Lurer du på hva en Defa elbillader koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på Defa elbillader, inkludert hvor de kan kjøpes, hva som er inkludert i prisen, og hvilke alternativer du kan velge mellom. Visste du at elbilladere alltid skal installeres av sertifiserte fagfolk? Eller at du ikke har lov til å lade elbilen din i vanlig stikkontakt på fast basis? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Defa leverer flere ulike typer billadere under merkenavnet eRange innenfor ulike prisklasser, fra rundt 10.000 kroner for den billigste, og opp til 30.000 eller mer for den dyreste modellen. Dette er ikke inkludert kostnadene for montering, som vanligvis vil ligge på 5.000 - 7.000 kroner. Den endelige prisen for både ladestasjonen og monteringen vil avhenge blant annet av hvilken modell du velger, hvilken forhandler du kjøper den fra, og hvilket firma som installerer ladestasjonen.
For deg som har hytte, vil en elbillader fra Defa være et godt valg for å lade både trygt og effektivt. Elektriske anlegg på hytta har gjerne begrenset strømkapasitet, men Defa tilbyr såkalt fulldynamisk lastbalansering som gjør at du på en enkel måte kan balansere strømforbruket ditt. Det vil si at du slipper å være redd for å overbelaste anlegget når du lader elbilen.
Du tenker kanskje at siden det bare er snakk om noen ganger i året, er det like greit å bruke vanlig stikkontakt, men dette innebærer høy risiko for brann eller andre skader på det elektriske anlegget. I tillegg sier loven at alle uttak som brukes til å lade elbil regelmessig må han en dedikert kurs, sikring på maks 10A, og jordfeilvern type B. Dette er vanligvis ikke noe du allerede har på hytta.
Defa tilbyr også løsninger for borettslag og sameie, og ved hjelp av fulldynamisk lastbalansering kan dere utnytte den kapasiteten som allerede ligger i bygget. Det vil si at det ikke er nødvendig å oppgradere hele det elektriske anlegget. Systemet legger også opp til at dere enkelt kan kontrollere hvem som har tilgang til ladestasjonen, hvor mye de kan lade, og hva det koster.
Dersom du bor i borettslag og ønsker elbillader vil det sannsynligvis være billigere å installere det til samtlige beboere samtidig, fremfor at du installerer en bare til deg selv. Husk at retten til lading av elbil og hybrid er lovfestet. Det vil si at du som beboer har rett til å få satt opp ladestasjon der du bor.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Når du skal kjøpe deg elbillader kommer du sannsynligvis til å møte på en del begreper du ikke har hørt før. Derfor har vi samlet en nyttig ordliste til deg der vi forklarer noen av de viktigste ordene og uttrykkene som kan komme til å dukke opp.
DC (Direct Current) er det samme som likestrøm på norsk. Elbilbatterier skal alltid lades med likestrøm.
AC (Alternating Current) er det samme som vekselstrøm på norsk. Vekselstrøm er den typen strøm du finner i en vanlig stikkontakt. Dersom du skal lade elbilen i stikkontakten hjemme må du ha en lader som konverterer denne strømmen til likestrøm.
Hurtiglading vil si at strømmen overføres til batteriet direkte, og raskere enn ved ordinær lading. Dette er lite skadelig for batteriet på sikt med mindre batteriet får svært høy temperatur undervei i oppladingen.
Litiumbatterier er den typen batterier som brukes aller mest i moderne elbiler, og de er kjent for å ha lang levetid.
Ladepistol er også kjent som ladestøpsel, ladeplugg eller ladekontakt, og er altså det støpselet som sitter på ladekabelen.
Det finnes flere typer kontakter du burde kjenne til når du skal lade elbil.
Type 1 er utviklet for det amerikanske markedet, og er lite brukt i Europa.
Type 2 er standarden som brukes i Europa, og vil finnes på de aller flestet nye elbil-modeller.
CCS (Combined Charging System) er et kombinert ladesystem, og innebærer at kontakten på bilen kan lades med både likestrøm og vekselstrøm. Dette er på vei til å bli den dominerende standarden for hurtiglading.
CHAdeMO er en hurtiglading-standard som utelukkende benytter seg av likestrøm. Ikke kompatibel med CCS.
Ladingen av elbiler dels inn i ulike modus fra 1 - 4 kalt “mode”, som blant annet beskriver graden av sikkerhetstiltak og teknisk utførelse for ladingen.
Mode 1 benyttes ikke av moderne elbiler, og regnes som en lite sikker lading. Dette er lading direkte fra husholdnings- eller industrikontakt.
Mode 2 er saktelading eller nødlading, som i likhet med mode 1 også benytter seg av standard-kontakter. I motsetning til mode 1 har imidlertid kabelen innebygde sikkerhetsfunksjoner som gjør ladingen tryggere enn i mode 1.
Mode 3 er normallading med fastmontert ladestasjon, og inkluderer både saktelading og hurtiglading, i tillegg til at det kan kombineres med smarthus-løsninger for smart strømbruk.
Mode 4 er hurtiglading som benytter seg av CCS eller CHAdeMO. Dette er som regel den løsningen som benyttes på offentlige ladestasjoner.
Når du kjøper elbil, vil du vanligvis også få tilbud om å kjøpe med en elbillader, men hvilket merke du får tilbud om å kjøpe vil være avhengig av bilen du kjøper og hvem forhandleren samarbeider med.
Defa selges både av elektrikere og via bilforhandlere som fører elbiler, og er et produkt som således er lett tilgjengelig. Via hjemmesiden til Defa finner du enkelt oversikten over både forhandlere som fører eRange, og installatører de anbefaler for montering.
Ladestasjonen skal alltid monteres og installeres av en autorisert installatør, altså en elektriker. Dersom anlegget ikke er riktig dimensjonert og montert risikerer du å skade både elektronikken i bilen og det elektriske anlegget i hjemme ditt. I verste fall kan det føre til brann.
Det du trenger for å lade høy effekt hjemme er:
Alt dette må monteres av en autorisert elektriker før du kan ta ladestasjonen i bruk.
Huskeliste når du velger installatør:
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det er spesielt to hensyn du må ta når du skal velge ladestasjon:
Maksimal ladeeffekt på bilen. Du kan selvsagt kjøpe en dyr ladestasjon på 22 kilowatt, men dette er sannsynligvis ikke nødvendig. De fleste elbiler kan uansett ikke lade på så høy effekt, og da betaler du unødvendig mye for noe du egentlig ikke trenger.
Hvor raskt du vil ha fulladet bil. Hurtiglading er effektivt, men det er ikke alltid det er nødvendig. Når du og bilen er hjemme står den gjerne parkert i over 12 timer, noe som er mer enn nok tid til å fullade bilen selv på lav effekt.
Defa produserer som nevnt flere typer elbilladere, og de kan grovt sett sorteres inn i tre typer:
eRange Uno kan leveres med uttak eller med fast kabel, og er en av de mest solgte ladestasjonene i Norge. Denne kan enkelt kombineres med fulldynamisk lastbalansering slik at du lader raskt og økonomisk. Den kan kobles sammen med flere stasjoner for å danne et ladeanlegg.
eRange Duo har to uttak for å lade to elbiler samtidig. Dette er en testvinner som er utviklet for det norske klimaet, og passer alle el- og plug-in hybridbiler. Denne kan enkelt kombineres med fulldynamisk lastbalansering slik at du lader raskt og økonomisk. Ladestasjonen leveres med RFID adgangskontroll, og fem adgangskort.
eRange IQ er en smart-lader med innebygd fulldynamisk lastbalansering slik at du kan utnytte boligens strømkapasitet maksimalt. Den leveres enten med uttak eller med kabel, og har integrert energimeter for å lese av strøm.
Det kommer stadig nye merker og modeller på markedet fra både utenlandske og norske produsenter.
Her har vi samlet noen av de andre populære merkene i Norge:
Easee utvikles og produseres i Norge. Dette er smarte ladestasjoner som samarbeider med Tibber for å optimalisere smart lading. Ladeeffekten er mellom 1,4 - 22 kW, og du kan styre ladestasjonen ved hjelp av smarttelefon.
EVlink kommer i ulike størrelser og med ulike egenskaper. Det er Schneider som produserer EVlink, og de regnes som en trygg produsent. Ladestasjonene har fått generelt god omtale, og har ladeeffekt på 11 kW.
Keba finnes i både fysiske butikker og i nettbutikker, og er en av landets mest populære ladestasjoner. Jevnt over er de nok kjent for solid teknologi og ikke nødvendigvis spennende design, men de kommer i alle tilfeller godt ut av det på tester. Ladeeffekt på opp til 4,1 kW.
Elvi produseres av EVBox, og kjøpes blant annet gjennom Elbilforeningen. Den kan styres ved hjelp av smarttelefon, og har ladeeffekt på opptil 22 kW.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det er viktig at du legger en plan for opplading av elbilen din som tar hensyn til både sikkerhet og bruk av ressurser, slik at du kan bruke bilen på en trygg og effektiv måte. Et godt bidrag til dette vil være å installere en ladestasjon hjemme. Da kan du for eksempel lade om natten, når strømmen er billigere, og stå opp til fulladet bil om morgenen.
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som regulerer elbiler og lading av elbiler. I sine retningslinjer anbefaler de helt klart at du har en egen ladestasjon hjemme dersom du skal ha elbil. Dette er også anbefalingen fra Elbilforeningen.
Flere fordeler med ladestasjon hjemme:
Dersom du er redd for høye strømregninger og dermed vegrer deg for å installere ladestasjon hjemme, burde du lese videre. Det er en kjensgjerning at strømmen i Norge tidvis er veldig dyr, men å lade elbil er nesten garantert ikke så dyr som du tror. Hvor mye du betaler for hjemmeladingen, er selvsagt avhengig av både strømleverandør, kraftpris og ikke minst hvilken type bil du kjører, men det er likevel mulig å sette opp et generelt regnestykke.
Ifølge SSB kjører en norsk personbil i gjennomsnitt omtrent 12.500 kilometer i året, eller 1250 mil. Dersom vi tar utgangspunkt i en elbil med et batteri på 22 kWh vil det koste omtrent 22 kroner å fullade bilen. Videre kan vi anta at bilen bruker 1,2 kWh per mil, som vil si at det koster omtrent 1,20 kroner å kjøre én mil, dette kan vi runde opp til 1,50 kroner.
For å regne ut hvor mye ekstra du må betale i strøm kan vi sette opp følgende regnestykke:
1250 mil * 1,50 kroner = 1875.
Om vi runder dette opp til 2000 kroner og deler det på 12, vil det si at du må betale omtrent 166 kroner ekstra i strøm hver måned. Dette vil ikke være en avskrekkende sum, sammenlignet med hvor mye det koster for drivstoff.
Gjør smarte boligvalg