Vil du vite mer om elbillader type 2? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om type 2-ladere, hva som skiller dem fra type 1, hva elbillader type 2 koster, hvilke ladere som er populære på markedet og mye mer. Elbillader type 2 er tilpasset det europeiske strømnettet og er mest utbredt blant moderne elbilladere. Vet du hvilken ladekabel du trenger til din bil? Og vet du hvilke ladekabler som brukes til hurtiglading? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Enten du vil lade elbilen din hjemme, på jobb eller ved en offentlig ladestasjon, er det viktig at du har riktig plugg og kontakt. Det vil si at kabelen som kobler sammen ladestasjonen og elbilen din, må ha riktig plugg i begge ender. I hovedsak skiller vi mellom ladekontakt type 1 og type 2. Generelt er de fleste nyere biler og biler som selges i Europa, utstyrt med type 2-kontakt, mens biler som selges i USA og Asia, samt eldre biler, vanligvis er utstyrt med type 1-kontakt.
Med ladekontakt type 1 er det bare mulig å lade på 1-fas. Dette begrenser den maksimale ladeeffekten til 7,4 kW. Ladekontakt type 2 er tilpasset det europeiske strømnettet og kan gi en maksimal ladeeffekt på opptil 43 kW. Type 2-ladekabler er utstyrt enten med tre ledere (1 fas) eller 5 ledere (3-fas). For ladekabler type 2 med 1-fas er ladehastighetene 3,7 kW ved 16A og 7,4 kW ved 32A. Ved 3-fas er ladehastighetene 11 kW ved 16A og 22 kW ved 32A. Som regel er det også mulig å lade biler med type 2-ladekontakt med hurtiglading gjennom CCS (Combined Charging System). Dette gjelder imidlertid ikke for Teslas biler, da deres ladekontakter er tilpasset deres egne "superladere". Du kan lese mer om dette i vår artikkel om Teslas hjemmeladere.
Det er kontakten på elbilen din som avgjør hva slags type ladekabel du trenger. Offentlige ladestasjoner har alltid type 2-støpsel til selve ladestasjonen, mens støpselet til bilen kan være enten type 1 eller type 2. Hvis du har en elbil med type 1-ladekontakt, trenger du med andre ord en ladekabel som har type 2-støpsel til ladestasjon og type 1-støpsel til bilen. Hvis du har en elbil med ladekontakt type 2, trenger du en ladekabel med type 2-støpsel i begge ender. Det er også viktig å huske på de ulike typene ladekontakt når du skal kjøpe elbillader til hjemmet ditt. Dette er lading i mode 3. De fleste elbilladere kommer med ladekontakt type 2, mens noen få er av type 1 eller er utstyrt med både type 1- og 2-ladekontakt. En ladekontakt type 1 er helt rund, mens en ladekontakt type 2 er rund med en flat topp.
De fleste nye elbiler på markedet benytter seg også av CCS (Combined Charging System) som er en løsning for DC hurtiglading. Her består ladekontakten av to deler, der den øvre delen er en type 2 ladekontakt beregnet for vanlig AC-lading, mens den nederste delen består av to pinner som brukes til hurtiglading. Med CCS har det normalt vært mulig å lade med opptil 50 kW, men nyere CCS-ladestasjoner kan nå levere opptil 150 kW og 300 kW, slik at bilen kan lades opp ekstremt raskt forutsatt at bilen er dimensjonert for å ta imot så mye.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Elbilladere med type 2-ladekontakt kan koste alt fra i underkant av 5.000 kroner til over 15.000 kroner. Prisvariasjonen er nokså stor fordi elbilladere kommer i mange forskjellige varianter, gir ulik ladeeffekt og har forskjellige funksjoner. For å unngå skader på det elektriske anlegget, bør det installeres et overspenningsvern i tillegg. Dette koster normalt mellom 2.000 og 4.000 kroner. Ved kjøp av elbilladere kan du ofte velge mellom å kjøpe elbilladeren separat eller en totalpakke som også inkluderer installasjon. Ofte er det billigere å kjøpe slike pakker enn å kjøpe lader og installasjon hver for seg.
Prisen for montering koster gjerne mellom 3.000 og 8.000 kroner, slik at den totale prisen for en ny elbillader, inkludert installasjon, vanligvis ender opp i et prissjikt mellom 10.000 og 20.000 kroner totalt. Prisen for installasjonspakkene inkluderer ikke alltid det samme, noe som er verdt å være obs på. Ofte inkluderes 2-4 timers arbeid, kabler av en viss lengde (typisk 10 - 15 meter) og en viss kjørelengde for montør. Hvis du må i gang med å grave, kan arbeidet blir mer arbeidskrevende enn forutsatt og prisen vil øke tilsvarende.
Når det gjelder prisen for selve ladingen, vil denne først og fremst avhenge av strømprisene til enhver tid. I gjennomsnitt koster det cirka 1 kroner for 1 kWh. Det vil si at det vil koste omtrent 30 kroner å lade opp en elbil med batterikapasitet på 30 kWh. I gjennomsnitt betaler man omkring 1-3 kroner i strømutgifter for hver mil man kjører med elbil. Til sammenligning betaler du mellom 7 og 15 kroner per mil med bensinbil. Det er altså mye rimeligere å kjøre elbil. I tillegg slipper du med elbil å betale ulike typer avgifter, du får tilgang til gratis parkering og slipper bomutgifter på riksvei. En ny elbillader vil dessuten bidra til å øke boligens verdi, slik at investeringen ofte er lønnsom.
Utvalget av elbilladere type 2 er stort, noe som kan gjøre det vanskelig å finne rett lader for deg og din bil. Noen er mer opptatt av ladeeffekt og funksjoner som følger med, mens andre er mer opptatt av pris. Det kan lønne seg å se på resultatene av uavhengige tester ved valg av elbillader. Nedenfor skal vi se på noen populære modeller av elbillader type 2:
Defa eRange Uno: Defa eRange Uno er et naturlig valg for deg som er særlig opptatt av kvalitet. Navnet ABL eMH1 brukes også om denne type 2 laderen. Defa eRange Uno kom ut som vinner av en stor uavhengig test gjennomført av NAFs søsterorganisasjon i Tyskland ACAD. Denne testet 12 forskjellige elbilladere på markedet og rangerte dem i henhold til sikkerhet, brukervennlighet og pålitelighet. Defa eRange Uno fås med 7,4 kW, 11 kW og 22 kW ladeeffekt.
Easee Home: Easee Home er et annet godt alternativ for deg som er opptatt av ladeeffekt og funksjoner. Dette er en norskutviklet modell som kan gi opptil 22 kW ladeeffekt og som både har wifi-tilkobling, integrert 4G og en egen app som lar deg styre laderen. Laderen støtter 3-fase lading på IT-nett, men slik lading forutsetter at bilen er dimensjonert for det. Easee Home har integrert jordfeilvern type B.
Keba P30: Keba KeContact P30 var blant de 12 elbilladerne som ble testet i den tyske ACAD-testen i 2018. Denne laderen kom ut som nummer 2 i testen etter Defa eRange Uno. Keba KeContact P30 ble fikk en god score på både sikkerhet, brukervennlighet og pålitelighet. Laderen kommer med effektstørrelser på 4,6 kW, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW. Keba KeContact P30 er dessuten godt egnet for norske forhold og yter godt i lave temperaturer.
Zaptec Go: Zaptec Go er et godt alternativ for deg som er opptatt av utseende. Denne modellen er liten og har et minimalistisk ytre. Den er likevel effektiv og kan gi maksimalt 22 kW ladeeffekt. Med Zaptec Go+ abonnement kan du lade elbilen i Eco Mode slik at laderen tar hensyn til strømprisen til enhver tid og lader på billigst mulig måte.
Dette er bare noen gode alternativer for deg som ønsker en elbillader type 2. Det finnes imidlertid flere gode elbilladere der ute og det anbefales å sjekke ut flere alternativer og eventuelt be om en befaring fra en fagperson for å få gode anbefalinger om elbilladere som passer til din elbil.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Per i dag er det dessverre ikke mulig å søke støtte fra stat eller kommune til elbilladere for privatpersoner, enten det er snakk om lader av type 1 eller type 2. Enova gir støtte til en rekke miljøvennlige tiltak i hjemmet, men installering av elbillader er ikke et tiltak som støttes, fordi elbilladere allerede er såpass etablert i markedet. Enova gir imidlertid støtte til bedrifter som ønsker å installere elbillader til elvarebil. Dette i et forsøk på redusere klimagassutslippene i transportsektoren. Enova støtter bedrifter med kjøp av slik ladere med 5.000 kroner.
Det gis kommunal støtte til borettslag og sameier som ønsker å bygge infrastruktur som tilrettelegger for installering av elbilladere for deres beboere. Det er altså ikke kjøpet av selve laderne som støttes her, men infrastrukturen. Disse støtteordningene varierer fra kommune til kommune, så det anbefales at borettslag og sameier som ønsker å bygge slik infrastruktur sjekker hvilke alternativer som finnes i kommunen de hører til i. Oslo kommune tilbyr eksempelvis støtte som skal dekke opptil 20% av investeringskostnader, men maksimalt 1 million kroner totalt og maksimalt 5.000 kroner per ladepunkt. I Bergen kommune dekkes opptil 40% av investeringskostnader, mens Viken fylkeskommune gir opptil 250.000 kroner i støtte per borettslag. Søk opp informasjon eller kontakt din kommune for å finne ut mer om forutsetningene for å få slik støtte.
Dessverre påvirker kulde elbillading negativt. Bilbatteriet lader mer effektivt ved varme temperaturer, og bilens rekkevidde reduseres en god del om vinteren. Undersøkelser fra NAF viser at elbilens rekkevidde er omtrent 20% mindre om vinteren enn om sommeren. Delvis skyldes dette at bilbatteriet fungerer bedre når det er varmt, men en elbil bruker ikke bare strøm til å kjøre. Strøm brukes også til lys, musikk, radio og varme. Når det er ekstra kaldt ute og varmebehovet øker, vil det føre til at vi har mindre strøm til overs til kjøring, og rekkevidden reduseres. For å øke ladehastigheten om vinteren anbefales det å lade bilen mens den er varmt, ellers må batteriet varmes opp først for å oppnå ønskelig ladehastighet. Mange elbiler er også utstyrt med et system for forvarming som lar deg varme opp batteriet i forkant ved bruk av en app.
Værforholdene i Norge er også noe det er lurt å tenke over når du skal finne ideell plassering av elbilladeren. Som regel installeres laderen på veggen eller på en aluminiumsstolpe utenfor boligen. Den kan også installeres i en garasje, der den er mindre utsatt for ekstremvær. De fleste ladere tåler imidlertid værforholdene ganske godt. Likevel kan det være lurt å lade bilen i garasjen, der den kan stå skjermet fra snø, regn og kulde. Særlig hvis det er forholdsvis varmt i garasjen slik at kuldegradene ikke påvirker ladehastigheten i altfor stor grad.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvis du skal kjøpe elbil og lader for første gang, er det mye å sette seg inn. Her ser vi nærmere på ting som er viktig å huske på ved kjøp av elbillader, kabler og lading.
Det billigste er sannsynligvis å lade elbilen i vanlig stikkontakt, men det tar som regel lang tid å lade opp bilen på denne måten. Dessuten kan det være brannfarlig hvis du ikke gjør det riktig, og det er i alle tilfeller et risikofylt alternativ som generelt frarådes. Vanlige stikkontakter er ikke beregnet for den tunge belastningen som lading av elbil over lengre perioder utgjør. Stikkontakten skal bare brukes til nødlading, om noe. Regelverket setter også begrensninger utover dette, ved at det kun er tillatt med ladestrøm på maksimalt 10A i vanlige stikkontakter. Dessuten trenger stikkontakten en egen kurs som også må ha jordfeilbryter type B.
Hvis du skal kjøpe ny ladekabel, er det viktig at du velger riktig type. Du må vite om elbilen din bruker type 1 eller type 2. Kabler finnes i 1-fas og 3-fas og kommer dessuten i 16 og 32 A. For å oppnå maksimal hastighet forutsettes det at strømnett, elbillader og elbil er dimensjonert for den maksimal ønsket ladeeffekt. Du må finne ut hvilke begrensninger elbilen din har og hvor stor strømstyrke strømnettet ditt kan levere. Dette vil ha avgjørende betydning for hvilken elbillader du bør kjøpe. Hvis du er usikker, bør du forhøre deg med en elektroinstallatør som kan anbefales en elbillader basert på strømnettet ditt og elbilen din.
Hvis du bare trenger en ladekabel, er det viktig å være klar over at disse også kommer i forskjellige priskategorier. De billigste fås for under 1.500 kroner, men du finner også ladekabler til over 3.000 kroner. De billigste kan være rene gummikabler. Disse tåler ikke like store påkjenninger, og her kan det også oppstå brannfare. Helst bør du se etter en PUR/TPE-kabel, da disse er flammehemmende.
Gjør smarte boligvalg