Vil du vite mer om elbillading i borettslagsgarasje? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om lading av elbil i borettslagets garasje, hvilke regler som gjelder, hva det koster, hvordan man kan få støtte til infrastruktur, og mye mer. Fra og med januar 2021 ble det innført lovfestet laderett for beboere i borettslag og sameier. Visste du at borettslaget eller sameiet må ha en saklig grunn for å kunne nekte installering av elbillader? Og vet du hvor mye borettslaget kan få i støtte ved kjøp av elbilladere? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Et borettslag eller sameie som tilbyr elbillading til sine beboere er attraktivt for potensielle kjøpere og er med på å øke boligenes verdi. I løpet av de siste tiårene har markedet for elbiler og elbilladere utviklet seg raskt. De fleste bilprodusentene i dag tilbyr ladbare modeller, og stadig flere vurderer å bytte ut bensin- eller dieselbilen med en elbil. Den raske økningen i antall elbiler fører til et tilsvarende økt behov for ladeplasser. Dette er en utvikling borettslag og sameier må forholde seg til ved å i størst mulig grad legge til rette for elbillading. Fra og med 1. januar 2021 ble det innført en lovfestet rett til lading av elbil i borettslag og sameier.
Hvis borettslaget eller sameiet der du bor, ikke har infrastruktur eller ladestasjoner tilgjengelig for beboerne, anbefales det at borettslaget eller sameiet forsøker å finne en løsning på det for å kunne møte behovene for fremtiden. Det er ikke alltid lett å finne gode løsninger. Man skal gjerne ha tilstrekkelig kapasitet til alle som trenger lading uten at det går utover strømforbruket i borettslaget for øvrig. I tillegg må man finne en rettferdig måte å finansiere det hele på. Ofte er det bedre at man finner en fellesløsning fremfor å la den enkelte beboer montere elbillader selv. Da unngår man at det kjøpes ulike typer ladere fra forskjellige leverandører som ikke er kompatible med andre biler. I så fall risikerer man å måtte bytte dem ut på et senere tidspunkt.
Borettslaget eller sameiet må selv vurdere hvordan kostnadene for elbilladere skal fordeles. En løsning er at beboere med elbil betaler for montering av elbillader og strømforbruket vedkommende har ved å lade sin egen bil. Hvis man ikke har et felles garasjeanlegg i borettslaget, kan man tilby flere ladepunkter på parkeringsplassen som alle beboere kan bruke. Med en slik løsning betaler man bare for tiden elbilen står til lading.
Det er viktig at borettslaget eller sameiet har et elektrisk anlegg som er dimensjonert for å tåle den tunge belastningen som oppstår ved at flere elbiler lader samtidig, hvis ikke kan hovedsikringen gå. I en borettslagsgarasje er det en god idé å benytte seg av et system som fordeler effekt. Dette kalles gjerne laststyring og brukes til å fordele kapasitet i henhold til behov slik at alle beboerne får ladet bilen sin. Hvis alle lader samtidig, vil kapasiteten reduseres noe, mens kapasiteten vil være høy dersom bare noen få biler står til lading. Med laststyring er det ofte unødvendig å forsterke strøminntaket i borettslaget for å møte behovet for økt strømforbruk.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Prisen for én elbillader varierer som regel mellom 5.000 og 15.000 kroner. Som med det meste gjenspeiler prisen kvalitet. Ladere med høy effekt som kan lade raskt og har mange nyttige funksjoner, må man betale mer for. I tillegg kommer monteringskostnader på cirka 3.000 - 8.000 kroner. Også her varierer prisene. Dyrere modeller koster ofte mer å installere, men det er også prisforskjeller på markedet. Derfor lønner det seg alltid å sjekke pris hos flere leverandører og hente inn pristilbud, slik at dere unngår å betale mer enn nødvendig.
Når man installere ladere for et helt borettslag eller sameie, er det ikke alltid nok å bare kjøpe inn elbilladere. Hos mange vil det være behov for å oppgradere eksisterende infrastruktur og noen ganger må fellesanlegget oppgraderes for å kunne tilby nok strøm. En slik oppgradering av fellesanlegget med økt strømkapasitet er noe alle beboerne vil ha nytte av, så dette kan være en fellesutgift som alle er med å betale på. Når det gjelder kostnadene til selve laderne, er det naturlig at den enkelte boligeier betaler for dette hvis vedkommende ønsker å sette opp en lader på sin parkeringsplass. Hvis borettslaget eller sameiet derimot har bestemt at man skal ha et felles ladesystem, er det naturlig at kostnadene blir en fellesutgift. Kostnadene for selve ladingen kan betales etter bruk, enten ved å installere målere ved hver lader eller ved å be om en fast sum i måneden.
Prisen for lading avhenger av strømprisene til enhver tid og bilbatterienes kapasitet. Strømpriser går opp og ned gjennom året, men hvis vi tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig strømpris på 1 krone per kWh og en batterikapasitet med 40 kWh, koster cirka 40 kroner å lade opp bilen hvis den er helt tom. Kostnader til bensin og diesel vil normalt være mye høyere enn dette, så dette er en investering som alle beboerne kan spare penger på i et lengre perspektiv.
Som nevnt innledningsvis ble det innført lovfestet rett til å lade bil i sameier og borettslag fra og med 1. januar 2021. Denne retten er nedfelt i borettslagsloven § 5-11a og eierseksjonsloven § 25a. Laderetten slår ulikt ut avhengig av om beboer disponerer egen parkeringsplass eller ikke. Dersom beboer har egen parkeringsplass på sameiets eller borettslagets eiendom, har vedkommende rett til å sette opp elbillader tilknyttet parkeringsplassen. Beboeren må imidlertid ha samtykke fra styret, men det kan bare nektes hvis det er en saklig grunn til det.
Hvis beboer ikke disponerer egen parkeringsplass, men bare kan parkere på sameiets eller borettslagets eiendom, kan vedkommende kreve at det settes opp elbillader der. Dette kan bare nektes hvis det foreligger en saklig grunn. I slike tilfeller er det styret som bestemmer plassering av elbilladeren.
At styret bare kan nekte å innfri laderetten hvis det foreligger saklig grunn, innebærer at bevisbyrden ligger på styret. Styret må da bevise at det ikke er mulig å legge til rette for lading. Det er ikke tilstrekkelig å vise til brannfare, da dette tidligere har blitt tilbakevist. Det er ingen økt brannfare hvis elbillader blir installert og vedlikeholdt på riktig måte. En saklig grunn for å nekte kan være kostnader forbundet med å installere elbilladere. Som en pekepinn på hva som er urimelige kostnader borettslaget skal ha på vegne av en beboer, er halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, omtrent 50.000 kroner en fornuftig grense. Denne grensen kan være lavere dersom borettslaget har særlig mye utgifter eller store lån.
Dersom borettslaget eller sameiet allerede holder på å investere i et felles ladeanlegg til alle, er dette en saklig grunn til å nekte beboere å installere elbillader på parkeringsplasser de selv disponerer i mellomtiden. Laderetten vil da innfris gjennom å installere elbilladere på fellesområder. Det må imidlertid være tilstrekkelig antall ladere tilgjengelig slik at beboerne får ladet bilen innen rimelig tid.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
For privatpersoner er det ikke mulig å få støtte til kjøp av elbillader, men det finnes støtteordninger rettet mot bedrifter, borettslag og sameier. For borettslag og sameier er støtte fra kommunen mest aktuelt. Kommunene i Norge har ulike støtteordninger og beløpene man kan få i tilskudd, vil variere på tvers av landet. Oslo kommune har for eksempel en støtteordning som borettslag, sameier og garasjelag kan benytte seg av ved investering i infrastruktur som gjør det mulig å etablere ladestasjoner. Dette tilskuddet er begrenset oppad til 30% av investeringskostnader og maksimalt 8.000 kroner for hvert ladepunkt. For hvert enkelte borettslag eller sameie kan tilskuddet uansett ikke overstige 2 million kroner per 2025. Støtten forutsetter blant annet at arbeidet utføres av en autorisert installatør og tilskuddet er ikke ment å dekke selve elbilladeren på en enkelt parkeringsplass. Tilskuddet skal gjøre det mer attraktivt for borettslag og sameier å investere i infrastruktur som tillater lading med elbil.
Akershus fylkeskommune har en lignende ordning for sine beboere. Her kan borettslag, sameier og garasjelag søke om støtte til infrastruktur som legger til rette for elbillading med beløp opptil 500.000 kroner per borettslag, sameie eller garasjelag per 2025. Med denne støtteordningen kan man maksimalt få 10.000 kroner i støtte per ladeplass. I Bergen kommune er det mulig for borettslag og sameier å søke om støtte til å opprette ladeplasser. Bergen kommune støtter opptil 20% av investeringskostnadene i 2025, men støtten begrenses til maksimalt 5.000 kroner for hvert ladepunkt borettslaget legger til rette for.
Det er for tiden ikke mulig for privatpersoner å søke om støtte til kjøp av elbillader. Støtteordningene er som regel mer generelle og har som mål å nå flere mennesker ved å tilrettelegge for infrastruktur i borettslag og sameier.
Hvis borettslaget eller sameiet vurderer å investere i elbilladere til sine beboere, bør man undersøke hvilke støtteordninger som er tilgjengelig i den aktuelle kommunen og ta disse i bruk. Da reduseres de totale kostnadene.
I Norge er vi vant med kalde og lange vintre. Dette trenger ikke nødvendigvis være et problem. Elbiler tåler tøft terreng og ekstremvær så lenge du tar vare på batteriene. Likevel er det slik at elbiler mister omtrent 20% rekkevidde med et fulladet batteri på vinteren, sammenlignet med sommeren. Dette skyldes at batteriet ikke klarer å yte like mye i svært lave temperaturer og at strømforbruket øker gjennom vinteren. Det anbefales derfor å lade bilen hjemme oftere om vinteren og helst bare kjøre hjemmefra når bilen har fullt batteri. Det er også viktig å kjøpe en elbillader som er tilpasset norske værforhold. Som regel oppgis driftstemperatur under elbilladerens spesifikasjoner.
Det er også viktig at laderen tåler lave temperaturer, vind, regn og snø. Særlig hvis den skal installeres utendørs. Lading skal foregå trygt også når det er minusgrader ute. Hvis borettslaget eller sameiet har en felles garasje, er dette en ideell plassering av ladestasjonene. Generelt lader elbiler raskere i varme temperaturer og det kan ta lengre tid å lade batteriet helt fullt om vinteren. Ladefarten kan imidlertid økes hvis elbilen har et system for forvarming av batteriet.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det kan være omfattende arbeid å legge til rette for elbillading i borettslag og sameier, men som regel vil det lønne seg på lang sikt. Avslutningsvis skal gå vi gjennom et par faktorer som er viktige å huske på i forbindelse med elbillading i borettslag og sameier:
Det kan være kostbart å investere i elbilladere til borettslaget eller sameiet, men elbiler blir stadig mer utbredt i Norge og sjansen er stor for at det kommer nye beboere med elbil. Med den lovfestede laderetten er det dessuten vanskeligere å si nei til å legge til rette for elbillading. Tilgang til elbilladere er positivt for borettslagets beboere og vil i fremtiden gjøre boligene mer attraktive på markedet.
Det er mye dere kan gjøre for å spare penger. Som vi har sett ovenfor, finnes en rekke støtteordninger for borettslag og sameier som ønsker å bygge infrastruktur og legge til rette for elbillading. Men det er også mulig å spare penger ved å unngå de dyreste leverandørene. For mer omfattende prosjekter kan det være mulig å oppnå gode rabatter. For å kunne sammenligne priser mellom aktørene på markedet, anbefales det at dere henter inn flere uforpliktende pristilbud. For at sammenligningen skal bli presis, må dere sjekke om det samme er inkludert i pristilbudene og om noe eventuelt kommer som et tillegg i prisen. Her er det også mulig å registrere borettslagets behov hos oss i Boligsmart, slik at vi kan hjelpe dere med å finne aktuelle aktører i nærområdet, som dere så kan sammenligne.
Borettslag og sameier må følge regler i forskrift om internkontroll. Dette innebærer blant annet at det skal etableres rutiner for kontroll og vedlikehold av det elektriske anlegget. En visuell sjekk skal utføres en gang i uken, mens en el-kontrollør må sjekke ladeanlegget en gang i året. Gode rutiner for sjekk av ladeanleggene øker sikkerheten i borettslaget.
Gjør smarte boligvalg