Lurer du på hva en Easee elbillader koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for å få en Easee elbillader hjemme, inkludert hva selve installasjonen koster, hvor mye det koster å lade el- eller hybridbilen med en slik lader, hva som er inkludert i prisen og hvordan du går frem for å få laderen installert. Vi gir deg også en gjennomgang av sentrale begreper når det gjelder lading av elbil samt en gjennomgang av ulike alternative ladere fra andre leverandører. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
En Easee elbillader koster mellom 6.000 og 9.000 kroner. Dette er prisen for selve laderen. Kostnaden for installasjon av laderen vil komme i tillegg. Installasjonen av en elbilader hjemme koster i gjennomsnitt mellom 7.000 og 9.000 kroner. Denne prisen vil variere avhengig av hvor mye arbeid elektrikeren må gjøre under installasjonen.
En hjemmelader til el- eller hybridbil er et elektrisk apparat, og det kalles også en ladestasjon eller en ladeboks. Siden det er et elektrisk apparat, kan du ikke foreta installasjonen på egen hånd. Du må kontakte et elektrikerfirma som også har god kunnskap om installasjon av elbilladere. Alle autoriserte elektrikere er registrert i Elvirksomhetsregisteret. Hvis firmaet du kontakter ikke står oppført her, er det antakelig ikke en seriøs aktør.
Faktorer som kan påvirke prisen på installasjonen, er blant annet tilstanden på det elektriske anlegget ditt. Hvis du har et tilårskomment elektrisk anlegg, vil dette måtte oppgraderes for å tåle påkjenningen fra billading. En annen prisfaktor er om elektrikeren må legge opp en ny kurs. Hvis det må strekkes en lang kabel fra sikringsskap til der ladeboksen skal installeres, blir det høyere materialkostnader og elektrikeren bruker lenger tid på oppdraget; begge disse tingene kan føre til en høyere pris.
Det kan være aktuelt å grave en grøft for å legge kabelen mellom sikringsskap og ladestasjon under bakken. Denne delen av jobben kan du gjøre selv, og du kan dermed spare noen penger. Sørg for å forhøre deg grundig med montørfirmaet slik at grøften du graver, får riktig dybde og ellers oppfyller nødvendige krav.
Hva det koster å lade bilen med en elbillader fra Easee, kommer an på bilen, strømavtalen din og kjøremønsteret ditt. Til og med været kan påvirke ladeprisen, det tar nemlig lengre tid å lade bilen i kalde temperaturer. Med disse forbeholdene i bakhodet, kan vi si at det koster mellom 20 og 30 kroner å fullade bilen med en Easee-billader.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det er mange begreper å sette seg inn i når man skal lære om el- eller hybridbileier. Vi gir deg her en innføring i de viktigste begrepene når det gjelder lading av bilen din.
Ladekapasitet er betegnelsen på hvor mye elektrisitet bilen din kan motta fra laderen, og dermed hvor raskt bilen din kan lades opp. Det er bilens ladekapasitet, ikke ladeboksen, som avgjør hvor mye elektrisitet bilen kan ta til seg av gangen. Mange biler har en ladekapasitet på 3,6 eller 7,4 kW. Selv om ladestasjonen din kan gi 22 kW kan altså ikke bilen ta til seg mer enn for eksempel 7,4 kW av gangen. Easee har valgt å kun produsere én modell av sin ladeboks. Denne ene modellen støtter lading med effekt fra 1,4 kW til 22 kW. Hvis du ønsker å lade med en effekt på mellom 1,4 og 7,4 kW, kobles laderen til et 230 V-strømnett (dette kalles 1-fase). Dette er det vanligste strømnettet i Norge. Hvis bilen din skal lades med effekt mellom 7,4 og 22 kW, må du ha et strømnett på 400V (dette kalles 3-fase). Dette vil for de fleste medføre en dyrere installasjon. Siden Easee elbillader støtter lading helt fra 1,4 kW opp til 22 kW i én og samme boks, kan du i fremtiden kjøpe en bil med større ladekapasitet uten å måtte kjøpe en ny ladeboks.
Type 2 er navnet på stikkontakten og støpselet som er spesiallaget for lading av elbiler. Stikkontakten har flere kontaktpunkter enn de to som vanlige kontakter har. Via disse kontaktpunktene overføres det riktig mengde strøm til bilen, jordingen sikres, og bilen kan kommunisere med ladeboksen. Dette sikrer for eksempel at ladestasjonen slutter å overføre strøm til bilen når batteriet er fulladet. Type 2 er standarden på det europeiske markedet, mens type 1 er standarden i Amerika. De aller fleste moderne el- og hybridbiler har type 2-kontakt. Hvis du skal lade bilen på offentlige ladestasjoner, må du som oftest ha med din egen kabel. En type 2-ledning selges gjerne som ekstrautstyr til ladestasjoner. Vær obs på at noen ladestasjoner har en fastmontert ladekabel. Hvis du da vil ha en kabel til å ta med deg, må du kjøpe denne i tillegg til ladestasjonen.
Noen ladebokser er bare en mer avansert versjon av en vanlig stikkontakt. De sørger for at bilen lades på en trygg måte, og du må selv koble laderen til og fra for å henholdsvis starte og stoppe ladeprosessen. Som en motsetning til dette har man det som kalles smartladere. Disse registrerer hvor mye strøm som benyttes til andre elektriske apparater i husstanden din og regulerer ladingen av bilen din deretter. Når man kommer hjem fra jobb, setter man gjerne på mange strømkrevende apparater som komfyr og vaskemaskin, samt oppvarming og belysning. En smartlader venter med å trekke strøm til det er mindre trykk på det elektriske anlegget inne i boligen. Ved å avpasse ladingen på denne måten fordeler laderen belastningen på det elektriske anlegget ditt på en jevn måte, og det gjør sjansen for at det oppstår overbelastning, skade eller varmegang mye mindre. Dette er med andre ord en tryggere måte å lade opp elbilen på.
Når du skal bestille en ladeboks hjemme, er det vanligste å bestille denne gjennom en montør. Som nevnt kan du sjekke at firmaet er en seriøs aktør ved å sjekke om de er registrert i Elvirksomhetsregisteret.
Før du bestiller ladeboksen, bør du sjekke hvor stor ladekapasitet bilen din har. Det vil få betydning for el-installasjonen. Det er greit å ha dette avklart på forhånd slik at du kan gi montøren mest mulig informasjon før du bestiller installasjon. Easee ladestasjon kan tilpasses alle ladeeffekter, men om du ønsker å lade med en effekt over 7,4 kW, må du antakelig oppgradere det elektriske anlegget ditt og strømnettet du er tilkoblet.
Det kan være greit å få montøren til å komme på befaring før du bestiller ladestasjonen, særlig hvis du har et noe tilårskomment elektrisk anlegg. Da kan det nemlig hende det må et mer omfattende oppgraderingsarbeid til før selve ladestasjonen kan installeres, selv om du ikke skal lade med effekt på over 7,4 kW.
Du kan også kontakte din strømleverandør for å høre hva de anbefaler. Flere strømleverandører gir deg som strømkunde rabatt på ulike ladebokser. Strømselskapet Tibber har for eksempel en samarbeidsavtale med Easee og gir deg rimelige strømpriser når du installerer en Easee smartlader.
Ved å registrere behovene dine hos oss i Boligsmart, kan du bli kontaktet av montørfirmaer og tilbydere i ditt lokalmiljø og motta gunstige pristilbud. Ikke bruk tid på selv å sitte på nettet og lete etter den beste aktøren; la oss finne dem for deg!
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Når du bestiller installasjon av en ladeboks hjemme, skal montøren sørge for å ha med alt nødvendig utstyr til selve installasjonen. Før du betaler for oppdraget, bør du be om en komplett liste over hva tilbudet inkluderer. På den måten unngår du overraskelser når du får regningen. Montøren kan ikke alltid forutse alle kostnader på forhånd, og derfor kan det være lurt å be om en befaring før du bestiller installasjonen, særlig hvis du har et eldre elektrisk anlegg.
Easee ladestasjon har en innebygd strømmåler, jordfeilvern type B, WiFi- og 4G-tilkoblingsmuligheter. Easee har en egen, gratis app, og med denne kan du kontrollere billadingen via mobilen. Easee ladestasjonen har ikke ladekabel type 2 inkludert i prisen. Du må kjøpe en slik kabel separat eller bruke kabelen som fulgte med bilen. Ladekabel koster mellom 2.000 og 3.000 kroner.
Annet tilleggsutstyr man kan kjøpe til ladestasjonen, er en holder til ladekabelen når den ikke er i bruk. Denne holderen ser litt ut som holderen til pumpehåndtaket på en bensinstasjon. En slik holder gir deg rask og enkel tilgang til ladekabelen når du skal plugge den inn i bilen. Holderen har en pris på rundt 300 kroner. Easee har også designet en egen, stilren krok til å henge opp ladekabelen i når den ikke er i bruk. Kroken har en pris på rundt 1.000 kroner. Det er ikke noe i veien for å bruke en annen, rimeligere krok til dette formålet.
Prisen på selve strømavtalen din kommer også i tillegg til prisen på å installere ladeboksen.
Easee hjemmelader kommer kun i én variant, så hvis du ønsker å kjøpe en hjemmelader fra Easee, er det eneste du trenger å velge, hvilken farge du ønsker på dekselet til laderen.
Blant andre populære modeller på markedet, skiller Saltos ladebokser (nå omdøpt til Defa eRange) seg ut. Dette merket ble kåret til den beste hjemmeladeren i en test ADAC foretok av populære elbilladere i 2018. ADAC er den tyske versjonen av NAF. Easee var ikke kommet på markedet da denne testen ble utført og ble dermed ikke tatt med i denne testen.
Salto ladestasjon utmerket seg særlig i kategoriene sikkerhet og brukervennlighet. Salto har ulike modeller innenfor sin produktrekke av hjemmeladere. Disse laderne har produktnavnet Defa eRange Uno. Ønsker du å lade med effekt opp til 7,4 kW, er det basismodellen Defa eRange Uno som gjelder. Hvis du ønsker å lade med effekt mellom 7,4 og 22 kW, må du passe på å bestille Defa eRange Uno 3-fase. Salto-laderne har ikke smartfunksjon, men en av modellene har et innebygget energimeter som lar deg overvåke hvor mye strøm laderen din bruker. Prisen for denne laderen ligger på mellom 12.000 til 15.000 kroner inkludert monteringskostnader.
En annen populær modell er Wallbox Pulsar Plus. Denne laderen er en av de minste på markedet. Denne typen lader kan kobles på strømnett med både 230V og 400V. Det vil si at den kan lade med en effekt opp til 22 kWh. Prisen på denne ladeboksen ligger på rundt 8.000 kroner, og da kommer montering i tillegg.
Et annet alternativ er å lade el- eller hybridbilen din på offentlige eller kommersielle ladestasjoner utenfor hjemmet. Hvis du har ladestasjon på jobb eller i nærheten av der du bor, kan dette være en løsning, særlig hvis ladetilbudet er gratis eller har en rimelig kommunal avgift. De færreste velger å benytte kommersielle ladestasjoner som eneste ladeløsning. Å lade bilen på en kommersiell ladestasjon (noen av de store aktørene er Fortum, BKK, Lyse, Tesla, Circle K) koster mellom 100 og 150 kroner.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvorvidt det er er verdt å investere i en Easee hjemmelader, kommer an på dine ladevaner og om du ønsker å investere i en smartlader til hjemmet ditt. For mange gir en smart hjemmelader en økt følelse av trygghet når de lader el- eller hybridbilen, siden denne typen lader regulerer strømbruken basert på strømforbruket ellers i boligen.
Det kan også være penger å spare på å installere en slik lader, særlig hvis du har spotprisavtale fra strømselskapet ditt. Spotprisen er stort sett lavere når det er lavt forbruk av strøm på strømnettet, altså om natten. Siden Easeeladeren tilpasser seg dette, vil den lade når strømmen er billigst.
Easee ladestasjon er utviklet i Norge og er laget med norske værforhold i tankene. Ladeboksen fungerer helt ned i -30°C og i temperaturer opp til +40°C. De fleste andre ladestasjoner fungerer kun ned til -25°C.
En ladestasjon kan øke verdien på boligen din, siden el- og hybridbiler blir stadig mer vanlige i Norge. Siden Easees lader kan lade med en effekt på mellom 1,4 og 22 kW, vil den passe til de aller fleste elbiler på markedet i Norge. Laderen har ikke en fastmontert ladekabel, og dermed kan den benyttes av alle elbiler siden en ny eier bare kan plugge inn en kabel som passer til deres bil. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye boligen øker i verdi på grunn av en ladestasjon, men det regnes som et pluss på boligmarkedet.
Gjør smarte boligvalg