I denne artikkelen er det samlet 20 råd som vil være til hjelp for alle som vurderer å bygge hus. Dette innebærer temaer som blant annet finansiering, fagfolk og prosjektering.
Det er viktig å få på plass finansieringen tidlig i prosessen. Dette bør inneholde de finansielle rammene for budsjettet, altså hvor mye man har anledning til å bruke på det nye huset. I denne budsjettplanen bør det også komme frem hvordan man planlegger å finansiere prosjektet og hvordan man skal betale ned eventuelle lån og renter.
Det er viktig å få gjennomført en befaring på tomten man planlegger å bygge på. På den måten kan man kartlegge hvorvidt tomten er egnet for utbyggingen og om man kan få bygget et pre-produsert elementhus eller ikke. En befaring vil også gjøre det enklere å estimere prisen på prosjektet.
Med mindre man skal bygge et hus med ferdigproduserte elementer, er det anbefalt å hente inn tilbud fra flere ulike arkitektkontorer før man henvender seg til håndverkerfirma. Arkitekten vil stå for arkitekttegningene av huset samt prosjekteringen. Det er også vanlig å la arkitekten fungere som ansvarlig søker. Det vil si at den forbereder søknaden som skal sendes til kommunen i forkant av byggeprosjektet.
Når man har engasjert en arkitekt, kan man få hjelp til å finne løsninger som egner seg best ut i fra budsjettet man har satt opp. Ser man at kostnadene blir høye, kan det være lurt å begrense antallet spesialtilpassede løsninger og heller benytte standardløsninger.
Før man henter inn tilbud fra entreprenører, er det lurt å ha på plass en grundig detaljprosjektering. Når man har kartlagt planløsning, terreng osv. vil det være lettere for entreprenørene å gi et realistisk prisestimat på prosjektet. Det er vanlig å ikke henvende seg til entreprenører før man har sendt inn søknad om rammetillatelse. Da har arkitekten som regel fått utført en grundig detaljprosjektering, og man har tid til å finne riktig entreprenør mens man venter på godkjenningen.
Når man går i gang med anbudsprosessen, er det anbefalt å hente inn tilbud fra tre ulike entreprenører. Ved å hente inn flere tilbud har man muligheten til å sammenligne de ulike entreprenørene opp imot hverandre. Sørg for å sammenligne tilbudene i de ulike tilbudene, ikke bare hovedprisen. At et tilbud er lavere enn de øvrige kan skyldes at innholdet også er ulikt.
Hvis man ønsker å komme i kontakt med dyktige entreprenører, kan man legge ut prosjektet sitt gratis på markedsplassen Byggstart.no. Da vil man motta uforpliktende pristilbud fra flere egnede entreprenører.
Når man skal engasjere håndverkere til prosjektet kan man velge mellom å organisere prosjektet som en hovedentreprise eller en delt entreprise.
Velger man hovedentreprise skriver man kun kontrakt med én bedrift. Denne står da ansvarlig for å hente inn all nødvendig kompetanse, i tillegg til å koordinere arbeidet mellom de ulike fagfeltene. Dette gjør prosjektet betydelig enklere for byggherre, ettersom man kun trenger å forholde seg til én aktør.
Velger man delt entreprise skriver man kontrakt med flere ulike entreprenører. Disse vil stille med arbeidskraft på sine respektive fagfelt, og det er byggherres ansvar å koordinere arbeidet. Dette gjør det mulig å håndplukke entreprenører på de ulike fagområdene. På et så omfattende prosjekt som å bygge hus velger de fleste byggherrer å organisere arbeidet som en hovedentreprise.
Velger man å organisere prosjektet som en hovedentreprise, bør følgende være inkludert i tilbudet fra entreprenør:
Velger man delt entreprise, vil entreprenørene inkludere arbeider og materialer knyttet til det fagområde de står ansvarlig for.
Når man har funnet en entreprenør man ønsker å engasjere til prosjektet, er det viktig at begge parter skriver under på en kontrakt. Denne bør beskrive hvilke arbeider som skal utføres og start- og sluttdato for prosjektet. På den måten er det enklere å forhindre eller oppklare uenighet og misforståelser underveis.
Det vil også lønne seg å inkludere en fremdriftsplan i kontrakten. Denne bør man utarbeide i samarbeid med entreprenøren. Fremdriftsplanen beskriver når de ulike arbeidene skal være ferdigstilt. Dette gjør det enklere for deg som byggherre å holde øye med fremdriften underveis. Det er også anbefalt å legge inn planlagte møtepunkter for byggherre og entreprenør. På den måten kan man få en oppdatering på hvordan prosjektet går, og oppklare eventuelle spørsmål eller misforståelser.
Når man skal gå til innkjøp av materiale til det tekniske arbeidet, er det anbefalt å overlate innkjøpet til entreprenør. Entreprenøren vet hvilke materialer som egner seg best til ulike prosjekter og som er enkle å jobbe med. Den har også kompetanse når det kommer til innmåling og beregning av mengde. Dessuten har entreprenører gjerne faste underleverandører de bestiller fra, noe som ofte gir dem gode rabatter. Derfor vil det ofte være lønnsomt å overlate innkjøpet til entreprenøren.
Når man går til innkjøp av materialene, er det anbefalt å velge produkter av høy kvalitet. Disse er gjerne noe dyrere, men vil ofte være en lønnsom investering på sikt. Se etter produkter som har gode garantibetingelser, og som blir solgt fra anerkjente byggevarekjeder. På den måten øker sjansen for at materialene vil holde i lang tid fremover.
Noen byggherrer vurderer å påta seg ansvar for deler av arbeidet, for å redusere kostnadene knyttet til arbeidskraft. Dette forutsetter imidlertid at man har både tiden og kompetansen som kreves. Det finnes en rekke eksempler på tilfeller der byggherrer har tatt på seg ansvar for oppgaver de ikke er i stand til å gjennomføre i tide. Dette vil føre forsinkelser, og i noen tilfeller kan det bli nødvendig å utføre arbeidet på nytt. Dersom man likevel ønsker å legge inn egeninnsats, er det viktig å avklare dette med entreprenør. Oppgaver som en del velger å ta på seg selv er avfallshåndtering, maling, gulvlegging og ferdigstillelse av uteområder
Vanligvis vil det ta over et år fra man har kontaktet en arkitekt til huset er klart for innflytting. Derfor er det viktig å planlegge hvor man skal bo mens byggingen pågår. Det er anbefalt å velge et sted nærme byggeplassen, slik at man har mulighet til å følge med på arbeidet. Mange velger å leie en leilighet i denne perioden, ettersom det ofte kan by på komplikasjoner når man skal bo med nære venner eller familie.
Når man skal i gang med et såpass langvarig og komplisert byggeprosjekt, er det lurt å melde fra til arbeidsgiver på forhånd. Hvis noe skulle oppstå under prosjektet eller man skal møte entreprenøren, vil det være en fordel at sjefen kjenner til situasjonen fra før. Ettersom det er et svært kostbart og tidkrevende prosjekt, kan det resultere i stress. I noen tilfeller kan dette gå utover prestasjonene på jobb eller andre hverdagslige plikter.
Når man går til innkjøp av produkter som gulv, fliser, kjøkken- og baderomsinnredning osv. er det lurt å sammenligne priser på forhånd. Finn de aktuelle produktene hos ulike byggevarekjeder og sammenlign prisene. På den måten kan man få rimeligere produkter uten at det går på bekostning av kvaliteten.
Det er anbefalt å opprettholde jevnlig kontakt med entreprenøren under hele byggeprosjektet. Har man en god dialog med entreprenøren kan håndtere eventuelle spørsmål, misforståelser eller problemer fortløpende. Det gjør det lettere for byggherre å holde oversikt over fremgangen i prosjektet, samtidig som det blir enklere for entreprenøren å ta hensyn til byggherres ønsker.
Når arbeidet er fullført, er det viktig å få en ekstern fagperson til å gå sluttbefaring. Denne fagpersonen er som regel en takstmann. Takstmannen oppgave er å påse at alt arbeid er forskriftsmessig utført, og å påpeke eventuelle feil og mangler. Dette er en oppgave de færreste ufaglærte er i stand til å gjennomføre selv. Det er vanlig å holde tilbake siste del av kontraktsbeløpet til eventuelle feil har blitt utbedret av entreprenør.
Når man har gjennomført sluttbefaringen, og eventuelle feil har blitt utbedret, er det viktig å få tilsendt ferdigdokumentasjon. Disse skal dokumentere hvilke materialer som har blitt brukt, hvilke arbeider som er utført og pris og tidspunkt på arbeidet. Denne dokumentasjon er verdifull i forbindelse med forsikringssaker, takstvurdering av huset og et eventuelt salg. Det kan også bli nødvendig i forbindelse med fremtidige renoverings- eller oppussingsprosjekter.
Det er lurt å be om en takstvurdering av huset når alt arbeid er gjennomført. På den måten kan man få oversikt over boligens verdi. Det kan også bidra til økt boliglån, dersom verdien på boligen viser seg å være høyere enn antatt.
Gjør smarte boligvalg