I denne artikkel er det samlet 20 tips som er nyttig å vite dersom du planlegger å bygge en garasje inntil huset.
En garasje er noe man gjerne skal benytte seg av i mange år fremover. Da er det viktig å finne ut ditt behov for garasjen. Hvor mange biler skal garasjen ha plass til? Trenger man ekstra plass til f.eks. skipreparering eller en arbeidsbenk for bilmekking?
Man har mange muligheter når man skal bygge en garasje inntil huset. Det kan være lurt å legge til litt ekstra plass for sykler, ski, eller annet utstyr. Mange opplever at de har bygd garasjen for liten. Det vil koste mye å gjøre om på dette ved senere tidspunkt.
Det er viktig å finne ut sitt behov for garasjen før man engasjerer arkitekt og håndverkere til prosjektet.
Det er smart å sette opp en budsjettplan på forhånd av prosjektet. Dette bør innebære blant annet en budsjettramme og finansieringsplan. En budsjettramme er et maksbeløp for prosjektet som ikke skal overgås, og finansieringsplanen viser hvordan man skal kunne finansiere prosjektet, enten om man bruker sin egenkapital eller tar opp et lån. Tar man opp et lån, er det viktig å ha en plan på hvordan dette skal bli nedbetalt i etterkant.
Man ser typisk at spesialtilpassede garasjer ligger et sted mellom 11.000 kroner og 20.000 kroner per kvadratmeter. Prisen varierer ut fra kompleksitet, materialkrav og hvilke tekniske løsninger man ønsker (som f.eks. elektrisk opplegg og type garasjeport). Når det gjelder garasje inntil boligen, ligger som regel prisen på det høye sjiktet av denne skalaen.
I de fleste tilfeller er man lovpålagt å sende inn en søknad til kommunen for å bygge garasje inntil et eksisterende bygg. Dette gjelder med mindre tilbygget er mindre enn 15 kvadratmeter‚ og at det ikke utløser noen av de tekniske kravene. Selv ved bygg av mindre garasjer er man som regel nødt til å sende inn en søknad. Dette er på grunn av de tekniske kravene til brann- og glassikring.
Når man skal bygge en spesialtilpasset garasje er man i de fleste tilfeller nødt til å engasjere en arkitekt. Dette gjelder spesielt ved garasjer som er bygget inntil eksisterende bygg, ettersom det stiller flere krav til skillekonstruksjonen mellom garasjen og øvrig bygningsmasse.
Arkitekten vil ha ansvaret for arkitekttegningene, prosjektering, og i mange tilfeller også for søknadsprosessen. Det er lurt å ha en klar idé om hvordan man ønsker at garasjen skal se ut før man møter arkitekten.
Det er greit å vite hvor lang tid man kan forvente at byggeprosjektet vil ta. Under kan du se en normal tidsplan:
Når man bygger en garasje inntil eksisterende bygg, er det noen materialkrav man bør være klar over. Det er viktig at byggematerialene i veggen kan stå mot en brann i 30 minutter, såkalt brannmotstand EI30.
En annen ting man må være klar over, er at skillekonstruksjonen mellom garasjen og øvrig bygningsmasse skal være gasstette. Dette er for at det ikke skal stige røyk fra en brann inn i boligen.
Skal man ha en direkte inngang til garasjen fra boligen, er man nødt til å bygge en gang eller et mellomrom med dører i begge endene. Dette er for at det ikke skal være en direkte adgang til garasjen fra noen oppholdsrom.
Man skiller som regel mellom to måter å organisere prosjektet sitt på. Den ene er å gå for en totalentreprise. Dette tilsier at man engasjerer én entreprenør som har ansvaret for hele prosjektet. Via entreprenøren har man en kontaktperson man kan kommunisere med underveis i prosjektet. Dette er lønnsomt om man ønsker å bruke mindre tid på prosjektet, men likevel ønsker å bli oppdatert gjennom byggeprosessen.
Den andre måten man kan organisere prosjektet sitt på, er å gå for en delt entreprise. Da må man selv engasjere entreprenører til ulike deler av prosjektets fagområder. Går man for dette, må man stå for koordineringen av prosjektet på egen hånd. Dette krever at byggherren har både kompetanse og tid.
Det er viktig å engasjere dyktige og kompetente fagfolk når man skal bygge en garasje inntil boligen. Et slikt byggeprosjekt stiller store krav til tekniske arbeid, så man vil finne håndverkere som har utført flere lignende prosjekter tidligere.
En måte å se om entreprenørene er dyktige og profesjonelle, er å se på firmaets referanser fra tidligere kunder, om det har god økonomi, og at de har godkjenninger på plass.
Et stadig mer populært valg når man er på leting etter fagfolk til byggeprosjekter, er Byggstart.no. Her vil byggherrer bli matchet med kvalitetssikrede håndverkere og entreprenører.
Det kan ta tid å finne entreprenører som er en god match for ditt prosjekt, ettersom flinke håndverkere ofte er opptatt i lengre tid. Derfor er det viktig at man starter å innhente tilbud tidlig slik at man har håndverkere på plass etter søknaden til kommunen har blitt godkjent.
Det er anbefalt at man henter inn tilbud fra tre ulike entreprenører når man går i gang med anbudsprosessen. På den måten kan du måle pristilbudene opp mot hverandre og gå for det tilbudet som passer best for ditt prosjekt. Husk at det ikke nødvendigvis er det billigste tilbudet som er det mest passende, så man bør vurdere flere faktorer.
I forkant av prosjektet er det viktig at man skriver under på en detaljert kontrakt sammen med entreprenøren. På den måten er man forsikret hvis noen problemer skal oppstå under prosjektet. Dette skal bli gjort uavhengig av hvor mye man stoler på entreprenøren.
Kontrakten skal inneholde alt av fagfolk til prosjektet, materiale som er nødvendig, oppgaver som må bli gjort, og hva sluttprisen kommer på.
Det kan være lurt å bli enige om en fremdriftsplan i kontrakten. Dette innebærer at man legger en klar plan på når ulike arbeider skal starte og være utført. Dette gjør det enklere for byggherren å se at arbeidet blir utført effektivt.
Det er mange byggherrer som melder på forhånd at de ønsker å gjøre flere deler av prosjektet selv, mens de i realiteten har nok tid eller kompetanse. Dette kan føre til at prosjektet forlenges, ettersom håndverkerne ikke kan starte med diverse arbeidsoppgaver før andre arbeidsoppgaver er fullført på forhånd.
Ønsker man å delta i prosjektet, er det lurt å diskutere dette med entreprenøren på forhånd slik at man kommer til en enighet om hva som vil være mest lønnsomt og effektivt for prosjektet.
Entreprenøren har god erfaring og kompetanse med å kjøpe materiale til byggeprosjekter. Det er lurt å utnytte seg av denne kompetansen. Som regel har også entreprenøren faste underleverandører. Dette gjør at de vet kvaliteten på materiale de vil motta. De får svært ofte gode rabatter ved å bruke sine faste underleverandører.
Det kan være krevende å finne materiale som passer sammen, samt riktig mengde og størrelse på materialet. Skal man stå for innkjøpet selv, er det viktig å være innforstått med at man selv har ansvaret for at alt av materiale er på plass innen prosjektets startdato. Skulle materialet komme med feil/skader, er man selv ansvarlig for å erstatte byggevarene.
Produkter av høy kvalitet vil være lønnsomt i lengden, ettersom det kreves mindre vedlikehold, og man slipper å bytte ut produktene like ofte. Går man til innkjøp av produkter/materiale som ikke holder en viss standard, kan entreprenøren nekte å jobbe med det, og nekte å gi garanti på arbeidet.
Det er lurt å holde en jevnlig kontakt med entreprenøren underveis i prosjektet. Dette vil minske sjansen for at feil eller komplikasjoner oppstår. Man kan eventuelt legge til møtepunkter med entreprenøren inn i kontrakten. Dette gjør det enklere for begge parter å sette av tid til å møtes og diskutere.
Når entreprenøren melder at prosjektet er ferdig, er det viktig å foreta en sluttbefaring med en ekstern fagdyktig. Da går man gjennom hele bygget og ser til at alt er gjort på en forsvarlig måte. Det kan være vanskelig for byggherren å finne feil om man ikke har kompetanse på området.
Finner man noen feil, er det viktig å melde fra om dette med en gang, slik at man får løst opp i problemet. Når alt er blitt godkjent, gir man siste andel av kontrakstbeløpet til entreprenøren. Dette er som regel rundt 10% av totalkostnadene.
Det er viktig at man får tilsendt dokumenter i etterkant av prosjektet som viser alt som er blitt utført. Dette gjelder alt av utført arbeid, hvilke fagfolk som er benyttet, og kostnadene for de ulike arbeidene. Disse papirene er verdifulle for garantien, hvis man skal selge boligen, eller om man er i kontakt med forsikringsselskapet.
Man ser at boligen som regel øker i verdi etter man har fått på plass en garasje. Da kan det vært lurt å få en ny verdivurdering av boligen. Dette kan gjør at man kan få et større boliglån eller oppnå lavere rente.
Gjør smarte boligvalg