For mange vil heving av taket utgjøre en god måte å utvide boligens areal, særlig der man ikke har stor nok tomt til å utvide husets grunnflate. Når man skal heve taket er det mange faktorer man må ta stilling til. I denne artikkelen gir vi 10 nyttige tips for å få et godt og kostnadseffektivt resultat.
Hvilken arkitekt man engasjerer, vil spille inn på hvor enkelt prosjektet vil la seg gjennomføre. Det er arkitekten som lager tegningene for prosjektet, og står ofte som ansvarlig søker for prosjektet.
Jobben til arkitekten er å tilpasse boligen etter byggherrens ønsker og behov. Når man diskuterer med arkitekten kan det være en god idé å også forhøre seg om hvilke stiler og løsninger som vil være attraktive dersom man planlegger å selge boligen.
Heving av tak, regnes i søknadsøyemed som et påbygg, og dette er alltid søknadspliktig. Hver kommune har en reguleringsplan som bestemmer hva som er lov i de forskjellige områdene når det gjelder bygging. Denne planen regulerer blant annet hvor høye bygninger man kan bygge i bestemte områder. Dersom man eier en gammel bygning, kan det også hende at denne er pålagt visse restriksjoner når det gjelder hva som kan forandres i bygningen.
Før man begynner med detaljert planlegging for dette kan det være en god idé å sjekke reguleringsplanen for området sitt for å finne ut om den setter restriksjoner på taket til huset. Dersom et takløft ikke er tillatt i henhold til maksimumshøyden for hus i området, er det liten vits i å utvikle planer for dette. Det kan derimot være aktuelt å vurdere et takopplett som ikke forhøyer høyden på det høyeste punktet i taket. Dersom man har en god arkitekt for prosjektet, vil ofte arkitekten kunne fortelle deg hvorvidt prosjektet vil la seg gjennomføre.
Noen har tilstrekkelig egenandel til å kunne betale heving av taket fra egen lomme. De fleste må imidlertid ta opp et lån for å komme i gang med prosjektet sitt. Det kan derfor lønne seg å stikke innom banken sin for å diskutere planene sine, og finne ut hvor mye man egentlig har tilgang til å låne. På den måten har man et grunnlag til å legge realistiske og gjennomførbare byggeplaner. Man bør aldri forplikte seg til å betale noe som helst før man har finansieringen på plass.
For å kunne gjennomføre et prosjekt, er det viktig å ha et grundig budsjett. Man bør aldri planlegge arbeider som ikke er oppført i budsjettet. Da risikerer man å gå tom for penger underveis i byggeperioden. Et godt utarbeidet budsjett er et godt hjelpemiddel for å planlegge prosjektet. Husk også å legge inn noe sikkerhetsmargin (10-20%) for uforutsette hendelser.
Det finnes grovt sett tre måte å utvide huset oppover: påbygg, takløft og takopplett.
Påbygg er det mest omfattende alternativet. Det innebærer normalt at man bygger en helt ny etasje på huset. Her må ofte eksisterende konstruksjon forsterkes for å tåle belastningen av en ny etasje.
Takløft tar gjerne utgangspunkt i en allerede eksisterende loftsetasje. I mange tilfeller gjelder dette en halv etasje som man kan konvertere til boareale ved å legge til takhøyde. Takløft kan være noe rimeligere enn påbygg, ettersom det vanligvis er et mindre omfattende prosjekt.
Dersom man ikke har mulighet til å heve taket, kan man i mange tilfeller bruke takopplett for å få en mer brukbar takhøyde i loftsetasjen. Takopplett innebærer at man hever en eller begge sider av taket uten å heve det høyeste punktet på taket. Da får man en mindre bratt vinkel på taket, og mer brukbart areal. Takopplett er gjerne rimeligere enn et fullt takløft der man hever hele taket.
Når man likevel har håndverkere på plass, kan det være en god anledning til å foreta gjøremål man har utsatt. Det vil ofte koste mindre å legge til disse arbeidene i avtalen man har med entreprenøren enn å starte et helt nytt prosjekt.
Det er viktig å huske at dersom man stadig legger til flere oppgaver, kan kostnadene fort bli store. Det er derfor viktig at man tenker nøye over eventuelle ekstraarbeider som man vil gjøre i resten av huset.
Når det nærmer seg byggestart er det viktig å ha kontroll på at nødvendige materialbestillinger er gjort, slik at materialene leveres på byggeplassen til riktig tidspunkt. Dette gjelder særlig spesielle produkter og materialer som ikke er lagervare. For eksempel har spesialbestilte fliser, parkett og kjøkken ofte lang leveringstid. Dersom du selv er ansvarlig for enkelte innkjøp, sørg for å bestille disse god tid i forveien for å unngå at forsinkede leveranser skaper unødvendige utfordringer for entreprenøren.
For å få rett pris, er det avgjørende å ikke forhaste seg i anbudsprosessen. Derfor bør det settes av god tid til denne delen av prosjektet. Det er ikke uvanlig at det tar 2-3 uker å avtale og gjennomføre befaringer. Deretter tar det ofte en til to måneder å hente inn og vurdere tilbudene fra de ulike entreprenørene. Det kan også hende at entreprenøren du ønsker å bruke er opptatt flere uker eller måneder fremover.
Stadig flere velger å bruke Byggstart.no for å finne fagfolk til sine prosjekter. Byggstart er en markedsplass der byggherrer får sitt prosjekt matchet med kvalitetssikrede enreprenører og håndverkere.
Kontrakten man undertegner med entreprenøren er viktig for å forebygge misforståelser og uenigheter som kan oppstå underveis i prosjektet. Sørg derfor for at kontrakten er detaljert og inneholder følgende punkter:
Hos Forbrukerrådet kan du finne nyttige maler for standardkontrakter.
Husk at det er anbefalt å legge ved fremdriftsplan og andre detaljerte planer man har utarbeidet som vedlegg til kontrakten, slik at alle involverte har klarhet i prosjektets gang. Det er også lurt å møte med entreprenøren regelmessig for en grundig oppdatering rundt hvert enkelt gjøremål i prosjektet for å kontrollere at prosjektet går som planlagt.
Av og til skjer uforutsette ting som er utenfor kontrollen til både huseier og entreprenør, men som kan ha store konsekvenser for prosjektet. De fleste seriøse entreprenører har derfor ansvarsforsikring. Som byggherre bør man passe på å ha en kopi av forsikringsbeviset.
Gjør smarte boligvalg