Å bygge et hus er et omfattende prosjekt. Det krever gode forberedelser, involverer håndverkere på en rekke ulike fagfelt, og forutsetter at man har god kontroll på finansiering og utgifter. I denne artikkelen får du informasjon som vil forberede deg på denne prosessen. Du kan blant annet lese om hvilken pris du kan forvente, hvordan man finner den rette entreprenøren, og få en innblikk i hvordan prosessen ser ut.
Det å bygge et hus er et prosjekt som innebærer store summer. Nøyaktig hvor mye et prosjekt vil koste avhenger av både kompleksitet, omfang og standard. Derfor er det vanskelig å anslå en eksakt pris uten å få en fagperson på befaring. Man kan likevel få et inntrykk av prisen ved å se på gjennomsnittsprisen for bygging av hus.
Basert på prisstatistikk fra markedsplassen Byggstart ligger et nytt hus på ca. 33.000 kroner per kvadratmeter i gjennomsnitt. Det tilsvarer rundt 8.000.000 for et komplett hus på 250 kvm. Det forekommer imidlertid store variasjoner. De rimeligst variantene havner på ned mot 27.000 kr per kvm, mens de dyreste husene kan ende opp med å koste over 45.000 kr per kvm. Disse snittprisene inkluderer alt av arbeid og materialer knyttet til oppføringen av huset.
Arkitekt og prosjektering er derimot ikke inkludert i snittprisen. Dette kan variere fra 200.000 til over 1.000.000 kroner, avhengig av type prosjekt.
Det er en rekke faktorer som påvirker prisen når man bygger hus. Når det gjelder grunnarbeidet og materialer til det tekniske arbeidet har man som byggherre liten innflytelse. Noe man derimot kan påvirke er husets standard og materiale man benytter. På den måten kan man også påvirke hovedprisen på prosjektet.
Før man går i gang med å planlegge selve arbeidet, er det viktig å få oversikt over hvilke midler man har til rådighet. På den måten kan man forsikre seg om at man planlegger prosjekt man er i stand til å finansiere. Man bør også sørge for å sette av egne midler til uforutsette utgifter. På den måten reduserer man risikoen for at uventede hendelser gjør det vanskelig å fullføre prosjektet. Lengre ned i artikkelen kan du lese mer om ulike måter å finansiere bygging av hus.
For å kunne gjennomføre et vellykket byggeprosjekt, er det viktig å sikre seg dyktige entreprenører. Man ønsker entreprenører som har utbredt kompetanse og erfaring med bygging av hus, og som kan vise til vellykkede resultater fra lignende prosjekter. I tillegg bør man se etter fagfolk som kan tilby konkurransedyktige priser for sitt arbeid.
Når man skal engasjere håndverkere til prosjektet, kan man som byggherre velge mellom delt entreprise og hovedentreprise. En delt entreprise går ut på at byggherre skriver kontrakt med ulike entreprenører på hvert fagfelt. Det innebærer også at byggherre selv står ansvarlig for å koordinere arbeidet mellom de ulike håndverkerne. Velger man derimot hovedentreprise, skriver man kun kontrakt med én entreprenør. Denne står da ansvarlig for å hente inn denne nødvendige kompetansen og koordinere arbeidet mellom de ulike fagfeltene. Hovedentreprenøren utføre vanligvis deler av arbeidet selv, og henter inn underentreprenører på fagfeltene det selv ikke har kompetanse på.
I forbindelse med bygging av hus velger de fleste byggherrer å organisere prosjektet som en hovedentreprise. På den måten slipper man å bruke tid på å organisere og koordinere arbeidet mellom de ulike fagfeltene, noe som kan være svært krevende. I tillegg gjør hovedentreprise det enklere å håndtere eventuelle feil som skulle oppstå, ettersom hovedentreprenøren står ansvarlig for alt arbeidet uavhengig av fagfelt.
Enten man velger å gå for en delt entreprise eller en hovedentreprise, kan man komme i kontakt med kvalitetssikrede fagfolk på markedsplassen Byggstart.no.
Å bygge hus er en omfattende og tidkrevende prosess. Vanligvis tar det over et år fra man starter prosessen med arkitekt, til et hus er ferdig bygget og klar for innflytting. Her er en gjennomgang av de viktigste stegene i byggeprosessen:
1. Sett opp en budsjettramme: Før man starter prosjektet er det viktig å kartlegge de økonomiske rammen for prosjektet. Dette innebærer å lage en plan som beskriver hvor mye penger man har mulighet til å legge i prosjektet, og hvordan man skal finansiere arbeidene. Dette budsjettet vil sette en ramme for størrelsen på huset, standarden og byggemetoden. Det er anbefalt å lage et slikt budsjett i samarbeid med banken.
2. Arkitekttegninger og søknad: Det er pålagt å sende inn en søknad til Plan – og bygningsetaten når man skal i gang med å bygge bolig. Her trenger man nøyaktige tegninger av blant annet terreng og husets planløsning. Det er ofte nødvendig å engasjere en arkitekt til å ta ansvar for arkitekttegningene, prosjekteringen og søknadsprosessen.
Det er også en mulig å overlate organiseringen av prosjektet til en ferdighusleverandør. Da blir huset bygget av pre-produserte elementer, noe som innebærer at man har mindre påvirkning på utforming og utseende av huset.
3. Byggemetode og detaljprosjektering: Det er lurt å ha en plan for hva slags byggemetode og materiale man ønsker å bruke. Husets utforming og standard vil blant annet avhenge av om man ønsker et plassbygd hus eller et hus av elementer, og om man velger å bygge i tre, mur, betong eller andre materialer. Det kan være lurt å ha en formening om dette før arkitekten starter arbeidet med tegningen.
4. Finn rett entreprenør: Når man har fått rammetillatelse fra kommunen, er det avgjørende å finne riktig entreprenør til prosjektet. Det er helt sentralt at bedriften man engasjerer har gode referanser fra lignende arbeid, solid økonomi, tilstrekkelig kapasitet og alle nødvendige godkjenninger. Det er anbefalt at man henter inn minimum 2 tilbud fra ulike entreprenører. Når man har valgt entreprenør, er det viktig å skrive en presis kontrakt før arbeidet kan starte.
5. Bygging av huset: Selve byggingen av huset inkluderer flere steg. Det er mange fagområder som må administreres og organiseres for å få en vellykket prosjektgjennomføring. På et så omfattende prosjekt velger de fleste å organisere arbeidet som en hovedentreprise. Da har man ett firma som står ansvarlig for å organisere og koordinere alt arbeid. Man har da også kun én aktør forholde seg til underveis i prosjektet.
6. Sluttbefaring: Når arbeidet er utført, bør man få en ekstern fagpreson til å gjennomføre en sluttbefaring. Fagpersonen vil undersøke at arbeidet og materialene oppfyller gjeldende krav, og kan påpeke eventuelle feil og mangler. Det er vanlig å holde igjen siste del av kontraktsbeløpet til disse har blitt utbedret av entreprenør.
7. Ferdigdokumentasjon: Når man har gjennomført en sluttbefaring og eventuelle feil har blitt utbedret, er det viktig å få tilsendt alle nødvendige dokumenter. I disse dokumentene skal det komme frem til hvilke arbeider som er utført, hvilke materialer som har blitt brukt og hvilket tidsrom prosjektet foregikk innenfor.
Mange av de som skal bygge hus lurer på hvordan det lønner seg å organisere innkjøpet av materialer og produkter. Her er det anbefalt at entreprenøren står ansvarlig for innkjøpet, særlig når det gjelder materialet til det tekniske arbeidet. Det er flere årsaker til at entreprenøren bør stå ansvarlig for innkjøpet av materialene. Det skyldes blant annet at entreprenøren:
Når det gjelder produkter som kjøkken, fliser, armaturer osv. er det er opp til byggherre selv å avgjøre hvem som skal stå ansvarlig for innkjøpet. Dette er varer byggherre velger ut helt selv. Det er dermed store muligheter for å påvirke prisen på prosjektet. Hvis man ønsker å få redusert prisen ved innkjøp av slike produkter, kan man blant annet:
Lar man entreprenøren stå for innkjøp av disse varene også, er det viktig å gi beskjed om hvilke produkter man ønsker å benytte. På den måten kan man få de produktene man ønsker seg, samtidig som entreprenøren står ansvarlig for innkjøp og levering. Det er flere som lar entreprenøren stå ansvarlig for innkjøpet, for å slippe å bruke tid og energi på dette selv.
Å bygge et nytt hus er et omfattende prosjekt som innebærer store summer. Derfor er det viktig å ha en god plan for hvordan man skal finansiere byggingen. Før man velger finansieringsmetode, er det anbefalt å sette opp et budsjett over hvor mye penger man har mulighet til å bruke. Hensikten med dette er å unngå komplikasjoner etter prosjektet er fullført. Den vanligste finansieringsformen når det kommer til oppføring av nytt hus, er byggelån fra banken. Dette lånet innebærer at man oppretter en byggelånskonto sammen med bank, og sender inn alle fakturaer og regningen fra byggeprosessen. Disse regningene må bli godkjent før de belastes fra byggelånskontoen. Ved et byggelån får man innvilget en låneramme, altså det høyeste beløpet man har mulighet til å låne. Deretter betaler man kun renter på de pengene man faktisk bruker. Når huset står ferdig, vil dette lånet normalt omgjøres til et normalt boliglån. Husk at man ikke bør sette i gang et prosjekt før man har fått avklart finansieringen.
Her er noen grep du kan ta før, i løpet av og etter prosjektet for å sikre en vellykket gjennomføring:
1. Sett opp et detaljert budsjett og finn ut hvordan du skal finansiere prosjektet.
2. Skriv en detaljert kontrakt med både arkitekten og entreprenøren du engasjerer.
3.Gjør deg opp en mening om utseende og standarden på huset tidlig i prosessen.
4. Avtal møtepunkter med entreprenøren underveis i prosjektet.
5. Få en ekstern fagperson til å gå sluttbefaring når huset står ferdig.
6. Få tilsendt en ferdigdokumentasjon med alt av relevant info til byggeprosjektet. Dette innebærer blant annet hvilke arbeider som er utført, hvilke materialer som ble brukt og når prosjektet ble gjennomført.
Gjør smarte boligvalg