Vil du vite mer om lading av elbil hjemme? Lurer du på om det er mer lønnsomt å lade hjemme eller på en ladestasjon? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hvordan du lader bilen hjemme, hvilke ulike ladere som finnes på markedet og hvilke nye regler som gjelder for hjemmelading. Kan man lade elbilen via en vanlig stikkontakt? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Siden antallet elbiler og hybridbiler stadig vokser i Norge, er det mange som har spørsmål rundt lading av elbil. Der finnes flere krav og regler som regulerer hvordan du kan lade elbilen din hjemme. Det er alltid en viss risiko knyttet til bruk av elektrisitet, og derfor er det viktig at bruk og installasjon utføres korrekt og trygt.
Når man kjøper en elbil, følger det med en ledning med et vanlig støpsel. En undersøkelse utført av Norsk elbilforening viser at om lag halvparten av norske el- og hybridbileiere lader bilen ved å putte denne ledningen inn i en vanlig stikkontakt. Denne type lader kalles nødlader. Som navnet tilsier, er det ikke meningen at du skal lade bilen på denne måten til vanlig.
Grunnen til dette er at en vanlig strømledning og stikkontakt ikke er dimensjonert for store mengder strøm over lengre tid. Og det er nettopp store mengder strøm over lengre tid lading av en elbil innebærer. Det kan gå fint å lade på denne måten en stund, men med tiden vil risikoen for overbelastning, kortslutning og varmegang som kan føre til brann, øke.
For å kunne benytte nødladeren og en vanlig stikkontakt til hjemmelading, må stikkontakten oppfylle NEK400-normen fra 2014. Den sier at kontakten må være på en egen kurs, med maks 10A-sikring. Det skal være en enkel stikkontakt. Sikringsskapet må ha type B-jordfeilvern. Og det må være overspenningsvern på det elektriske anlegget ditt. Den nye kursen skal legges opp av en autorisert elektriker.
Mange boliger har jordfeilvern type A. Når elbilen lades, kan dette jordfeilvernet bli satt ut av spill. Det betyr at jordfeil både i tilknytning til lading av bilen, men også andre steder i huset, ikke oppdages av jordfeilvernet. Dette kan føre til berøringsfare, altså at du kan få støt av å ta på gjenstander som er koblet til det elektriske anlegget. Du kan lese mer om sikker lading av el- og hybridbil på DBSs nettsider.
Den anbefalte måten å lade en elbil på er å installere en ladestasjon og benytte denne. Ladestasjoner går også under navnene hjemmelader og ladeboks. Dette er et elektrisk apparat som ser ut som en liten boks, og denne henger du opp på veggen eller et stativ der du parkerer bilen. Fra boksen går det én ledning som kobler den til husets elektriske anlegg, og én som du kobler til elbilen din. Ladekabelen har ikke et vanlig støpsel, men et større støpsel som kalles type 2. Dette er standardstøpselet for lading av elbiler i Europa.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
En ladestasjon til el- eller hybridbil koster mellom 15.000 og 18.000 kroner. Denne prisen inkluderer montering. Ladebokser som sådan koster gjerne mellom 5.000 og 10.000 kroner uten montering. Prisen vil bli høyere hvis det elektriske anlegget i huset ditt trenger en oppgradering for å tåle den økte påkjenningen fra ladestasjonen. Denne ekstrautgiften kan tilkomme selv om du velger å lade bilen ved hjelp av nødlader. Sannsynligheten for at du må oppgradere det elektriske anlegget ditt, øker hvis det er et tilårskomment elektrisk anlegg. Du bør forsikre deg om at firmaet som skal installere ladestasjonen, er et autorisert elektrikerfirma.
Når det kommer til kostnaden for å lade opp bilen, er det mange faktorer som spiller inn: Blant annet hvilken strømavtale du har, bilens ladekapasitet og hvor mye du benytter den. Selv temperaturen kan virke inn på prisen; det tar nemlig noe lengre tid å lade opp elbilen når det er kaldt i været. Det vil koste om lag 22 kroner å fullade bilen hvis du har et batteri på 22 kWh og strøm- og nettleieprisen din er i gjennomsnitt én krone. For en gjennomsnittlig elbil, kan man beregne en drivstoffkostnad på to kroner per mil. Elbilen vil trenge rundt 2.000 kWh på et år hvis du kjører 10.000 kilometer. Drivstoffkostnadene vil da komme på rundt 2.000 kroner hvis vi igjen går ut ifra én krone per kWh.
På bensinstasjoner og offentlige ladestasjoner lader man bilen med en hurtiglader. Det tar mellom ti og 30 minutter å lade bilen på en hurtigladestasjon. Med en ordinær hjemmelader tar det mellom fire og åtte timer å lade bilen. Det er mulig å kjøpe en hurtiglader til hjemmelading, men disse selges vanligvis ikke til privatkunder og er mye dyrere enn vanlige ladebokser. De aller fleste har anledning til å lade bilen gjennom natten og har dermed ikke behov for hurtiglading hjemme.
Det er også greit å være klar over at dersom det oppstår skade eller i verste fall brann på grunn av bruk av nødlader, er du ikke garantert at forsikringen din vil dekke skadene. Hvis du har ladet på denne måten uten å oppfylle kravene i NEK400-normen, kan du risikere å ikke få medhold i forsikringssaken din, fordi du har benyttet det elektriske anlegget på en ureglementert måte. Dermed kan en enkel og grei løsning ende opp med å bli veldig kostbar.
Ladestasjonene man kan installere hjemme, faller under to hovedkategorier: enkel ladestasjon og smart ladestasjon.
Vi tar for oss den enkle ladestasjonen først. Denne typen lader er en tryggere versjon av å lade via en vanlig stikkontakt. Dette har vært de vanligste ladestasjonene for hjemmebruk i Norge så langt. Denne typen ladestasjon består av en boks og en ladeledning. På noen modeller er ledningen fastmontert, på andre er de avtakbare. Det kan være et fortrinn å ha en avtakbar ledning, da kan er du sikker på at du kan benytte laderen til neste elbil-modell du kjøper. Det kan også være et fortrinn hvis du skal selge huset, av samme grunn. Den enkle ladestasjonen starter og avlsutter ladingen på sikkert vis. Med en lader av denne typen starter ladingen når du plugger støpselet inn. Ladingen avluttes når batteriet er fullt, eller du tar ut kontakten.
En smart ladestasjon har de samme trekkene som en enkel ladestasjon, men den tilpasser i tillegg ladingen ut fra tidspunkt og belastning på det elektriske anlegget ditt. Det vil si at når du akkurat har kommet hjem fra jobb og setter på induksjonsovnen, TVen, mange lys, oppvarming og kanskje en klesvask, venter ladestasjonen din med å begynne lading eller den lader kun med lav effekt. Senere på kvelden, eller natten, når det elektriske anlegget ditt har mindre pågang, kan ladingen begynne for full fres.
For å oppsumere har altså de fleste smartladere to måter å stille inn ladetidspunktene på: effektstyring og tidsstyring. Effektstyring vil si at laderen selv avgjør når det er mest hensiktsmessig å lade, basert på strømbruken på boligens elektriske anlegg. Tidsstyring går ut på at du programmerer laderen til å lade på gitte tidspunkter.
Både smarte og enkle ladestasjoner kommer i ulike styrker. Noen kan lade ved effekt 7,4 kWh, mens andre lader helt opp i en effekt på 22 kWh. Før du bestemmer deg for hvilken lader du velger, bør du undersøke batteriet i elbilen din. Det er nemlig bilen som setter begrensingen for hvor stor effekt du kan lade ved. Hvis bilen din bare kan ta en effekt på 3,6 kWh, er det ikke noe poeng å kjøpe en dyrere lader som kan gi 22 kWh. For mange biler er en lader på 7,4 kWh tilstrekkelig. Ladere som kan lade opp i 22 kWh, vil for mange kreve en mer omfattende oppgradering av boligens elektriske anlegg, enn ladere med effekt 7,4 kWh.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det å lade bilen når det er lite aktivitet på strømnettet, er positivt både for deg som privatperson og for samfunnet generelt.
Man kan kanskje spørre seg om det er noe poeng i å installere en ladestasjon hjemme. Man kan lade i vanlig stikkontakt, og ladekartene oppdateres stadig med nye stasjoner. Det viser seg dog at det er mye penger å spare på å lade bilen hjemme. 85% av dem som eier el- eller hybridbil, lader bilen hjemme. Prisen for å lade en elbil på en kommersiell ladestasjon er fortsatt nokså høy.
Prisen for å lade elbiler varierer slik bensinprisene gjør. Dermed kan vi ikke gi et nøyaktig svar på hva det koster å lade bilen på en kommersiell ladestasjon, men vi kan gi deg et overblikk. De fleste kommersielle ladestasjonene faller inn under tre kategorier: Lynlading, hurtiglading og normallading. Lynlading er den raskeste og dyreste lademetoden. Dernest kommer hurtiglading og normallading. Noen ladestasjoner opererer med pris per kWh, mens andre har en kombinasjon av minuttpris + pris per kWh.
Noen priseksempler for hurtiglading (for 2021) er:
Når du lader bilen på en kommersiell ladestasjon, er det anbefalt å kun lade den opp til 80%. Så fremt dette er tilstrekkelig til at du når frem dit du skal, selvsagt! De fleste elbiler lader saktere når batteriet er ladet opp til 80%. På de stasjonene hvor du betaler per minutt, vil det dermed bli dyrere å lade når du har bikket 80%.
Når man sammenligner disse prisene med hjemmelading, hvor man får strøm til spotpris, er det enkelt å se at det lønner seg å investere i en hjemmelader. Man vil raskt tjene inn pengene man brukte på installasjonen av en ladestasjon.
Når du skal installere en lader hjemme, kan du begynne med å sjekke ladekapasiteten til elbilen din. Siden det er bilen som setter begrensningen på hvor stor effekt du kan lade med, er det greit å ta utgangspunkt i dette. Det vanligste er at bilen har en ladekapsitet på 3,6 eller 7,4 kWh. Hvis du har anledning til å lade bilen over natten til vanlig, vil det for de fleste ikke være behov for en lader med effekt på 22 kWh.
Når du har funnet ut hvilken ladeeffekt hjemmeladeren din skal være på, kan du ta en vurdering på om du ønsker en enkel eller smart ladeboks. Hvis du synes det er greit å selv styre når bilen skal lade, det vil si at du plugger bilen ut hvis du benytter mange andre strømkrevende apparater i boligen, er en enkel ladestasjon en god løsning. Hvis du derimot synes det er praktisk at ladestasjonen selv regulerer ladingen etter forholdene på det elektriske anlegget ditt, vil en smart lader være tingen for deg.
Du kan søke opp ladere hos elforhandlere og deretter kontakte en lokal montør for installering. Noen montører har fremforhandlede avtaler, så det kan være lurt å spørre dem om et tilbud også. Når du velger montør, må du forsikre deg om at firmaet har elektrikerkompetanse og kompetanse innen installasjon av ladestasjoner. Det kan være at det elektriske anlegget ditt må oppgraderes etter nye krav og regler for å være sikkert, og derfor er det viktig at montøren har riktig kompetanse. Alle autoriserte elektrikere er registrert i Elvirksomhetsregisteret.
Siden en ladestasjon er en elektrisk installasjon, er det ikke så mye av jobben du kan utføre selv. I noen tilfeller vil man måtte grave ned en kabel mellom boligen og ladestedet, og denne gravejobben kan du ta selv. Men dette betinger at du rådfører deg med montøren og sørger for at grøften graves til riktig dybde.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Nødladeren er utstyrt med en såkalt klump som konverterer strømmen til riktig styrke for elbilen. Denne klumpen kan veie opp til fire kilo. Det er veldig viktig at du ikke lar denne henge i løse luften ned fra stikkontakten - dette gjelder både om du benytter den hjemme eller om du lader mens du er på besøk. Vanlige stikkontakter er kun laget for å tåle en belastning på 0,5 kilo. En hengende ladekloss kan påføre slitasjeskade både til sitt eget støpsel og til stikkontakten. Legg derfor alltid ladeklossen på en hylle, eller heng den opp i en krok, kurv eller lignende.
For mer informasjon om tjenester knyttet til elbil-lader kan du besøke vår nettside, Boligsmart, hvor du kan legge inn dine kontaktdetaljer og få gode tilbud fra lokale montører.
Gjør smarte boligvalg