Det finnes mange gode grunner til å bygge på huset. Man kan få økt boareal og høyere verdi på boligen. Dersom man bygger en for utleie kan man få skattefrie leieinntekter. Dette er imidlertid et prosjekt som kan være omfattende og krevende. I denne artikkelen presenterer vi 10 smarte tips til alle som vurderer å bygge på huset.
Når man skal bygge på huset for å øke boarealet, har man stort sett tre alternativer å velge blant:
Hva som passer best varierer fra bolig til bolig. Det er viktig at man gjør riktig valg. Enkelte hus vil egne seg dårlig til påbygg, fordi en slik løsning ofte vil kreve store og kompliserte arbeider med de bærende vegger. Noen hus vil ikke egne seg for underbygg, fordi man ikke vil oppnå tilstrekkelig takhøyde i kjelleren uten å få nytt fundament - et krevende prosjekt med betydelige risikofaktorer. Mange boliger egner seg ikke for tilbygg fordi det rett og slett ikke vil være plass nok på tomten. Det kan være lurt å få en fagperson på befaring tidlig i planleggingsfasen for å vurdere hva slags løsning som vil fungere best.
Generelt sett vil det å bygge på huset medføre betydelige kostnader. Man kan ha behov for arkitekt og andre prosjekterende fag, en rekke håndverksfag, samt store mengder materialer og produkter. For å dekke kostnadene, gjelder det å ha finansieringen i orden. Det gjelder å få unnagjort dette så tidlig som mulig. Det er aldri gunstig å leie inn arkitekt eller lignende for så å oppdage at man ikke kan betale for prosjektet. Et møte med banken bør gjerne være noe av det første man gjør som ledd av planleggingen. Man kan velge mellom flere måter å finansiere et prosjekt som dette på:
Hva som passer best vil avhenge av personlige preferanser og prosjektets omfang. Selv om man har betydelig egenkapital tilgjengelig, vil det ikke nødvendigvis være fornuftig å binde opp en for stor andel i et byggeprosjekt.
For å bygge på huset kan man ofte ha bruk for en arkitekt. Dette gjelder i spesielt når man skal gjennomføre store prosjekter. Man kan også tjene godt på å benytte seg av en arkitekt til mindre prosjekter, dersom man ikke har fagbakgrunn selv. En arkitekt kan også komme med innspill om hvilke løsninger som kan fungere best. Entreprenører vil gjerne se arkitekttegninger for å komme med prisoverslag. I tillegg man som regel få en fagperson til å søke kommunen om relevante tillatelser. Også dette kan en arkitekt ta seg av.
I mange tilfeller må man søke kommunen om tillatelse for å bygge på huset. I flere tilfeller er det krav om at en fagperson må stå som ansvarlig søker på byggherres vegne. Denne prosessen kan virke komplisert, og for privatpersoner uten fagbakgrunn kan det være vanskelig å sette seg inn i alt av gjeldende regler og prosedyrer. Det som er sikkert, er at det er mye å tjene på å gå i gang med søknadsprosessen så tidlig som mulig.
Generelt sett kan man gjennomføre større byggearbeider, som å bygge på huset, på en av tre måter:
Her ser vi at huseiere flest velger hovedentreprise. Fordelen med dette er at organisering av byggearbeidene faller på entreprenøren, og ikke byggherren selv. En fordel med delt entreprise er at det kan bli noe rimeligere ettersom man slipper påslaget fra hovedentreprenøren. En del velger derfor å skille ut grunnarbeider som egen entreprise.
En viktig del av å bygge på huset, er å finne riktige fagfolk til å utføre arbeidet. For et så omfattende prosjekt som å bygge på huset, vil det gjerne si å finne riktig entreprenør til å ta oppdraget. Her er det flere ting å vurdere:
En del velger å bruke online tjenester for å finne entreprenøre. Her kan man legge ut prosjektet på Byggstart.no, som er en markedsplass for totalrenoveringer, tilbygg og oppføring av nye boliger i privatmarkedet.
Når man har valgt en entreprenør, er det viktig at man skriver under på en kontrakt som tilfredsstiller kravene. Her kan man spare en god del bry ved å være nøye. En god kontrakt skal gjøre det klart nøyaktig hvilke oppgaver og hvilke ansvarsområder entreprenøren tar på seg. Også hva slags forpliktelser en gjør som byggherre, skal komme tydelig frem. Man kan finne en standardkontrakt for kjøp av håndverkstjenester hos Forbrukerrådet. Den er tilgjengelig for nedlastning direkte fra deres nettsider. Kontrakten har blitt utviklet som et samarbeid mellom en rekke fagorganisasjoner, som Boligprodusentenes Forening, Standard Norge, Forbrukerombudet, Huseiernes Landsforbund, Husbanken, Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund og Forbrukerrådet.
Når man har funnet frem til den rette entreprenøren, er det viktig å bli enige om en fremdriftsplan. Når man får den på plass vil alle parter ha et felles referansepunkt å forholde seg til. Skulle forsinkelser oppstå, kan man takket være en fremdriftsplan holde seg oppdatert om dette, og hvordan arbeidet vil bli påvirket. Man kan også sørge for å tilpasse egen hverdag i henhold til forventet fremgang. Det kan være lurt å flytte ut av boligen i perioder der meget støyende, eller på andre måter sjenerende arbeid utføres. Skal man bidra direkte gjennom egeninnsats på arbeidet, er det viktig å forholde seg til fremdriftsplanen slik at man samordner egen innsats med øvrige bidragsytere på best mulig måte.
Selv om man ikke har tid eller erfaring til å bidra med arbeidstimer i løpet av utføringen, er det viktig å følge opp fremgangen på anlegget. Man vil da ha mulighet til å svare på spørsmål som dukker opp, ta stilling til valg som må tas underveis, eller bidra med informasjon som behøves (for eksempel om eksisterende forhold på tomten). Man vil holde seg oppdatert ved å avlegge tomten jevne besøk. Ved et godt organisert prosjekt, vil man ha en kontaktperson, gjerne en prosjektansvarlig, som kan komme med oppdateringer og relevante fremdriftsrapporter.
Når alle utførende arbeider har blitt ferdigstilt, er neste steg å få gjennomført en sluttbefaring. Sluttbefaringen bør bli utført av en erfaren fagperson som ikke er tilknyttet entreprenøren. Dette kan gjøres av en takstmann. I løpet av befaringen skal det påses at alt arbeid har blitt utført i henhold til gjeldende regler. Eventuelle feil og mangler skal også påpekes. Det er vanlig praksis å vente med å betale sluttoppgjør til befaringen har blitt utført.
Man må passe på at man har fått all nødvendig dokumentasjon etter prosjektet er gjennomført. Det inkluderer en detaljert skriftlig beskrivelse av alle arbeider som har blitt utført, og alt av materialer som har blitt brukt. Ofte vil kontrakten med entreprenør, samt relevante kvitteringer og garantibevis danne et godt grunnlag. Har elektrisk arbeid eller installasjon av våtrom blitt gjennomført, kreves egne spesifikke former for dokumentasjon.
Gjør smarte boligvalg