I denne artikkelen har vi samlet 10 smarte tips til deg som vurderer å bygge garasje i betong. Du kan blant annet lese om priser, hvor lang tid man bør beregne og hvordan du finner den rette entreprenøren.
For å kunne finne ut hva prosjektet ditt kommer til å koste, er det viktig å finne ut hva du ønsker å bygge. Størrelsen, kompleksiteten og eventuelle spesialtilpassede løsninger er faktorer som vil ha stor effekt på både pris og utseende. Disse valgene avgjør også hvorvidt man vil trenge en arkitekt og om det er påkrevd å søke kommunen om byggetillatelse.
I gjennomsnittet ligger prisen på bygging av en garasje i betong på rundt 550.000 kroner. Denne prisen kan variere mye basert på faktorene nevnt over. Bygger man relativt lite og benytter basisløsninger, kan prisen drives ned til rundt 400.000. Skal man derimot ha flere spesialløsninger og engasjere en arkitekt, kan prisen prosjektet ende opp med å koste nærmere en million.
Det er viktig at man har satt opp et budsjett før man engasjerer fagfolk til prosjektet. Blant annet er det anbefalt å sette en klar budsjettramme og ha en plan for hvordan man skal få finansiert prosjektet. Ved kartlegge budsjettrammene kan man forsikre seg om at man planlegger et prosjekt man er i stand til å finansiere.
Det finnes hovedsakelig fire måter å finansiere et slikt prosjekt. Har man nok oppsparte midler kan det lønne seg å finansiere byggingen ved hjelp av egenkapital. Da slipper man unna både søking og renteutgifter. Man kan også velge å øke boliglånet eller ta opp et fleksilån. Dette er for mange en gunstig finansieringsmåte, ettersom det innebærer samme rente som på boliglånet. Hvis man må finansiere prosjektet i løpet av kort tid, kan det man velge å ta opp et forbrukslån. Dette krever ingen sikkerhet, men renten er svært høy sammenlignet med boliglånet.
Før man går i gang med prosjektet er det viktig å finne ut om byggingen krever tillatelse fra kommunen. Svaret på dette vil avhenge av prosjektets størrelse og byggets beliggenhet. Har garasjen et areal på over 50 kvadratmeter, en mønehøyde på mer enn 4 meter eller en gesimshøyde på mer enn 3 meter, må man sende inn søknad til kommunen. Det samme gjelder hvis garasjen skal ligge tett inntil nabogrensa. Det er viktig å ikke starte arbeidet før alle nødvendige tillatelser er på plass. Blir man tatt i å bygge uten tillatelse kan det verste fall føre til at man må rive det man har bygget så langt.
Et søknadsgebyr ligger på mellom 5.000 og 20.000 kroner avhengig av hvor i landet man bygger. Krever prosjektet at en fagperson utarbeidet søknaden, må man beregne ytterligere 15.000 til 50.000 kroner.
Å bygge garasje i betong er et krevende prosjekt som krever høy faglig kompetanse. Derfor er det svært viktig å engasjere dyktige håndverkere med relevant erfaring. Som regel vil man også måtte engasjere en arkitekt for å få tegnet og søkt kommunen. Arkitekten kan ta rollen som ansvarlig søker dersom prosjekter krever at en fagperson utarbeider søknaden til kommunen.
Når man skal organisere prosjektet, har man hovedsakelig to valg. Man kan organisere det som en totalentreprise eller en delt entreprise. Velger man totalentreprise skriver man kontrakt med kun én entreprenør. Denne står da ansvarlig for å hente inn all den nødvendige kompetansen og koordinere arbeidet mellom de ulike fagområdene.
Velger man delt entreprise skriver byggherre kontrakt med ulike entreprenører på hvert fagområde. Det innebærer også at byggherre selv står ansvarlig for å koordinere arbeidet, med mindre man engasjerer en ekstern prosjektleder.
Ettersom det er både komplisert og tidkrevende å koordinere et slikt prosjekt, velger de fleste som skal bygge garasje å i betong å organisere prosjektet som en totalentreprise. Dette vil øke sjansen for at prosjektet blir effektivt gjennomført, samtidig som det er enklere å kun forholde seg til én aktør, både underveis og i den påfølgende garantiperioden.
For å komme i kontakt med entreprenører med relevant erfaring og kompetanse, velger stadig flere byggherrer å legge ut prosjektet sitt på markedsplassen Byggstart.no. Dette er en plattform der byggherrer kan komme i kontakt med kvalitetssikrede håndverksbedrifter og motta uforpliktende pristilbud. Du kan registrere prosjektet ditt gratis ved å klikke her.
I anbudsprosessen er det anbefalt å hente inn tilbud fra tre aktører. Merk at dette kun gjelder dersom alle aktørene er seriøse bedrifter med relevant erfaring. Ved å hente inn tilbud fra flere aktører kan man enkelt sammenligne tilbudene. Når du skal sammenligne tilbudene er det flere faktorer å vurdere:
- Start og sluttdato: Dette viser hvor lang tid entreprenøren vil bruke og når de har muligheten til å starte prosjektet.
- Arbeidsoppgaver: Undersøk at tilbudene inkluderer de arbeidene du ønsker å få utført. Hvis noen entreprenører har unnlatt å føre opp noen viktige elementer i prosjektet, kan det være lurt å forhøre seg om dette.
- Pris: Se hvilken entreprenør som tilbyr den beste prisen for prosjektet. Vær imidlertid på vakt dersom noen av tilbudene er betydelig lavere enn de øvrige. Dette kan være et resultat av at entreprenøren har redusert prisen på bekostning av kvaliteten.
Det er greit å vite hvor lang tid det tar fra planleggingen av prosjektet til garasjen er klar for bruk. For noen er det også nødvendig å finne et alternativt sted å parkere bilen sin under byggeperioden.
Byggesøknad: Er man nødt til å sende inn en søknad, kan behandlingen ta fra noen få uker til flere måneder, avhenger av kommune og sak.
Grunnarbeid: Dette tar som regel mellom 2 – 4 uker. Kapasiteten hos entreprenøren spiller en viktig rolle her, så det er anbefalt å innhente tilbud tidlig. De mest populære entreprenørene kan ofte være opptatt flere måneder frem i tid.
Bygging: Det tar som regel mellom 5 – 7 uker å føre opp garasjen.
Herdetid og etterarbeid: Denne delen av prosjektet tar som regel rundt 4 – 8 uker.
Vanligvis tar det mellom 3 til 5 måneder fra man sender inn søknad til kommunen, til garasjen står ferdig.
Det er viktig å holde en jevn dialog med entreprenøren underveis i prosjektet. På den måten kan man forsikre seg om at arbeidet går i henhold til planen, og oppklare eventuelle misforståelser fortløpende. Gode kommunikasjonsevner er derfor noe man bør være på utkikk etter i anbudsprosessen. Det kan være lurt å legge inn møtepunkter under arbeidet.
Det å bygge en garasje i betong krever høy faglig kompetanse. Likevel ser man ofte at byggherrer ønsker å utføre deler av arbeidet selv. Dette kan føre til flere komplikasjoner. Gjør man feilgrep kan man risikere at det oppstår skjevheter eller setningsskader. Egeninnsats kan også føre til forsinkelser, enten ved at man går i veien for håndverkerne eller ikke klarer å utføre arbeidet til avtalt tid.
La håndverkerne stå for alt av det tekniske arbeidet relatert til byggingen av garasjen. Hvis man har et stort ønske om å bidra, er det lurt å forhøre seg med entreprenøren på forhånd.
Det er flere grunner til at man bør unngå bygge garasje i betong om vinteren. Både grunnarbeider og støpearbeider kan bli mer komplisert og i verste fall umulig. Det er derfor anbefalt å bygge garasjen i løpet av de varmere årstidene, med mindre det haster å få ført opp bygget.
Når entreprenøren mener arbeidet er ferdig utført, er det nødvendig å gjennomføre en sluttberfaring. Denne utføres av en ekstern fagperson, gjerne en takstmann. Takstmannen oppgave er å kontrollere at arbeidet er forskriftsmessig utført og at det ikke foreligger noen feil eller mangler. Som byggherre bør man holde igjen rundt 10% av kontraktsbeløpet helt til eventuelle feil har blitt utbedret.
Deretter er det viktig å få få tilsendt all relevant dokumentasjon. Det er viktig å kunne dokumentere hvilke arbeider som er utført og hvilke materialer som har blitt brukt. Slike dokumenter kan bli nødvendige i forbindelse med salg eller eventuelle forsikringssaker. Det kan også verdifullt dersom man ønsker å få utført en ny takstvurdering av boligen når garasjen står klar. Det er store sjanser for at boligen har gått opp i verdi etter at garasjen er på plass. Dette kan gi deg et høyere lån eller bedre renter fra banken.
Gjør smarte boligvalg