Et påbygg kan være en lur måte å gi boligen økt boareal på. Det er også et omfattende byggeprosjekt. Det er mye å ta hensyn til, og mange spørsmål som melder seg når man vurderer et påbygg. I denne artikkelen deler vi 20 smarte tips som kan hjelpe huseiere som planlegger å bygge påbygg.
Det er viktig å forsikre seg om at boligen egner seg for et påbygg før man går videre med planleggingen. Sentralt her er å sjekke i hvor stor grad bygningens bærevegger må forsterkes for å bære vekten av økt bygningsmasse. Må man gjøre store arbeider på dette punktet, kan det hende at det ikke vil lønne seg med påbygg. Man bør også sjekke hvorvidt det forekommer råte eller andre fuktskader i strukturen. Dette må rettes opp før man kan påbegynne prosjektet.
Mange ønsker å sette i gang en omfattende renovering i forbindelse med påbygget. Dette kan lønne seg, ettersom man allerede har håndverkere inne, og det uansett vil bli behov for inngrep i eksisterende bygningsmasse. Mange velger også å renovere fasaden, for å sikre at det gamle og det nye harmonerer godt. De fleste vil også flytte ut i forbindelse med byggingen, og man kan således få gjort mer mens man er ute av huset.
Valg av arkitekt er viktig når man skal bygge påbygg. Smarte planløsninger kan utgjøre forskjellen på et vellykket og et mislykket prosjekt. Arkitekten vil også ta hensyn til byggetekniske krav angående takhøyde, dagslys og brannsikkerhet. Husk også at gode arkitekttegninger gjør det enklere for entreprenører å gi presise prisoverslag. Det vil også gjøre selve utføringen av arbeidet enklere.
Man må alltid søke kommunen om tillatelse for å oppføre et påbygg. Søknaden må gjennomføres av en fagperson (som regel arkitekt). Man kan søke i ett eller to trinn. En ett-trinns søknad er vanligst om prosjektet ikke er veldig omfattende. To trinns søknad benyttes primært for større prosjekter (store påbygg, nybygg, etc), og dersom det foreligger dispensasjoner fra reguleringsplanen. Husk å snakke med arkitekten om dette på et tidlig stadium i planleggingen.
Søknadsplikt medfører at man må sende ut nabovarsel. Ettersom et påbygg kan gå utover utsikten til naboene, er det lurt å snakke med de så tidlig som mulig. På den måten reduserer man risikoen for at et nabovarsel møtes med klager. Dette kan komplisere søknadsprosessen og føre til forsinkelser.
Et påbygg vil ofte kreve et betydelig budsjett. I de fleste tilfeller vil man søke ekstern finansiering i form av lån. Dette bør man ha på plass på et tidlig tidspunkt i prosjekteringen. Man bør aldri gjøre forpliktelser eller skrive kontrakter før man har ordnet finansieringen.
Et påbygg vil normalt sett kreve innsats fra flere forskjellige håndverksfag. Vanligvis utføres påbygg som totalentreprise/generalentreprise. Det vil si at én bedrift står ansvarlig for alle utførende fag. Dette inkluderer arbeid og innkjøp av materialer. Det er viktig at man finner riktig entreprenør for oppgaven. Man bør prioritere gode attester, solid økonomi og riktige godkjenninger. Pris også et viktig hensyn. Det er alltid klokt å hente inn tre konkurrerende tilbud. Ved å benytte seg av markedsplassen Byggstart.no, finner man kvalitetssikrede entreprenører på en enkel og praktisk måte. Du kan legge ut prosjektet ditt ved å [klikke her].
Det foreligger en del regler som det er viktig å overholde når man bygger nytt areal på boligen. Det gjelder for eksempel takhøyde og rømningsvei. Teknisk forskrift har beskrevet hva som kreves, og entreprenøren vil være ansvarlig for at dette følges opp.
Det er lurt å ha slingringsmonn i budsjettet når man skal gå i gang med et omfattende byggeprosjekt. Uventede komplikasjoner kan dukke opp, og da gjelder det å kunne dekke utgiftene som hører til. Dette medfører at man aldri bør strekke budsjettet for langt, eller være for ambisiøs i planleggingsfasen.
Å innrede våtrom som del av påbygget vil være å anse som en kompliserende faktor. Det er alltid dyrere å bygge kjøkken og bad enn andre oppholdsrom. En måte å holde prisen nede, er å sørge for at våtrom i påbygget anlegges direkte over tilsvarende rom i etasjen under. På den måten sparer man penger ved å forenkle arbeid med røropplegg.
Når man får entreprenøren til å stå for innkjøp av materialer, kan det være smart å sjekke om det foreligger rabatter. Profesjonelle aktører har ofte tilgang til rabatter hos sine leverandører. Dette skyldes at de kjøper store mengder. På denne måten kan entreprenørens rabatter gi byggherren en ekstra besparelse.
Så snart som man har skrevet kontrakt med entreprenøren, bør man fastsette en fremdriftsplan. Den skal spesifisere hva som skal gjøres når, og hva som skal stå klart på hvilket tidspunkt. Med den fremdriftsplanen som utgangspunkt, kan man som byggherre ha et klart bilde over arbeidsprosessen og hvorvidt man risikerer forsinkelser.
En entreprenør kan stå for innkjøp av nødvendige byggematerialer. Dette er det klokt å benytte seg av. Å kjøpe byggevarer er en oppgave hvor fagkunnskap kan komme til stor nytte. Derfor er det fornuftig å overlate dette til entreprenøren som skal stå for prosjektutføringen. Husk at byggherre står fritt til å kjøpe interiørprodukter selv, uavhengig av om entreprenøren tar hovedansvar for byggevarer. Dette gjelder hovedsakelig overflatematerialer som fliser, maling, møbler, bad og kjøkken. Mange velger likevel å la entreprenør være ansvarlig også for dette.
Det gjelder egne regler for brannsikkerhet for etasjer som er over 5 meter over bakken. Det vil si at et vindu ikke vil være gyldig som rømningsvei i seg selv. Man må også installere en brannstige.
Det kan være lurt å velge vinteren som gjennomføringstid for denne typen prosjekt. Alle de aktuelle oppgaver kan utføres når som helst på året. Man kan faktisk få en bedre pris ved å bygge påbygg om vinteren. Årsaken til det er at entreprenører gjerne har mindre å gjøre på den årstiden.
Man kan finne produkter i alle prisklasser når man skal innrede et påbygg. Det gjelder for alt fra parkett og fliser, til panel og taktekke. Det lønner seg sjeldent å kjøpe utelukkende billigste type. Når det er sagt, vil det heller ikke nødvendigvis være lønnsomt å investere i de aller dyreste plassbygde løsningene.
Det er viktig å sørge for at man bruker en kontrakt som tilfredsstiller gjeldende krav. En god kontrakt skal redegjøre alle forpliktelser og ansvarsområder som faller på entreprenøren. Den skal også danne et klart bilde av hvilke oppgaver som skal utføres, og på hvilken måte. Man kan laste ned en standardkontrakt for kjøp av hånverkertjeneser på nettsiden til Forbrukerrådet. Den har blitt utviklet av interesseorganisasjoner innenfor byggfag, og er ment å gi byggherre trygghet og beskyttelse i tilfelle konflikt skulle oppstå med entreprenøren.
Når gjennomføringen er underveis, er det smart å følge nøye opp. Det kan man gjøre ved å avlegge jevnlige besøk til byggeplassen. Man bør utvikle god kommunikasjon med prosjektleder, slik at man holder seg oppdatert på en ryddig måte. Det vil gjerne oppstå problemstillinger underveis som byggherren må ta stilling til. Derfor er det sjeldent lurt å overlate alt til entreprenøren. Man har tross alt det endelige ansvaret selv når man står for byggearbeider på egen bolig.
Når påbygget er komplett, skal man få utført en sluttbefaring. Den skal helst en selvstendig fagperson (som en takstmann) stå for. Fagpersonen skal kontrollere at alt arbeid har blitt utført i henhold til reglene, og at alle materialene som har blitt brukt tilfredsstiller gjeldende krav. Man skal også undersøke hvorvidt det foreligger feil eller mangler. Det er lurt å vente med å betale sluttoppgjør til entreprenøren før en slik befaring har blitt gjennomført.
Når påbygget står klart skal man ha skriftlig dokumentasjon som viser hva slags materialer som har blitt brukt, og nøyaktig hvilke arbeider som har blitt utført. Dette vil komme til nytte med tanke på vedlikehold. En takstmann som skal vurdere husets verdi vil gjerne også sjekke denne typen informasjon. Det samme gjelder forsikringsselskapet. Som regel vil kontrakten med entreprenøren danne utgangspunkt for denne dokumentasjonen. I tillegg kommer kvitteringer, garantibevis og lignende. Dersom det er bygget bad, bør det leveres FDV-dokumentasjon. For elektriske arbeider må man få en samsvarserklæring.
Gjør smarte boligvalg