Vil du vite mer om hvilken elbillader du bør velge? Vi forteller deg hvilken lader som er best i test. Det er mange faktorer som påvirker hvilken lader som er den beste for deg. Det er for eksempel noen ladere som er bedre tilpasset det norske klimaet. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hjemmelading, hvordan du installerer en ladestasjon, prisen på de forskjellige testvinnerne og mye mer. Vil du vite hva du bør vektlegge ved valg av elbillader? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
I denne artikkelen skal vi gi deg svaret på hvilken elbil-lader som er best i test. Men du tenker kanskje: “Trenger jeg overhodet en elbil-lader? Jeg kan jo bare lade bilen i vanlig stikkontakt med ledningen som fulgte med bilen!” Vel, det er to grunner til at det er anbefalt å kjøpe en elbil-lader når du har en el- eller hybridbil. Den første grunnen er prisen. Det koster riktignok litt å kjøpe og installere en ladestasjon hjemme, men når denne først er installert, vil du spare penger på å lade på denne måten. Dette er fordi en ladestasjon lader 50-60% raskere og den lader når strømmen er billigst.
Grunn nummer to er sikkerhet. Laderen som følger med elbilen, kalles en nødlader. Den kan benyttes til å lade bilen i unntakstilfeller, men skal ikke være din faste løsning. En vanlig stikkontakt og ledning er ikke dimensjonert for den store belastningen det er å lade en elbil hver dag.
En ladestasjon er et elektrisk apparat som må installeres av en elektriker. Man kan tenke på det som å ha en elektrisk bensinstasjon i garasjen. Elbil-ladere har et støpsel som kalles type 2. Dette støpselet er større enn de vanlige støpslene vi kjenner. Det lar deg lade trygt og effektivt og lar bilen kommunisere med ladeboksen. Type 2-støpselet er standarden for lading av el- og hybridbiler i Europa.
Det ble ulovlig å etablere nye ladeplasser med stikkontakt som fast ladeløsningen i 2023. Tidligere var det tillatt å lade med stikkontakt dersom den oppfylte visse krav, for eksempel at den hadde egen kurs og maks 10A-sikring. Det er fortsatt lov å bruke slike ladeplasser som ble bygget før regelendringen, men nye ladeplasser må monteres med ladeboks, per NEK 400:2022.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
En hjemme-ladestasjon til el- eller hybridbil koster mellom 15.000 og 18.000 kroner. Denne summen omfatter prisen for selve laderen, annet nødvendig utstyr og installasjonen. Siden en ladestasjon er et elektrisk apparat, må installasjonen utføres av en autorisert elektriker. Hvis det elektriske anlegget i boligen din ikke er dimensjonert for en ladestasjon, kan det bli en ekstra kostnad knyttet til å oppgradere det. Denne ekstra utgiften kan dog også tilkomme om du lader med nødladeren.
Når det kommer til prisen for lading, kan man si at det i gjennomsnitt koster mellom 20 og 30 kroner å fullade bilen. Denne prisen påvirkes av en rekke faktorer, blant annet strømavtalen din, bilen din, kjøremønsteret ditt og til og med temperaturen; det tar noe lengre tid å lade når det er kaldt. Hvis vi går ut ifra en strømpris på 1 krone per kWh (inkludert nettleie), og at du kjører om lag 10.000 kilometer i året, vil drivstoffkostnadene dine komme på 2.000 kroner.
Når det kommer til pris, er det ikke bare kostnaden ved kjøp og installasjon du bør vurdere. Det er ikke sikkert du får penger igjen på forsikringen hvis det oppstår en feil eller skade i det elektriske anlegget ditt fordi du har ladet bilen med en vanlig stikkontakt. Det er strenge krav til hvordan stikkontakten og det elektriske anlegget ditt skal være for å kunne lade med en vanlig stikkontakt. Mer om disse i avsnittet "Hvorfor elbillader?".
I anledning vår liste over hvilke som er best i test innen ladebokser til elbil, tar vi utgangspunkt i en test som ble utført av ADAC, den tyske versjonen av NAF. Denne testen tok for seg tolv ladebokser. I testen la ADAC vekt på følgende faktorer: Sikkerhet, som står for 20% av karakteren; pålitelighet, som utgjør 40% av vurderingen; og brukervennlighet, som tilsvarer de resterende 40%. Testen ble utført i 2018. Markedet for ladebokser utvikler seg stadig, så nye og bedre ladebokser kan komme på markedet og forbigå noen av testvinnerne fra 2018.
Vi begynner med å nevne norske Easee Home. Denne ladestasjonen er utviklet i Norge og er tilpasset norske forhold. Den kan lade i temperaturer helt ned til -30°C og opp til +40°C. Easee Home ladestasjon kom på markedet etter at ADAC gjennomførte sin test. Denne ladestasjonen var dermed ikke med i testen. Men laderen har blitt en populær modell i Norge. Prisen for denne laderen ligger på rundt 7.000 kroner. Denne laderen har smartfuksjoner som styrer ladingen, slik at elbilen lades når det er lite pågang på det elektriske anlegget ditt. Easee har ladeeffekt på 7,4 kW eller 22 kW, avhengig av om du er på et 230V-strømnett (det vanligste i Norge) eller 400V-strømnett. Du kan lese ytterligere omtaler av Easee-laderen i vår egen artikkel om dette merket samt i denne artikkelen.
Neste ladeboks vi skal se på, er Defa eRange Uno. Denne laderen ble testvinner i ADACs test. Når det gjaldt pålitelighet, scoret de fleste ladeboksene godt, men Defa eRange Uno utmerket seg innen kategoriene sikkerhet og brukervennlighet. Denne laderen fungerer best i temperatursjiktet -25°C til +50°C. Laderen har en ladeeffekt på 7,4 kW på et 230V-strømnett og opp til 22 kW ved et 400V-strømnett. Laderen har ikke smart-funksjoner, så det er opp til deg å regulere når bilen skal lade ved å plugge den inn eller ut. Prisen for denne laderen ligger på rundt 12.000 kroner.
Defa har også andre populære ladere i samme serie. Defa eRange Uno m/Energimeter & RCBO har de samme tekniske detaljene som Defa eRange Uno, men kommer i tillegg med et energimeter og RCBO. Energimeteret lar deg lese av hvor mye strøm laderen benytter. RCBO står for Residual Current Breaker with Over-Current, det vil si ekstra beskyttelse mot overspenning. Denne modellen er noe dyrere enn basismodellen. Prisen ligger på rundt 16.000 kroner.
Defa eRange Uno 3-fase har, som navnet tilsier, en 3-fasetilkobling. Enkelt forklart gir dette deg muligheten til å få en høyere ladeeffekt, helt opp til 22 kW. Det er bilen som setter begrensingen for hvor høy effekt bilen kan lades med. For de fleste som kan lade gjennom natten, er det ikke behov for så høy effekt. Men om du er avhengig av å kunne lade bilen raskt, kan denne laderen være et godt alternativ. Denne ladeboksen har ellers de samme tekniske spesifikasjonene som de andre Defa eRange Uno-ladestasjonene. Prisen for denne laderen ligger på rundt 15.000 kroner.
Den siste laderen vi skal se på, er Wallbox Pulsar Plus. Denne laderen skiller seg ut ved å være en av de minste ladeboksene. En annen lader fra Wallbox (Wallbox Commander) var med i ADACs test. Denne boksen scoret ikke like bra som konkurrentene. Men Wallbox Pulsar Plus er en populær ladeboks. Laderen kan kobles til strømnett med både 230V og 400V. Den har en ladeeffekt på 22 kW på 400V-nett og 7,4 kW på 230V-strømnett. Prisen på denne ladestasjonen er på om lag 8.000 kroner. Laderen har smartfuksjoner som regulerer ladingen basert på strømbruken i boligen. Laderens driftstemperatur er mellom -25°C og +40°C.
Hvis du ønsker flere detaljer om elbillader-testen, kan du sjekke Defas gjennomgang av testen i denne artikkelen, og hvis du vil gå gjennom flere mulige alternativer innen ladere og merker, tipser vi deg om denne artikkelen på DinSide som tar for seg forskjeller i testresultater.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Mange elbil-eiere velger å lade bilen med kabelen som fulgte med bilen og en vanlig stikkontakt. Som vi har nevnt tidligere, kalles denne laderen en nødlader. Det er ikke meningen at du skal benytte denne laderen permanent. På hjemmesidene til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap kan du lese mer om dette.
Grunnen til at man ikke bør lade bilen med nødladeren og en vanlig stikkontakt, er at et vanlig elektrisk anlegg og strømnettet generelt ikke er dimensjonert for denne belastningen. Det kan oppstå varmegang og jordfeil hvis man lader på denne måten.
Tidligere kunne du anskaffe ladeplass med stikkontakt som permanent løsning, men det ble forbudt å bygge nye slike ladeplasser i 2023. Regelendringene kom i en ny utgave av NEK 400, NEK 400:2022, og det stilles nå krav om at alle ny ladeplasser etableres med ladeboks. De gamle ladeplassene med stikkontakt kan fortsatt benyttes og vedlikeholdes, forutsatt at de oppfyller NEK400-normen fra 2014 eller 2018 og gode stikkontakter ellers. For å følge NEK400-normen må kursen til stikkontakten ha en egen kurs med maks 10A-sikring. Det skal være en enkel stikkontakt. Jordfeilvernet må være av type B. Signalene fra elbilen gjør nemlig slik at vanlig type A-jordfeilvern ikke alltid oppfatter jordfeil på det elektriske anlegget. Det må også være overspenningsvern på det elektriske anlegget i boligen din.
Med en ladestasjon kan du lade bilen på en tryggere måte og unngå potensielt dyre og farlige situasjoner som lading med en vanlig stikkontakt kan forårsake. Men det er ikke bare sikkerheten som gjør hjemmeladerne til en mer attraktiv løsning. Det er også penger å spare på å lade på denne måten. De smarte ladeboksene tilpasser ladingen etter strømforbruket i resten av boligen. Flere av disse laderne lar deg også stille inn tidsrammen for når du skal lade. For de som har spotpris-avtale, er strømmen som regel billigst om natten, og det er også da det er minst pågang på det elektriske anlegget. Derfor er det penger å spare på å benytte en lader som tilpasser seg etter strømforbruket ditt. Selv om du fortsatt kan bruke den gamle stikkontaktladeløsningen, er det like fullt anbefalt å gå over til en skikkelig hjemmelader.
Vi kan også nevne at det er bra for strømnettet generelt at flest mulig sprer strømforbruket sitt utover døgnet. Hvis alle i et nabolag setter elbilene sine til lading når de kommer hjem fra jobb, kan det bli for stor belastning på strømnettet. Dette kan forårsake skader og strømbrudd.
Det første du bør gjøre når du skal velge elbil-lader, er å sjekke ladekapasiteten til bilen din. Dette står oppgitt i manualen som følger med bilen. Det vanligste er 3,6 eller 7,4 kW. For å kunne lade ved 22 kW, kan det hende du må oppgradere det elektriske anlegget i boligen din. For de fleste vil en lader med 22 kW effekt være unødvendig. Det kan dog være en investering i fremtiden. Nye biler vil få større kapasitet og batterier, og hvis du installerer en lader med større effekt enn du trenger i dag, kan du kjøpe en kraftigere bil i fremtiden uten å måtte oppgradere ladestasjonen.
Deretter kan du søke på nett etter en lader som lader på denne kapasiteten. Vi har listet opp noen av de mest populære modellene, og du må avgjøre hvilke momenter som er viktigst for deg. Mange synes en enkel ladeboks, slik som Defa eRange Uno, er en god løsning. Mens andre ønsker en smartlader som tilpasser ladingen ut fra strømbruken i boligen. I et slikt tilfelle kan Easee Home og Wallbox Pulsar Plus være gode valg.
Deretter må du finne en lokal montør og bestille installasjon. Kontakt gjerne oss i Boligsmart via våre nettsider, så hjelper vi deg med å finne aktuelle aktører i ditt nærområde. Noen montører har også fremforhandlede avtaler med ladestasjon-produsenter, og derfor kan det lønne seg å spørre om et pristilbud fra dem før du bestiller en lader. Det er viktig at firmaet har kompetanse innen både elektrikerfaget og installasjon av hjemmeladere. Alle autoriserte elektrikere er registrert i Elvirksomhetsregisteret.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvis du er på besøk hos andre og skal lade bilen, er det greit å bruke nødladeren for å fylle på batteriet. Men det er viktig å huske på å bruke nødladeren riktig. Du må huske å ta kabelen ut av bilen før du tar støpselet ut av stikkontakten. Du kan få kraftig støt hvis du gjør det i motsatt rekkefølge. Ladekabelen har en klump på seg som kan veie tre til fire kilo. Vanlige stikkontakter er ikke dimensjonert for å tåle å ha en slik vekt hengende ned fra seg. Du må derfor sørge for at denne klumpen ligger på en hylle, eller kan henges på en krok eller i en kurv. Man skal ikke benytte skjøteledning til lading av el- eller hybridbil.
Å lade bilen på en kommersiell hurtiglader er en god del dyrere enn å lade den hjemme. Det tar mellom 30 minutter og én time å fullade bilen. Prisen kommer på mellom 100 og 150 kroner. Det er derfor mer prisgunstig å lade bilen hjemme. Det er mulig å kjøpe en hurtiglader til hjemmebruk, men disse er mye dyrere enn de vanlige hjemmeladerne. Hvis du har anledning til å lade bilen om natten, vil en slik løsning være unødvendig dyr.
Gjør smarte boligvalg