I denne artikkelen har vi 10 tips som vil være til hjelp for alle som planlegger å få bygget en garasje under bakken. Du kan blant annet lese om budsjettering, hvordan man finner dyktige fagfolk og hva som er inkludert i tilbudet fra entreprenørene.
Når man skal i gang med et så omfattende arbeid som å bygge garasje under bakken, er det viktig å være sikker på hensikten med prosjektet. Ønsker man å oppnå en verdiøkning i forbindelse med salg, eller er garasjen en mer langsiktig investering? Dette spørsmålet vil legge føringer på hvordan man bør strukturere prosjektet, blant annet når det kommer til valg av basis/spesialtilpassede løsninger og garasjens utseende.
Har man planer om å selge, og bygger garasje for å heve boligens verdi, kan det være lurt å velge rimelige løsninger. Det å ha en garasje under bakken, spesielt i tettbygde byer, er allerede sett på som svært attraktivt. Om man har spesialtilpassede løsninger eller materialer av «for» høy kvalitet, kan det fort resultere i at utgiftene overstiger verdiøkningen.
Planlegger man derimot å bygge en garasje under bakken som en langtidsinvestering, kan det derimot lønne seg å velge løsninger og materialer som vil vare i lang tid og kreve lite vedlikehold. Dette vil være en praktisk og lønnsom investering på sikt.
I tillegg til å vite hensikten med prosjektet, er det også viktig å sette opp et godt budsjett tidlig i prosessen. I dette budsjettet bør man inkludere budsjettrammene for prosjektet, altså maksbeløpet man er villig til å investere i den nye garasjen. Det er lurt å sette opp et budsjett der totalsummen ligger 10 – 20% under budsjettrammen, slik at uforutsette utgifter ikke setter en stopper for prosjektet.
Man må også finne ut hvordan man skal finansiere prosjektet. Følgende finansieringsmåter vil typisk være aktuelle i forbindelse med et slikt prosjekt:
Man bør ikke starte et prosjekt før man har satt opp et budsjett og bestemt seg for hvordan man skal finansiere garasjen.
Prosjekter som innebærer bygging av garasje vil normalt medføre søknadsplikt. Når man sender inn søknaden til kommunen, fungerer byggherren som en oppdragsgiver, mens arbeidet med å forberede søknaden tilfaller en egnet fagperson. Dette er vanligvis en arkitekt, som vil stå ansvarlig for tegninger og prosjekteringen av garasjen.
Søknadkostnadene varierer ut ifra prisen på arkitekten, kommunens påkrevde gebyr og entreprenørens forbindelse med ansvarserklæringen. Utgifter knyttet til søknaden, inkludert prisen for arkitektens tjenester, ligger som regel på mellom 50.000 og 150.000 kroner.
Når man skal gå i gang med å engasjere fagfolk til prosjektet, må man først finne en arkitekt. Denne vil ha ansvar for arkitekttegningene og prosjekteringen. Det er også vanlig la arkitekten fungere som ansvarlig søker.
Man må også bestemme seg for om man ønsker å engasjere ulike entreprenører på hvert fagområder, eller om man vil overlate ansvaret for alt arbeidet til én bedrift. Dette kalles henholdsvis delt entreprise og hovedentreprise.
Delt entreprise går ut på at byggherre fordeler arbeidet på flere ulike entreprenører. Det innebærer også at byggherre selv står ansvarlig for å organisere og koordinere arbeidet. Dette kan være en tidkrevende og komplisert jobb. Dersom arbeider ikke er ferdig i tide, og arbeidet blir forsinket, er det byggherre som står ansvarlig for dette. Fordelen er at man kan velge de entreprenørene man ønsker å engasjere på de ulike fagfeltene.
Alternativet er hovedentreprise. Dette går ut på at byggherre overlater ansvaret for alt arbeid til én entreprenører. Denne hovedentreprenøren står da ansvarlig for å hente inn den nødvendige kompetansen, og å koordinere arbeidet på de ulike fagfeltene. Dette gjør prosjektet betydelig enklere for byggherre, ettersom man kun har én bedrift å forholde seg til.
For å komme i kontakt med kvalitetssikrede entreprenører som kan bygge garasje under bakken, kan man registrere prosjektet sitt på markedsplassen Byggstart.
Når man skal vurdere tilbudene fra ulike entreprenører, er det viktig å vite hva som bør være inkludert. Da kan man forsikre seg om at prisen inkluderer alle nødvendige arbeidene og fagpersonene. Følgende bør være inkludert i entreprenørens tilbud:
Grunnarbeider: Det er ofte vanskelig å gi en fastpris på hele jobben, ettersom prisen vil variere med grunnforhold som man ikke kjenner til før man har startet å grave. Sørg i det minste for å få mengdepriser.
Betongarbeider: Tilbudet bør inkludere alt av arbeid og materialer knyttet til selve byggingen
Elektriker: Dette er ikke alltid inkludert, men hør med entreprenøren, så kan vedkommende også organisere dette.
Det som normalt ikke er inkludert i entreprenørens tilbud er:
Arkitekten: Prosjekteringen og arkitekttegningene som blir utført av arkitekten er ikke inkludert i entreprenørens tilbud. Arkitekten tar normalt over 50.000 kroner for sine tjenester
Byggesøknad: Selve søknadsprosessen, som gjerne blir utført av arkitekten, er ikke medregnet i entreprenørens tilbud. Det er vanlig at dette blir utført før man kontakter entreprenørene. Kostnadene ligger som regel på et sted mellom 15.000 og 50.000 kroner.
Garasjeport: Noen inkluderer dette, mens andre ikke gjør det. Her finnes det mange varianter, så diskutér direkte med aktuell entreprenør.
Sluttbefaring: Når entreprenøren anser arbeidet som fullført, bør man få en ekstern fagperson til å gå sluttbefaring. Fagpersonen vil påse at arbeidet er forskriftsmessig utført. Kostnader til denne fagpersonen er ikke inkludert entreprenørens tilbud.
Når man skal bygge en garasje under bakken, er det avgjørende at man kjøper inn materialer som holder høy kvalitet. Mange velger å bygge en garasje under bakken så man slipper å tenke på vedlikehold i lang tid fremover. Har man for dårlig materialer, kan det føre til at man likevel må utføre arbeid på garasjen etter kort tid. Derfor er det viktig å kjøpe inn betong av god kvalitet og gjøre presise oppmålinger og beregninger.
Det er normalt at man gir entreprenøren ansvar for å kjøpe inn alt av materiale som inngår i det tekniske arbeidet. Håndverksfirmaer er som regel kjent med hva man skal kjøpe inn, hvor man får kjøpt produktene, og hvilken størrelser og mengder man trenger. Mange entreprenører har også faste leverandører som de kjøper materialene av. Dette gjør det mulig å oppnå rabatter som er langt høyere enn e privatpersoner har tilgang på.
Ønsker man å kjøpe produktene selv, er det lurt å begrense dette til produkter som garasjeport og innvendige møblering/overflater.
Når man skal i gang med en anbudsprosess. er det anbefalt å hente inn tilbud fra flere aktører. Dette gjør at man kan sammenligne prisene og tilbudene opp mot hverandre. Sørg for å sammenligne innholdet i tilbudene, ikke bare totalsummen. Man bør også undersøke om entreprenøren har mulighet til å gjennomføre prosjektet innenfor det tidsrommet man har sett for seg.
Noen byggherrer vurderer å legge inn egeninnsats for å redusere kostnadene til håndverkere. Selv om dette kan være en måte å senke prisen på prosjektet, er det anbefalt å overlate mest mulig arbeid til entreprenøren. Dersom man påtar seg ansvar for arbeid man ikke har tid eller kompetanse til å utføre riktig og i tide, risikerer man at prosjektet blir forsinket. På den måten blir prosjektet både lenger og dyrere. Dersom man likevel planlegger å gjøre deler av arbeidet selv, er det viktig å avklare dette med entreprenøren.
Når prosjektet er ferdig utført, kan man be om å få en ny takstvurdering av boligen. Dersom garasjen har ført til at boligen har steget i verdi, vil det være mulig å få økt boliglån eller redusert rente.
Som med alle byggeprosjekter, er det lurt å få tilsendt alt av dokumentasjon i etterkant av jobben. Dette kan inkludere avtaledokumenter, prosjektbeskrivelse og fakturaer, i tillegg til f.eks. samsvarserklæring fra elektriker. Merk at det foreligger egne krav til dokumentasjon for søknadspliktige prosjekter.
Gjør smarte boligvalg