Bygging av enebolig er et stort og kostbart prosjekt. Før man går i gang med et slikt arbeid, er det mange spørsmål som dukker opp. I denne artikkelen gir vi 15 tips til deg som er ute etter å bygge enebolig.
Å gjennomføre en strukturert budsjettplan er viktig før igangsettingen av et slikt byggeprosjekt. Man må være klar over hvor mye ressurser man har, og holde seg innenfor dette budsjettet. Slik unngår man en baksmell etter prosjektet er ferdigstilt. Det er anbefalt å gå til banken for å få veiledning, og få innført en budsjettramme. Da er man forsikret om at man ikke setter i gang et prosjekt man ikke er finansielt kapabelt til.
Før man starter opp med selve byggingen, må man inngå et samarbeid med en arkitekt eller interiørarkitekt. Arkitekten vil stå for utarbeiding av skisser, og søke om tillatelse til Plan- og bygningsetaten. Man kan registrere sitt prosjekt på Byggstart.no for å komme i kontakt med kvalitetssikrede arkitekter.
Fra man har innkjøpt en tomt til eneboligen er oppe, kan det fort ha gått opp mot et år. Da er det det viktig at man har et sted å oppholde seg under byggeperioden. Siden det er en lang prosess, kan det å belage seg på å bo med andre familiemedlemmer under hele perioden by på komplikasjoner. Derfor velger mange å enten leie en bolig eller ta inn på et hotell i mellomtiden. Midlertidig boløsning kan dermed utgjøre en betydelig sum for byggherren, og burde derfor bli ført opp i budsjettsplanen.
Man har to alternativer til å søke om byggetillatelse fra kommunen. For denne type prosjekt er det vanligst å velge en to-trinns søknad. Dette tilsier at man først søker om en rammetillatelse (arkitektens oppgave), og deretter finner entreprenører som skal stå for selve utbyggingen av eneboligen. Disse vil på et senere tidspunkt sende inn en søknad om igangsetting.
Går man for en ett-trinns søknad, må man ha alt av mannskap på plass før man sender inn søknaden. Dette gjør at man må betale for deres tid uten at selve prosjektet pågår.
Dyktige fagfolk er essensielt for å oppnå en godt sluttresultat. Det er viktig at man går i gang med en grundig bakgrunnssjekk før man ansetter noen til prosjektet. Man bør kontrollere at firmaet har godkjente sertifiseringer, gode referanser fra tidligere arbeid, og viser gode kommunikasjonsevner under anbudsprosessen. Dette gir en indikasjon på profesjonalitet og gjennomføringsevne. Man bør alltid få tilbud fra flere aktører under anbudsprosessen. Dette gjør at man kan sammenligne priser og referanser. Se til at firmaet du ansetter innehar våtromsgodkjenning, DSB-godkjenning, sentral godkjenning, og at én eller flere av de ansatte har mesterbrev (påbygning på fagbrev/svennebrev).
For å få en presis prisantydning, er det viktig at det blir gjennomført en detaljprosjektering. Dette bør helst gjøres i forkant av prosjektet. Detaljprosjekteringen er vanligvis en del av rammesøknaden som blir utført av arkitekten. En slik detaljprosjektering inneholder:
Når man skal hyre inn fagfolk til prosjektet, er det anbefalt at man velger en totalentreprise. Det betyr at man ansetter én entreprenør som har ansvaret for hele prosjektet. Da har man én kontaktperson gjennom hele prosjektet, og man slipper letingen av ulike aktører. Dette sparer byggherren for tid og energi, ettersom man slipper å overvåke utbyggingen. Har man et problem under prosessen, trenger man kun å kontakte entreprenøren. Entreprenøren vil ta tak i problemet som har oppstått. Velger man en delt entreprise, må man inngå kontrakter med ulike fagfolk til de ulike elementene av utbyggingen. Man vil også stå som prosjektleder, og må organisere alt arbeid på byggeplassen.
Det er mange byggherrer som ønsker å bidra i byggeprosjektet. Da kan man se til at alt går som det skal, og det kan hjelpe med å redusere kostnadene. Om man derimot tar på seg oppgaver man hverken har tid eller kompetanse til, kan dette gå imot sin hensikt. Da kan man bidra til å sinke byggeprosessen, og skape frustrasjon for entreprenøren. Før man velger å ta på seg noen oppgaver, bør man ha nøye vurdert sin egen kompetanse og tiden man har til rådighet. Man må alltid avtale med entreprenøren om hvilke arbeider man selv skal utføre.
Når man skal gå til innkjøp av materiale til byggingen, er det anbefalt at man lar entreprenøren kjøpe inn varene. De vet hva som er enkelt å jobbe med, som samtidig gir god kvalitet. Velger man å kjøpe inn materiale selv, kan det oppstå feil som at varene ikke kommer inn i tide, det er ikke bestilt riktig mengde, eller man har valgt feil farge. Er dette tilfelle, må man selv løse opp i problemet samtidig som man må betale entreprenøren for ventetiden. Dette kan føre til unødvendige kostnader om man velger denne løsningen. Alt dette vil man unngå, dersom man lar entreprenøren stå for innkjøp.
Når man skal velge varer til eneboligen, er det anbefalt at man går for kvalitetsprodukter. Går man for de billigste produktene, kan dette være utslagsgivende ved senere tidspunkt. Høy kvalitet betyr ikke nødvendigvis at det er det dyreste, men at dette er varer som holder en viss standard og som holder i lang tid. Ved å velge slitesterke produkter, forlenger man tiden det tar før man må gjøre en utskiftning. Dermed vil det lønne seg i lengden å investere i produkter og materialer av høy kvalitet. Man kan forhøre seg med entreprenøren for å komme til en enighet om hvilken materialer eneboligen skal bestå av.
Det er en del produkter byggherren ofte ønsker å stå for innkjøpet av selv. Dette gjelder for det meste av valg av overflatematerialer og interiør, som kjøkken, gulv, veggkledning og møbler. Her har man muligheten til å spare penger ved å sammenligne priser fra diverse selskaper. Det kan være lurt å se på produkter på internett og sammenligne prisene opp imot hverandre. Det kan også være hensiktsmessig å kjøpe produkter fra flere nettsider, i motsetning til å kjøpe inn alle varene fra et selskap. Diverse selskaper har rabatter på ulike produkter, så her kan det være noen penger spart.
Når man velger materiale til innredningen av boligen, kan det være lurt å gå for en tidløs stil. Det er viktig å finne materialer man tenker man vil være fornøyd med i dag og i fremtiden. Da slipper man å bytte ut materiale unødvendig fort, eller ha en innredning man ikke er fornøyd med. Det kan også være lettere å selge boligen på et senere tidspunkt hvis man går for en tidløs stil. Velger man en en veldig spesifikk stil, kan være lite appellerende til eventuelle kjøpere.
Når entreprenøren har utført sitt arbeid, er det viktig at man gjennomfører en sluttbefaring. Dette er for å sikre at alt av arbeid er gjort på en tilfredsstillende måte. På et slikt byggeprosjekt er det anbefalt at man tar med seg en ekstern fagperson som kan verifisere at alt av arbeid er gjennomført på en grundig måte. Finner fagpersonen noe feil, har man da mulighet til å rette opp i dette umiddelbart. Dette vil spare byggherren for komplikasjoner i ettertid. Det er normalt at 10% av kontraktsbeløpet blir holdt igjen til alt av ufullstendig arbeid er fikset.
Det er viktig at man som byggherre dokumenterer alt som er blitt gjort under arbeidet og at man får tilsendt dokumentasjon fra entreprenøren når arbeidet er utført. Dokumentasjon man får tilsendt fra entreprenøren bør inneholde alt av materiale som er blitt brukt under byggeprosessen. Spar på alt av kvitteringer som angår prosjektet, og ha det på et samlet sted. Dette kan gjøre ting enklere hvis noe skjer og du må sende inn bevis til forsikringen, eller ved et eventuelt boligsalg.
Be om en takstvurdering av boligen når utbyggelsen er ferdiggjort. Prisantydningen vil kunne øke ditt boliglån.
Gjør smarte boligvalg