Når man skal bygge garasje i betong, er det en rekke spørsmål som kan melde seg. Hvordan finne dyktige fagfolk? Hvor mye vil prosjektet koste? Og hvor lang tid vil det ta? I denne artikkelen har vi samlet svarene på disse og andre vanlige spørsmål om å bygge garasje i betong. Du kan lese om pris, prosessen og hvordan man finner den rette entreprenøren.
Det er mange faktorer som avgjør prisen på et slikt prosjekt. Ifølge markedsplassen Byggstart.no, koster det i gjennomsnitt ca. 550.000 kroner å bygge garasje i betong. Denne prisen gjelder for garasjer med plass til én bil i tillegg til noe oppbevaringsplass, med normal standard og løsninger. Det forekommer imidlertid store variasjoner i prisen på slike prosjekter.
Prisen over inkluderer ikke arkitektarbeid. Dette ligger som regel på mellom 30.000 og 50.000 kroner, der timelønnen normalt sett er på et sted mellom 900 og 2.000 kroner. Dette inkluderer prosjektering og eventuelt søknadsarbeid. Er prosjektet større en 50 kvadratmeter, eller ligger boligen tett opp mot nabogrensen, er det også pålagt å søke om byggetillatelse.
Her er noen andre utslagsgivende faktorer for sluttprisen:
Når man skal i gang med å bygge en garasje i betong, er det viktig å utarbeide et detaljert og realistisk budsjett. For å kartlegge de økonomiske rammene for prosjektet bør man også undersøke hvordan det lønner seg å finansierer prosjektet. Du kan lese mer om finansiering av prosjektet lengre ned i artikkelen.
Når man skal finne rett fagfolk til prosjektet, er det lurt å samle inn tilbud fra flere firmaer. På den måten kan man sammenligne tilbudene og finne ut hvilke aktører som tilbyr konkurransedyktige priser. Det er imidlertid viktig å undersøke mer enn bare totalsummen. Ulik pris kan skyldes ulikt innhold i tilbudene. Man bør derfor være nøye når man sammenligner tilbudene. I tillegg er det viktig å se etter bedrifter som har erfaring fra lignende prosjekter. Relevant erfaring gjør det mulig for å håndverkerne å gjennomføre prosjektet mer effektivt.
Når man skal organisere prosjektet skiller man mellom to alternativer:
Delt entreprise: Dette går ut på at byggherre skriver kontrakter med ulike bedrifter på hvert fagfelt. Det krever også at byggherre selv står ansvarlig for gjennomføring og koordinering mellom de ulike fagområdene, med mindre man engasjerer en ekstern prosjektleder.
Hovedentreprise: Dette innebærer at byggherre skriver kontrakt med kun én entreprenør, som står da ansvarlig for å koordinere arbeidet mellom de ulike fagområdene. Bedriften utfører deler av arbeidet selv, og henter inn de nødvendige underentreprenørene på de resterende fagfeltene. Hovedentreprise gjør gjennomføringen enklere for byggherre, samtidig som det er enklere å få utbedret eventuelle feil og mangler ettersom hovedentreprenøren vil stå ansvarlig for alt utført arbeid.
En hovedentreprenør tar gjerne et påslag på 10%-15% på underentreprenørene. Mange byggherrer opplever imidlertid at disse kostnadene er en fornuftig investering. På den måten slipper man å utføre det tidkrevende arbeidet med å koordinere prosjektet og skrive kontrakt med entreprenører på flere fagfelt. Dessuten vil en totalentreprenør ha godt innarbeidede rutiner som gjør at prosjektet blir gjennomført mer effektivt.
Uansett hvordan man velger å organiserer prosjektet er neste steg å finne kompetente fagfolk til ditt prosjekt. Da er det flere kriterier å vurdere:
Dersom man ikke ønsker å gjennomføre denne kvalitetssikringen selv, kan man benytte markedsplassen Byggstart.no, som er en plattform der byggherrer kan komme i kontakt med egnede entreprenører.
Det tar normalt mellom 2 og 4 måneder fra igangsettingen av arbeidet til garasjen er ferdigbygd. Nedenfor finner du et tidsestimat for de ulike stegene i prosessen:
Grunnarbeid og graving (2 – 4 uker): Første fase i prosessen er å gjøre klar tomten for støping. Hensikten er å gjøre underlaget stabilt og innebærer blant annet å flytte unna masser.
Forskaling (1 – 4 uker): Når tomten er jevn og stabil, er neste fase å sette opp forskaling. Det er vanlig å støpe 3-5 ganger på en garasje, avhengig av konstruksjon.
Støping (ca. 1 uke): Støpingen skjer så fort en forskalingsdel er bygget. Derfor gjøres dette i flere omganger. Støpejobben tar som regel bare én dag, men den er avhengig av forskalingen i forkant.
Herdetid (ca. 4 uker): Herdeprosessen tar vanligvis opp mot 4 uker. Normalt sett kan man fjerne forskalingen på gulv og vegger noen dager etter støping. Man må som regel vente minst 3 uker før man fjerner forskalingen på taket. Tar man av forskalingen for tidlig, kan det formes skjevheter og setningsskader.
Etterarbeid (1 – 4 uker): Når alle punktene ovenfor er gjennomført, gjenstår etterarbeidet. Dette gjelder blant annet flislegging, isolasjon, maling og legging av kledning.
I tillegg til disse punktene må man sette av tid til arbeid med arkitekt. Må man søke om byggetillatelse må man beregne ytterligere med tid.
Det er flere grunner til at byggherrer velger å bygge garasjer i betong:
Når man skal bygge garasje i betong, er det anbefalt å overlate material-innkjøpet til entreprenøren. Noen av grunnene til dette er:
Når det gjelder overflatematerialer, som blant annet garasjeport, kledning, veggoverflater osv., er det noen byggherrer som ønsker å stå for innkjøpet av dette selv. Da kan det være lurt å forhøre seg med entreprenøren på forhånd, slik at man er sikker på å kjøpe produkter med riktig mål og av høy kvalitet. Man kan også informere entreprenøren om hvilke materialer man ønsker å bruke og deretter la den stå for innkjøpet.
Det finnes flere måter å finansiere byggingen av en garasje i betong. Har man spart opp nok egenkapital, kan dette være lønnsomt å bruke. På den måten slipper man å betale renteutgifter. Dessuten vil eventuelle renteutgifter være langt høyere enn de tapte renteinntektene.
Har man derimot ikke nok oppsparte midler, kan det være gunstig å søke om et økt boliglån. Dette er et av de rimeligste formene for lån, ettersom renten som regel er den samme som på boliglånet. Man kan her få et lån som dekker opptil 85% av boligens verdi. Et lignende alternativ er fleksilån. Også her er renten på nivå med boliglånet og man kan låne opptil 65% av boligens verdi. I tillegg kan man disponere et fleksilån slik man selv ønsker.
Man har også muligheten til å velge et forbrukslån. Renten på et forbrukslån er høy, som gjør at man bør ha en detaljert plan for nedbetalingen. Er man avhengig av å få pengene umiddelbart, kan forbrukslån være et godt alternativ, ettersom det ikke krever noen form for sikkerhet.
Det er viktig å kartlegge formålet med byggingen før man går i gang med prosjektet. Mange ønsker å bygge en garasje i betong for å øke boligverdien. Hvis man da tar opp et lån man ikke kan betale ned, går dette mot sin hensikt. Har man derimot mulighet til å betale ned lånet i løpet av kort tid, kan det være en lønnsom investering å bygge garasje i betong.
1. Undersøk om prosjektet krever tillatelse: Har garasjen et areal på over 50 kvadratmeter, en mønehøyde på mer enn 4 meter, eller ligger den i nærheten av nabogrensen, er det nødvendig å sende inn en søknad. Det kan man undersøke i forbindelse med befaring.
2. Skriv under på en skriftlig kontrakt: Skriv en skriftlig kontrakt med entreprenøren. Her bør det komme tydelig frem hvilke arbeider som inngår i prosjektet. Slik reduserer man risikoen for at det oppstår uenighet eller misforståelser underveis.
3. Planlegg møtepunkter med entreprenøren: Det kan være lurt å planlegge møter med entreprenøren. Da kan man få oversikt over fremdriften i prosjektet og avdekker eventuelle feil eller misforståelser som har oppstått.
4. Gjennomfør en sluttbefaring: Før man anser prosjektet som ferdig bør man få en ekstern fagperson til å gå sluttbefaring på byggeplassen. Denne fagpersonen er som regel en takstmann, og har som oppgave å undersøke at det ikke foreligger noen feil eller mangler i arbeidet som har blitt utført. Det lønner seg også å holde igjen rundt 10% av kontraktsbeløpet til sluttbefaringen er gjennomført og eventuelle feil har blitt utbedret.
5. Få tilsendt dokumentasjon: Når prosjektet er ferdig, bør man be om å få tilsendt alle relevante dokumenter og papirer. På den måten kan man dokumentere hvilke arbeider som har blitt utført og hvilke materialer som har blitt benyttet. Slik dokumentasjon kan bli relevant i forbindelse med salg eller eventuelle forsikringssaker.
Gjør smarte boligvalg