Back to top

EiendomsMegler 1: Alt du må vite

 

Estimert lesetid:

Hva bør du vite om EiendomsMegler 1? Skal du selge eller kjøpe bolig i Norge, er det vanskelig å komme utenom Norges største meglerhus - EiendomsMegler 1. Med over 150 avdelinger over hele landet og med lang erfaring med kjøp og salg av både boliger, hytter og næringsbygg er de et naturlig valg for mange. Men passer de for nettopp deg? Og hva koster det å hyre en megler fra dette firmaet? Hva du bør tenke på hvis du vurderer å bruke dem, og hva er de kjent for? Her forteller vi deg alt du trenger å vite om EiendomsMegler 1.

Få tilbud fra dyktige eiendomsmeglere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her

1. De er størst, men er de best?

Avdelinger over hele Norge

EiendomsMegler 1 har lang fartstid på det norske eiendomsmarkedet og har tilbudt meglertjenester siden slutten av nittitallet. Og med 150 kontorer fra sør til nord er det stor sjanse for at de er til stede i området der du bor. Tilgjengelighet er det altså få om noen andre meglerhus som kan matche.

EiendomsMegler 1 tilbyr meglertjenester innen kjøp og salg av boliger, fritidseiendommer og prosjekt- og næringseiendommer. De legger stor vekt på at alle meglere har god lokalkunnskap og at de holder et høyt faglig nivå. De er opptatt av å ivareta et godt renomé og for å oppnå det er det strengt tatt bare én ting som gjelder: Kundene må være fornøyde.

Meglerhuset er nemlig kjent for å konkurransedyktige priser og proaktive meglere. Forøvrig består EiendomsMegler1 av 12 selvstendige aksjeselskap som er eid av de lokale SpareBank 1-bankene. Det betyr at selv om de er store, så har det spesifikke meglerkontoret du benytter en lokal forankring. 

En solid partner når store verdier er i spill

For de fleste av oss er det å kjøpe eller selge bolig den største transaksjonen vi foretar oss i løpet av livet. Det er med andre ord mye som står på spill når du skal velge megler. De fleste velger derfor å overlate salgsjobben til meglerhus de allerede kjenner til eller har hørt om. Og kjøpere er minst like trygghetssøkende.

Hvilken eiendomsmegler som er best for deg, kommer an på mange faktorer. Selv om EiendomsMegler1 er størst, betyr ikke det automatisk at de er bedre enn alle andre eller at de vil være best for akkurat deg.

Som regel har megleren, altså personen som faktisk skal gjøre jobben, større betydning enn hvilket meglerbyrå du bruker. Når det er sagt: Man blir ikke største aktør i noe marked uten at man har noen konkurransefortrinn.

Skal du selge bolig eller annen eiendom, bør derfor EiendomsMegler 1 være på listen over meglere du vurderer.

Mer om ulike eiendomsmeglere i Norge:

1.1. Sammenlign ulike meglere for å finne den beste
1.2. Finn eiendomsmeglere i Oslo
1.3. Finn eiendomsmeglere i Bergen
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

2. Hva må du regne med å betale?

Kostnadene ved boligsalg varier ut i fra konkurransen mellom meglerhusene og temperaturen i markedet. For å finne ut hva akkurat du må regne med å betale kan du ta kontakt med ditt lokale EiendomsMegler 1-kontor og avtale en verdivurdering av boligen din. Du vil da kunne få en god faglig vurdering av akkurat din eiendom. 

Du har valget mellom to betalingsmodeller: 

  • Megleren får provisjon av salgssummen
  • Du betaler megleren en fast timepris

Som regel utgjør provisjonen 1-3 prosent av den faktiske salgsprisen. Minsteprisen ligger på omtrent 40.000 kr. Velger du heller timepris ligger denne på ca 2.000 kr.  

Kostnaden ved å selge bolig varierer ut fra eiendommens prisklasse. Velger du å betale megleren timepris fremfor provisjon, er det arbeidsmengden salget medfører som vil bestemme prisen.  

Hvis du bruker en eiendomsmegler med lang fartstid og som kan vise til gode resultater kan de gjerne ta seg bedre betalt, noe som bidrar til å trekke prisen opp. På den andre siden er det gjerne en grunn til at dyre meglere er dyre: De oppnår gode salgspriser for sine kunder.

I tillegg til provisjonen må du betale for innhenting av informasjon fra det offentlige, tinglysning av salget kartverket, annonsering og transaksjonsgebyr. Tar vi med alle utgiftsposter, inkludert meglerens provisjon, må de fleste som selger bolig i Norge belage seg på å betale minst 100.000 kroner.

Priser - EiendomsMegler 1

Her følger en oversikt over konkrete priser hos EiendomsMegler1. Vær oppmerksom på at disse kan forandre seg, så anse dette som veiledende priser. Vil du vite mer, har vi skrevet en egen artikkel om prisnivåene til Eiendomsmegler 1.

  • Planlegging og forberedelser: ca 12.000 kr. Denne posten rommer blant annet innhenting og av opplysninger om eiendommen, reisekostnader og administrasjon.
  • Provisjon: 1-3% av kjøpesummen med et minimumsbeløp på 40.000 kr   
  • Visning av eiendommen: 2500 kr per visning
  • Oppgjørsgebyr: ca 7.000 kr. Kostnaden ved pengetransaksjonen
  • Verdivurdering: fra ca 2.500 kr. (Vær oppmerksom på at man også ofte kan få gratis verdivurdering). 
  • Timepris: ca 2.000 kr

Markedsføringskostnader:

  • Markedspakke: ca 14.000 kr. Pakken inkluderer blant annet salgsoppgaver, annonsering på nett og prospekt.
  • Fotografering: Prisen vil variere ut fra en rekke faktorer som boligens beliggenhet, om du ønsker dronefoto, video osv. Hva som er hensiktsmessig avtaler du med megleren.
  • Annonsering på papir: Boligannonser i avis kan fortsatt være effektivt for mange eiendommer. Megleren din vil kunne fortelle deg mer om strategi og pris.

Pålagte gebyrer med mer:

  • Tinglysingsgebyr til Kartverket - Selveier: ca 525 kr. Andelsbolig: ca 430 kr
  • Gebyr for grunnboksutskrift: ca 200 kr
  • Gebyr for innhenting av opplysninger fra kommunen (ferdigstillingsattest, reguleringsplaner, byggetegninger mm): fra 4.500 kr. Kan variere en del fra kommune til kommune.  
  • Gebyr til forretningsfører for pålagt fremskaffelse av opplysninger: fra 3.000 kr
  • Avklaring av forkjøpsrett: ca 7.200 kr. Gebyret kan variere en del ut fra boligens type/størrelse.
  • Eierskiftegebyr for andelsleiligheter eller eierseksjoner: fra 5.100 kr. Gebyret kan  variere en del mellom de forskjellige forretningsførerne. 
  • Gebyr til grunneier for fremskaffelse av informasjon om feste: 1.500 kr. Også her kan prisene variere en god del.
  • Energimerking av bolig: 750 kr. Betales til takstmann.  
  • Fremstilling av boligsalgsrapport: fra 6.500 kr. Prisen avhenger av blant annet av boligens alder og størrelse. Betales til takstmann.
  • Boligselgerforsikring: Pris avhenger av boligens verdi og ligger gjerne mellom 3.400 og 10.000 kr.
  • Boligkjøperforsikring: Mellom 4.000 og 11.000 kr, avhengig av eiendommens pris

Øvrige omkostninger:

  • Dokumentavgift: 2.50% av salgssummen
  • Tinglysning av eiendomstransaksjon - Selveierbolig: ca 525 kr. Andelsbolig: ca 430 kr
  • Tinglysingsgebyr av långivers pant - Selveierbolig: ca 525 kr. Andelsbolig: ca 430 kr
  • Gebyr til Kartverket for innhenting av grunnboksopplysninger: ca 200 kr

Mer om hva man må regne med å betale:

2.1. Hvor mye ligger et meglerhonorar på?
2.2. Priser på meglertjenester generelt
2.3. Hvordan foretas en verdivurdering?

3. Nyttige begreper

For de fleste av oss er kjøp og salg av bolig noe vi foretar oss ganske få ganger i løpet av livet og med mange års mellomrom. Det kan derfor være smart å bruke litt tid på å bli kjent med de mest sentrale begrepene som brukes. Under har vi samlet en del av de vanligste: 

Prisantydning: Prisen du som boligselger og megler tror dere kan oppnå og som benyttes som utgangspunkt når boligen legges ut på markedet. 

E-takst: E-takst er et standardisert nettbasert verktøy for verdivurdering av eiendom. E-takst sikrer at boliger vurderes etter de samme kriteriene og bidrar til riktigere verdivurderinger.

Tilstandsrapport / boligsalgsrapport: En boligsalgsrapport er den mest utbredte varianten av tilstandsrapport. Rapporten utarbeides av en Takstmann på bakgrunn av en befaring av eiendommen der boligens tekniske tilstand blir vurdert. Boligsalgsrapporten inkluderer blant annet takstmannens vurdering av boligens brannsikkerhet og tilstanden til det elektriske anlegget.

Borettslagsleilighet: Har du leilighet i et borettslag eier du teknisk sett ikke leiligheten, men en andel i borettslaget som eier leiligheten. Som andelseier har du borett og eventuelt også boplikt. Kjøper du deg inn i et borettslag må du formelt godkjennes av borettslaget.

Selveier: Eier du boligen selv, har du stor råderett over eiendommen og trenger ikke innhente tillatelse hvis du for eksempel skulle ønske å pusse opp, leie den ut helt eller delvis, eller pantsette den. På den andre siden må du selv stå for alle utgifter til vedlikehold og utbedringer. Du er også ansvarlig for å betale alle kommunale avgifter og forsikringer.

Bruttoareal (BTA): Boligens areal inkludert ytterveggene. 

Bruksareal (BRA): Bruttoareal minus det areal som utgjøres av ytterveggene.

Reklamasjon: Hvis du skal reklamere, med andre ord klage, på en bolig du har kjøpt gjøres dette ved en skriftlig henvendelse til selgeren eller selgerens eierskifteforsikringsselskap. Reklamasjon på bolig kan kun gjøres i en avgrenset periode etter overtakelse.

Boligkjøperforsikring: En forsikring som kan hjelpe deg som boligkjøper i tilfelle du oppdager feil eller mangler ved boligen. Forsikringen skal dekke utbedring av disse, samt eventuelle saksomkostninger. Vær oppmerksom på at en boligkjøperforsikring ikke dekker alle forhold og derfor ikke er noen hundre prosent garanti for at du får dekket kostnadene.

Reguleringsplan: Reguleringsplanen er en politisk vedtatt plan for et bestemt avgrenset området og definerer hvilket formål området kan brukes til og hva som kan bygges på eiendommen.  

Provisjon: Provisjonen er meglerens honorar, som regel mellom 1,5 og 3,6% av eiendommens endelige salgspris.

Minimumsprovisjon: Det er vanlig at meglere krever en minimumsprovisjon for å sikre inntekten sin ved salg av mindre verdifulle objekter. Minumumsprovisjonen varierer, men ligger som regel mellom 35.000 og 40.000 kr.

Oppstartsgebyr: Også kalt tilretteleggingsgebyr er et gebyr megleren krever for å ta på seg oppdraget og kommer i tillegg til provisjonen. Gebyret er typisk på ca 15.000 kr. Hva som faktisk er inkludert i gebyret kan imidlertid variere ganske mye, men ofte inngår prospekt.

Oppgjørshonorar: Summen du må betale for selve oppgjøret, altså pengetransaksjonen mellom kjøper og selger.

Mer om nyttige begreper knyttet til meglerhus:

3.1. Hva koster det å bruke takstmann?
3.2. Hvordan foregår budrunden?
3.3. Hvor mye har prisantydningen å si?
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

4. Hvorfor velge EiendomsMegler 1?

Nøkkelen til et vellykket boligsalg er dyktige og erfarne meglere med god lokalkunnskap. Det er viktig for å sette rett pris og for å kunne gjøre en god markedsføringsjobb. EiendomsMegler 1 legger vekt på å engasjere meglere som har slik kunnskap, i tillegg til lang bransjeerfaring.

Det overveldende flertallet av hus og leiligheter som omsettes i det norske eiendomsmarkedet selges via en megler. Tar vi for oss boligene som blir lagt ut for salg på på finn.no er det bare 1% som selges privat. Så hva kan grunnen være til at så mange velger å betale en megler 100.000 kroner eller mer hvis det er fullt mulig å gjøre jobben selv? 

De fleste som selger bolig, vil selvsagt ha en så høy pris som mulig, men det er én ting som teller like mye om ikke mer: Trygghet. Det er nemlig slik at de aller fleste som skal kjøpe bolig, foretrekker å kjøpe via et meglerhus fremfor direkte fra en privatperson. Som boligselger inngår du en skriftlig avtale med megleren du velger. Megleren forplikter seg dermed til å utføre oppdraget i henhold til det som regnes som god meglerskikk og etter kravene som er formulert i Eiendomsmeglingsloven

Oppdragstiden er, med mindre noe annet er avtalt begrenset, til seks måneder. Å avtale en kortere oppdragstid er også noe man har anledning til. Som oppdragsgiver har du rett til å avslutte oppdraget når som helst, hvis du skulle ønske det, men du må da regne med å betale en sum til megleren. Hvor mye står i oppdragsavtalen. Der fremkommer det også hvilke vederlag som gjelder ved salg eller hvis salget ikke skulle lykkes. 

Vær oppmerksom på at hvis du som oppdragsgiver inngår en avtale med en boligkjøper som megleren tidligere har vært i kontakt med, så vil megleren ha krav på et vederlag. Størrelsen på dette er også nedfelt i oppdragsavtalen. 

Hvis du av en eller annen grunn skulle være misfornøyd med megleren og dere ikke kommer til enighet, kan du ta kontakt med ansvarlig megler i byrået. Hvis det ikke fører frem til en tilfredsstillende løsning, kan du kontakte meglerhusets fag- eller kvalitetssjef.

Skulle uenigheten fortsatt ikke være løst, kan du gå videre til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglertjenester som bistår privatpersoner som har havnet i en tvist i forbindelse med boligsalg.

Mer om kunsten å velge riktig megler:

4.1. Hvordan velger jeg rett megler?
4.2. Vår komplette guide til meglerprovisjon
4.3. Mer om loven om eiendomsmegling og prospekter

5. Selge bolig, steg for steg

Første steg når du skal selge bolig, er at megleren kommer hjem til deg for å gjøre en verdivurdering av eiendommen. Megleren går systematisk gjennom rom for rom, vurderer romløsninger, standard, arbeid som er utført og boligens generelle tilstand. Lysforhold, utsikt og nabolag er også faktorer som teller med i vurderingen. Som regel vil du også bli stilt spørsmål om boligen. 

Megleren fremskaffer så opplysninger om boligens historikk, prisstatistikk, eventuelle reguleringsplaner eller annet som er av betydning for vurderingen og regner så ut boligens estimerte markedsverdi. Så snart verdivurderingen er klar, vil du få den som E-takst, det vil si via mail.

Neste trinn i prosessen er at megleren samler inn all dokumentasjon som finnes om eiendommen fra kommunen. Deretter lager megleren en salgsrapport, utarbeider markedsmateriell og sørger for fotografering og eventuell styling. 

Når dette er gjort, er tiden kommet for å planlegge visninger og legge boligen ut på markedet. Etter at visningen er gjennomført vil megleren arrangere budrunden. Og så snart du har akseptert et bud og boligen er solgt, vil megleren sørge for oppgjøret mellom deg og kjøper.

Overtakelsen av boligen skal foregå på det tidspunktet som er avtalt i kjøpekontrakten. Det er her viktig å ikke la kjøper overta eiendommen før megleren har fått bekreftet at avtalt kjøpesum og omkostninger faktisk står inne på meglerkontorets konto. 

Hvis du vurderer å selge boligen din, kan du gå inn på hjemmesidene til EiendomsMegler 1 og sjekke hva de tilbyr og eventuelt ta kontakt direkte. Slik kan du komme i kontakt med en megler med tanke på verdivurdering, bestille meglertjenester eller stille spørsmål. Du kan også ta direkte kontakt med ditt lokale meglerkontor og gå i dialog med dem for å finne den megleren som er den beste matchen for nettopp din eiendom.

Mer om å selge bolig, steg for steg:

5.1. Våre beste tips til visningen
5.2. Alt om verdivurdering av bolig
5.3. Sikker overtakelse av bolig
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

6. Gode råd

Selv om det kan virke dyrt å benytte seg av meglertjenester, vil en dyktig og erfaren megler som regel ha bedre forutsetninger for å oppnå en god pris enn hvis du velger å selge bolig på egenhånd. Meglere vet hva andre sammenlignbare boliger har gått for og hva som er tendensen i markedet akkurat nå. Dette kan være helt avgjørende for å sette rett pris og tiltrekke seg potensielle kjøpere. 

Det er likevel fullt mulig å selge boligen uten megler hvis du kan sette av tid til å gjøre jobben grundig. Det finnes i dag en rekke tjenester på nett som kan forenkle prosessen. Du kan da betale for de tjenestene du føler du trenger hjelp til og sette sammen en pakke som passer deg og din bolig. 

En annen måte å spare penger på er å overlate kun deler av jobben til en megler. For eksempel kan du stå for annonsering, boligstyling og visninger selv, mens megleren tar seg av formaliteter og transaksjonen. 

Uansett hvilken modell du velger for å spare penger, er det viktig at du lar fagpersoner stå for de delene av prosessen du ikke føler deg sikker på. Husk at også potensielle kjøpere er like opptatt av sikkerhet som du er. Og det siste du ønsker er å skape utrygghet rundt prosessen.

Som privat selger av eiendom er det du selv som sitter med hele det finansielle og juridiske ansvaret for transaksjonen. Hvis du skulle komme i skade for oppgi opplysninger som er uriktige eller mangelfulle, kan du holdt ansvarlig i henhold til avhendingsloven. Det kan bli både frustrerende og ikke minst kostbart. 

Selv om det for mange er fullt mulig å selge boligen uten megler, er det verdt å påpeke at Forbrukerrådet anbefaler at boligsalg foregår via eiendomsmegler, advokat eller eventuelt bank

Mer om gode råd når du skal selge bolig:

6.1. Våre beste råd om valg av megler
6.2. Hvordan selger jeg leiligheten min?
6.2. Kan jeg selge bolig uten megler?

7. Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Her er noen spørsmål som mange som skal selge bolig, har stilt seg:


Spørsmål:

Hvordan fungerer forkjøpsrett?

Svar:

Forkjøpsrett betyr at du som medlem av et borettslag har forkjøpsrett til kjøp av boenheter som skal selges. Det vil som regel si at du kan tre inn i det budet som selgeren har akseptert.  Det eksisterer også andre former for forkjøpsrett. Er boligen omfattet av forkjøpsrett er dette opplysninger som står i salgsoppgaven. Du kan lese mer om forkjøpsrett i denne artikkelen.

Spørsmål:

Må jeg ha eierskifteforsikring når jeg selger bolig?

Svar:

Nei, du må ikke, men det vil gi den en ekstra sikkerhet. I praksis betyr det at du overlater det økonomiske ansvaret til et forsikringsselskap hvis kjøper skulle reklamere på boligen. Akkurat som boligkjøperforsikringen kan gi en viss trygghet til kjøperen, kan en eierskifteforsikring bidra til å gi deg som selger trygghet. 

Spørsmål:

Er det alltid best å selge bolig om våren med tanke på å oppnå høy pris?

Svar:

Vår og tidlig sommer er den tiden av året det omsettes flest boliger, men det betyr ikke at det automatisk er det beste valget for deg. Det er heller ingenting som statistisk sett tilsier at du vil komme dårligere ut av det etter sommeren. Men her er det mange vurderinger som må gjøres og vi har derfor skrevet en egen artikkel temaet.

Spørsmål:

Mange som selger bolig, hyrer en boligstylist. Er dette egentlig nødvendig?

Svar:

Om du bør bruke en stylist, kommer helt an på boligen du skal selge. Har du en relativt nyoppusset leilighet vil vurderingen være en annen enn om du skal selge en bolig som oppsussingobjekt. Les mer om styling av bolig og hva du bør tenke på.

Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

8. Videre lesning

Boligsalg kan være nervepirrende. Men bruker du litt tid på sette deg inn i prosessen, øker du mulighetene for å gjøre gode og lønnsomme valg. Vi har en rekke artikler vi kan anbefale på Meglersmart og Boligsmart som kan hjelpe deg på vei. Vet du hvordan du selger hus privat? Og hvilke ulike forsikringer trenger du om du skal selge bolig sammenlignet med når du skal kjøpe?

Trenger du flere gode råd, er Norsk Eiendomsmeglerforbund sine nettsider er også vel verdt et besøk. Der finner du mange gode råd til potensielle boligkjøpere.

Og når du har kommet så langt at du skal flytte, er det også mange valg og vurderinger som må gjøres. Ta en titt på vårt magasin Flyttesmart. Der finner du mange lønnsomme og praktiske tips som kan gjøre prosessen litt enklere, og ikke minst får du mange gode råd om valg av flyttebyrå!

Få tilbud fra dyktige eiendomsmeglere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her