil med høy ladekapasitet, blir det billigere å lade på de ladestasjonene som har minuttpris.
Du kan se elbilforeningens oversikt over ladepriser her.
På Ladestasjoner.no kan man se et kart som viser alle ladepunkter i Oslo. Du kan filtrere søket etter hvilken biltype du har og hvilken type lading du ønsker.
Noen av de største aktørene på lademarkedet i Oslo er:
Mange av kommunens ladepunkter er ved vanlige parkeringsplasser på gateplan. Utenom dette er de fleste ladepunktene knyttet til en bensinstasjon eller et parkeringshus.
Det kan virke vanskelig å finne en lader midt i Oslo sentrum, men under Akershus festning er det 86 ladepunkter inne i parkeringshus. For å benytte disse parkeringsplassene må du registrere deg på parkeringsoperatørens nettside. Her betaler man både for lading og parkering. På Grünerløkka er det 100 ladepunkter knyttet til Vulkan ved Mathallen. Disse laderne befinner seg også inne i et parkeringshus. Det finnes også lademuligheter ved populære turområder som Huk på Bygdøy og ved Sognsvann.
På Oslo lufthavn, Gardermoen, er det ladeselskapet Mer som står for lademuligheter. Her kan du betale mer Mers app, ladebrikke eller Vipps. Oppdaterte priser finner du på Mers nettside.
Dette er noen av de mest kjente tilbyderne som leverer denne tjenesten, men det er ikke alltid de største som er de beste for deg. Ved å registrere behovene dine hos oss i Boligsmart, kan du bli kontaktet av tilbydere i ditt lokalmiljø. Ikke bruk tid på selv å sitte på nettet og lete etter den beste aktøren; la oss finne dem for deg!
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
For de fleste bileiere med el- eller hybridbil er det mer lønnsomt å lade bilen hjemme enn ute på ladestasjoner. I gjennomsnitt koster det mellom 20 og 30 kroner å lade bilen hjemme over natten. Dette beløpet påvirkes av hvilken strømavtale og bil du har og hvor mye du kjører. Men man kan likevel si at det er den rimeligste løsningen på å lade bilen.
Når du er på farten og trenger å lade bilen er det dog praktisk å lade på kommunale eller kommersielle ladestasjoner. Gjør deg kjent med ladekapasiteten til bilen din og lademulighetene i ditt nærmiljø, så vet du hvor det lønner seg å lade når du er på farten. Enkelt sagt er de kommunale laderne billigst hvis du har tid til å vente mens bilen lader. Hvis du derimot trenger å lade bilen raskt opp til 80 eller 100 prosent ladekapasitet, er det bedre å benytte en kommersiell hurtig eller lynlader. Velg den laderen som matcher din bils ladekapasitet, da unngår du å betale unødig for ladeeffekt som bilen din ikke kan benytte seg av.
Gjør smarte boligvalg