Lurer du på hva en elbillader koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på elbilladere, inkludert hvor de kan kjøpes, hva som er inkludert i prisen, og hvilke modeller som er de mest populære i dagens marked. Visste du at det som regel er billigere å lade hjemme enn å benytte seg av en hurtigladestasjon mens du er på farten? Eller at du er pålagt å hyre en elektriker når du installerer ladestasjon hjemme? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Det som er viktig å merke seg når du undersøker prisene på elbilladere er om prisen er oppgitt med eller uten installasjon. Dersom du blar igjennom noen av de største nettbutikkene vil prisene som regel ikke inkludere installering. Det finnes imidlertid flere og flere tilbydere som både leverer og installerer elbilladere i Norske hjem, og det vil som regel innebære at du får en noe lavere pris enn du ville fått dersom du skulle leid inn en egen elektriker.
En elbillader vil vanligvis koste fra 5.000 og opp til rundt 15.000 kroner, avhengig av modell og dimensjonering. Dette er da uten eventuelle installasjonskostnader. Montering av elbillader koster vanligvis mellom 5.000 og 7.000 kroner.
Vi kan også anbefale at du undersøker tilgjengeligheten på såkalt smarte ladere, som er elbilladere med smart styring. Det innebærer at laderen selv følger med på når strømmen er billigst, og lader på det tidspunktet som er mest rimelig for deg. På den måten får du utnyttet strømprisene som varierer gjennom hele døgnet. Som en bonus er elbilladere med smart styring sjeldent dyrere enn andre elbilladere.
Siden man gjerne lader elbilen mye sjeldnere på hytta enn man gjør hjemme, kan det sitte langt inne for mange å bruke penger på en egen elbillader kun for dette formålet. Siden det bare er en sjelden gang tenker du kanskje at det går greit å bruke stikkontakten, men dette kan innebære enda høyere risiko på hytta enn hjemme.
Ofte er det snakk om gamle elektriske anlegg som på ingen måte er dimensjonert for lading av elbil. Varmgang og brann i anlegget kan dermed fort bli resultatet. I beste fall går bare sikringen. Mange velger å installere en billigere lader på hytta som ikke nødvendigvis lader like fort. Siden bilen gjerne står i ro lengre på hytta enn den gjør hjemme gjør det ingenting om ladingen tar litt ekstra tid. I tillegg vil de legge mindre press på det elektriske systemet.
Siden strømmen i Norge generelt pleier å være ganske dyr er det mange som ser mørkt på å lade elbilen sin hjemme i frykt for høye strømregninger. Prisen for å lade hjemme vil avhenge av strømleverandøren din, kraftprisen og selvsagt hvilken type elbil du har, men det er nesten garantert ikke så dyrt som du tror.
Du kan ta utgangspunkt i at det i snitt vil koste omtrent én krone for å lade opp én kWh. Dersom elbilen din har et batteri på 22 kWh vil det dermed koste rundt 22 kroner fullade bilen. Dersom bilen bruker 1,2 kWh per mil vil det altså si at du betaler omtrent 1,20 kroner for å kjøre én mil.
En norsk personbil kjører i følge SSB omtrent 12 500 kilometer i året, eller 1250 mil. Dersom vi runder opp og tar utgangspunkt i at du betaler 1,50 kroner per mil kan vi enkelt regne ut hvor høy strømregningen vil bli: 1250 mil x 1,50 kroner = 1875. Dersom vi runder dette opp til 2000 kroner, innebærer det omtrent 166 kroner ekstra i strøm hver måned.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Her finner du en nyttig ordliste for deg som er litt usikker på begrepene rundt elbil og ladestasjoner.
DC er en forkortelse for Direct Current (likestrøm). Dersom du skal lade elbil-batteri, må det være med likestrøm.
AC er en forkortelse for Alternating Current (vekselstrøm), og er den strømmen du får i stikkontakten du har hjemme. Dersom du skal lade et elbil-batteri med AC, må du ha en lader som konverterer strømmen til DC.
CCS er en forkortelse for Combined Charging System, og innebærer at kontakten på bilen kan lades med både likestrøm og vekselstrøm. Dette er på vei til å bli en dominerende standard i markedet.
CHAdeMO er en ladestandard utviklet i Japan som utelukkende benytter seg av likestrøm. CHAdeMo er for ordens skyld ikke kompatibel med CCS.
Supercharger er Tesla sin standard for hurtiglading.
Hurtiglading vil si at strømmen overføres til batteriet raskere enn ved vanlig lading. CCS og CHAdeMO er eksempler på hurtiglading-systemer.
Samsvarserklæringen er en bekreftelse på at installasjonen av ladestasjonen har blitt gjort i henhold til gjeldende regler og forskrifter. Denne vil du få av el-installatøren når installasjonen er ferdig.
Overlastvern eller sikring er der for å beskytte en elektrisk kurs mot overbelastning slik at utstyret ikke blir skadet.
Litiumbatteri er den typen batteri som brukes aller mest i moderne elbiler.
Du vil vanligvis få tilbud om å kjøpe med hjemmelader fra bilforhandleren når du kjøper elbil. Som regel vil de også kunne sette deg i kontakt med en egnet installatør. Du kan også bestille elbillader gjennom en elektriker som har avtale med en leverandør.
En sjelden gang kan det være mulig å finne brukte elbilladere til salgs, men selv om det kan være noen tusenlapper å spare her anbefaler vi at du kjøper en ny lader med garanti. Forventet levetid på en ny elbillader er omtrent ti år. Det kan også være vanskelig for den gjennomsnittlige forbrukeren å vite hvilken modell som er et godt valg, og hva det elektriske anlegget hjemme faktisk tåler.
Sjekklisten når du skal velge el-installatør:
Husk at en elbillader alltid skal monteres av en autorisert elektriker. Dersom ladestasjonen ikke er riktig dimensjonert risikerer du skader både på bilens elektronikk og det elektriske anlegget hjemme. I verste fall kan det føre til brann. I tillegg kan du ikke lade elbilen med mer enn 2,3 KW fra en vanlig stikkontakt, og det vil dermed ta mye tid å få fulladet bilen.
Dersom du vil lade ved høyere effekt, trenger du:
Alt dette må altså monteres og installeres av en autorisert elektriker.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Når du kjøper elbil er det med en såkalt nødlader inkludert i prisen. Denne settes rett inn i en vanlig stikkontakt, og fullader bilen på omtrent 11 timer. Det er imidlertid ikke anbefalt å bruke nødladeren for å lade elbilen, da dette kan føre til unødvendig belastning av strømnettet. I tillegg er det forbundet med en viss brannfare og en fare for å ødelegge det elektriske anlegget.
Dersom du skal ha en egen hjemmelader vil dette som regel ikke være inkludert i prisen for selve elbilen, men noe du kjøper i tillegg. Når du kjøper det samtidig som elbilen er det imidlertid ikke umulig at du kan få den til en lavere pris enn om du skulle kjøpt den senere.
Elbillader og installasjon i én pakke inkluderer ofte:
Det er spesielt to hensyn du må ta i valg av ladestasjon: Hva som er bilens maksimale ladeeffekt, og hvor raskt du ønsker å lade opp bilen. Det er i utgangspunktet ingenting i veien for å installere en ladestasjon på 22 kilowatt på husveggen, men det er fullstendig bortkastet (og unødvendig dyrt) dersom bilen ikke kan lade med så høy effekt, og det kan den sannsynligvis ikke. Et annet godt poeng er at du ikke nødvendigvis trenger høyest mulig effekt på ladingen hjemme, siden bilen som oftest står parkert og kan lades i minst 12 timer i døgnet.
Utviklingen av elbilladere går raskt, og det kommer stadig nye og forbedrede modeller på banen. Vi har også norske produsenter av elbilladere, noe som nok har sammenheng med at det i Norge er svært mange elbiler per innbygger sammenlignet med resten av verden.
Her har vi samlet noen av de mest populære modellene i Norge:
Easee er et norskt firma som samarbeider med blant annet Tibber for å lade mest mulig økonomisk. Sammenlignet med andre aktører i markedet har de relativt rimelige monteringskostnader. Ladeeffekten er mellom 1,4 kW og 22 kW, og den kan styres ved hjelp av smarttelefon.
EVlink er et produkt av Schneider Electric, og kommer i flere ulike størrelser og med ulike egenskaper. De har fått generelt god omtale, og regnes som en trygg leverandør. Ladeeffekt på 11 kW.
Keba er en populær elbillader i Norge som fås kjøpt flere steder. De er kjent for kvalitet heller enn spennende design, og kommer godt ut av det i tester. Keba har ladeeffektpå opptil 4,1 kW.
eRange er en serie elbilladere som produseres av Defa, som kun kan kjøpes gjennom elektrobutikker. Ladeeffekten er på opptil 22 kW.
Elvi fra EVBox fås kjøpt blant annet gjennom Elbilforeningen, og har en ladeeffekt på opptil 22 kW. Denne kan også styres ved hjelp av smarttelefon, og som en ekstra bonus plantes det ett tre for hver solgte EVBox.
Husk at noe av det viktigste når du kjøper elbillader er å kjøpe en lader som er trygg og som oppfyller de kravene som stilles til ladere og annet elektrisk utstyr i Norge. Det kan dermed være hensiktsmessig å holde seg til kjente aktører som har noen års erfaring i bransjen.
Et godt tips er å legge oppdraget ditt ut på anbud slik at du kan motta tilbud fra flere leverandører av elbilladere. Deretter kan du velge det tilbudet som passer deg best.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Dersom du skal benytte deg av elbil på en effektiv måte må du kunne legge en plan for lading av bilen som tar hensyn til både sikkerhet og bruk av ressurser. Med en lader hjemme på husveggen kan du fylle elbilens strømbehov mens du sover og strømmen er billigere. Dermed vil bilen være fulladet når du trenger den om morgenen.
Noen klare fordeler med ladestasjon hjemme:
Til syvende og sist må du veie prisen opp mot fordelene med å ha elbillader hjemme eller på hytta. Dersom du for eksempel har mulighet til å lade gratis på arbeidsplassen en hel arbeidsdag er det ikke sikkert det er nødvendig med egen lader på husveggen.
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som regulerer elbiler og lading. I følge deres retningslinjer er det anbefalt å ha ladestasjon til elbilen sin hjemme. Dette er også den klare anbefalingen til Elbilforeningen.
Gjør smarte boligvalg