I denne artikkelen har vi samlet 20 råd som vil være nyttig for deg som planlegger å bygge elementhus.
Det å bygge ny bolig er omfattende. Derfor er det viktig å starte forberedelsene tidlig. Blant annet bør man få oversikt over de økonomiske rammene for prosjektet. Det innebærer blant annet å sette en budsjettramme, altså en maksgrense for hvor mye man har mulighet til å investere i prosjektet. Videre bør man rådføre seg med banken for å finne den finansieringsform som passer best.
Ikke alle hus er egnet for bygging med elementer. Er det mye detaljer i fasaden og mange vinkler, kan det være enklere med andre byggemetoder. En del typer hus vil ikke la seg bygge med elementer. Tenk derfor elementer fra tidlig av og diskuter med arkitekten din tidlig i prosessen, dersom du ønsker denne byggemetoden.
Det er både fordeler og ulemper med å bygge med elementer. Elementer kan gi raskere byggetid og lavere pris (hvert fall ved flere enheter). På den andre siden kan elementbygging medføre noen flere begrensninger på uttrykk og stil, og det er ikke mulig å gjøre endringer etter at elementene har gått i produksjon. Merk også at prisdifferansen mellom elementer og plassbygd er liten når det kun er snakk om en eller to enheter som skal bygges.
Det vil alltid være store summer involvert når man skal bygge bolig. Derfor er det viktig å sette opp en finansieringsplan. På den måten kan man være sikker på at man har de økonomiske midlene som kreves, og man unngår at prosjektet fører til økonomiske vansker. Rådfør deg gjerne med banken i denne delen av planleggingen.
Første tilbud er ikke nødvendigvis det beste. Bedriftene på markedet tilbyr ulik pris, kompetanse og innhold i tilbudene. Derfor er det viktig å hente inn pristilbud fra flere aktører. Da kan man sammenligne tilbudene og finne ut hvem som tilbyr de ønskede tjenestene til en konkurransedyktig pris. Man bør derfor sette av god tid til anbudsprosessen og gjøre nøye vurderinger underveis.
Det er imidlertid viktig å sammenligne mer enn bare sluttsummen på tilbudene. Det er ingen selvfølge at entreprenørene har inkludert det samme innholdet. Dersom et tilbud har en lav totalsum, men entreprenøren har utelatt nødvendige arbeider, kan prosjektet vise seg å bli langt dyrere enn prisanslaget fra entreprenør. I slike tilfeller bør man forhøre seg med entreprenør om hvor mye de manglende arbeidene vil koste. Man kan komme i kontakt med kvalitetssikrede entreprenører ved å legge ut prosjektet sitt på markedsplassen Byggstart.
Før man engasjerer en entreprenør til byggeprosjektet, er man først avhengig av å finne en arkitekt. Arkitekten vil ha ansvar for å utarbeide arkitekttegninger og å gjennomføre en detaljprosjektering. Arkitekten vil også ha ansvar for å sende søknad til kommunen.
Når man har engasjert en arkitekt, vil denne gå i gang med å lage tegningene som skal inn til kommunen. Når man så har bestemt seg for entreprenør og leverandør av elementer (ofte samme firma), må tegningene sendes til elementprodusenten for prosjektering før elementene kan produseres opp.
Som byggherre har man valget mellom å organisere prosjektet som en delt entreprise, totalentreprise eller generalentreprise. På et så omfattende prosjekt går de fleste byggherrer for en totalentreprise (én entreprenør for prosjektering og utførelse) eller generalentreprise (én entreprenør for utførelse, men separate kontrakter for arkitekt og annen prosjektering). Hovedentreprenøren står da ansvarlig alt utførende arbeid, i tillegg til koordinering mellom de ulike fagfeltene. Hovedentreprenøren vil utføre utføre arbeidet det selv har kompetanse til, og hente inn underentreprenører på de resterende fagomårdene. Som byggherre trenger man kun å forholde seg til ett firma. Velger man derimot å organisere prosjektet som en delt entreprise, skriver man kontrakt med entreprenører på hvert fagfelt. Byggherre står da også ansvarlig for å koordinere arbeidet.
For å kunne gjennomføre et vellykket prosjekt, er det viktig å engasjere en egnet entreprenør. For å være sikker på at bedriftene man vurderer har kompetansen og erfaringen som kreves for å sette opp et elementhus, bør man forsikre seg om at de har:
Finn gjerne entreprenører som har egen elementproduksjon, da disse har lang erfaring med å bygge med elementer.
Hvis man ønsker å komme i kontakt med allerede kvalitetssikrede entreprenører, kan man legge ut prosjektet sitt på Byggstart.no.
Når man har vurdert tilbudene fra de ulike entreprenørene, og funnet en entreprenør man ønsker å engasjere, er det nødvendig å undertegne en skriftlig kontrakt. Kontrakten skal inkludere blant annet sluttsummen, tidsfrister, håndtering av overskridelser, og alt av arbeid som skal være inkludert i prosjektet. Norsk Standard har kontraktsmaler for oppføring av ny bolig som man kan kjøpe via deres nettsider.
Det vil også være lurt å sette opp en fremdriftsplan sammen med entreprenøren. Fremdriftsplanen er en oversikt over når de ulike arbeidene skal være ferdig utført. Dette gjør det enklere for byggherre å følge med på fremdriften i prosjektet Man bør også bli enig med entreprenør om hvordan man skal håndtere eventuelle forsinkelser.
Normalt vil det ta minst 12 måneder å føre opp et elementhus fra A til Å. Dersom man har planer om å selge sin nåværende bolig før det nye huset er klart til innflytting, er det viktig å finne ut hvor man skal bo mens byggearbeidet pågår. I denne situasjonen kan man blant annet velge å leie en leilighet eller finne en bolig på AirBnB. Det er anbefalt å finne en midlertidig bolig som ligger i nærheten av byggeplassen. På den måten er det enkelt å holde seg oppdatert på arbeidene, samtidig som man blir kjent med nærområdet.
I de fleste tilfeller vil det være anbefalt å overlate mest mulig av arbeidet til håndverkerne. Selv om det er mulig å redusere kostnadene noe ved å legge inn egeninnsats, kan det også fungere mot sin hensikt. Dersom man påtar seg ansvar for arbeid man ikke har kompetanse eller tid til utføre skikkelig, vil det føre til forsinkelser. Dette vil føre til flere arbeidstimer for håndverkerne, og et dyrere prosjekt for deg. Ønsker man likevel å utføre deler av arbeidet selv, er det viktig å avklare dette med entreprenøren på forhånd.
Det er lurt å la entreprenøren stå for innkjøpet av varene til prosjektet. Entreprenører har vanligvis god kunnskap om hvilke materialer som egner seg best til et prosjekt. De har også kompetanse oppmåling og beregning av mengder. I tillegg har de ofte tilgang på reduserte priser gjennom sine faste underleverandører. Å overlate innkjøpet til entreprenør kan derfor bidra til å senke prisen på prosjektet. Velger man å stå for innkjøpet selv, står man selv ansvarlig for eventuelle feil eller forsinkelser knyttet til bestilling og levering.
Engasjerer man en entreprenør med gode kommunikasjonsevner vil det være enklere opprettholde en jevn og klar dialog gjennom prosjektet. Regelmessig kommunikasjon bidrar til å redusere risikoen for at det oppstår misforståelser eller uenighet, og fører dermed til en mer effektiv gjennomføring. Det er også anbefalt å avtale møter med entreprenør underveis, gjerne i forbindelse med prosjektets milepæler.
Dersom man har planer om å selge boligen på et tidspunkt, kan det være lurt å gå for en stil som vil være appellerende både i dag og i lang tid fremover Dette vil ofte gjøre det enklere å få solgt boligen, ettersom mange potensielle kjøpere vil sette pris på en tidløs står. Velger man derimot en mer særegen stil, risikerer man at færre vil være interessert i huset.
Når entreprenør mener arbeidet er ferdig utført, bør man engasjere en takstmann (eller annen egnet fagperson) til å gjennomføre sluttbefaring. Denne fagpersonen vil undersøke at alt arbeid holder høy kvalitet og er utført i henhold til gjeldende forskrifter og regler. Den vil også påpeke eventuelle feil, som bør bli utbedret av entreprenør umiddelbart. Det er vanlig å holde igjen rundt 10% av kontraktsbeløpet til alle arbeider er godkjent.
Når alt arbeid er godkjent, er det viktig å få tilsendt all nødvendig dokumentasjon. Disse dokumentene skal inneholde informasjon om hvilke arbeider som har blitt utført og hvilke materialer håndverkerne har brukt. Det kan være lurt å ta vare på alt av regninger i henhold til prosjektet. Slik dokumentasjon kan bli verdifull i forbindelse med salg av boligen og eventuelle forsikringssaker.
Be om en takstvurdering av boligen når huset er på plass. Dersom boligens verdi er høyere enn først antatt, kan man oppnå gunstigere rente på boliglånet. Det gjør det også mulig å få bedre betingelser på boliglånet.
Gjør smarte boligvalg