Vil du vite mer om elbilladere? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hjemmelading, ulike typer elbilladere, prisen på ladestasjon i hjemmet, informasjon om hvordan ladestasjonen skal monteres og mye mer. Kan man lade elbilen med en vanlig stikkontakt, eller må det mer kraftig utstyr til? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Elbiler og hybridbiler blir stadig mer vanlige i Norge, og derfor øker også etterspørselen etter elbilladere på markedet. I denne artikkelen tar vi hovedsakelig for oss ladestasjoner som du kan installere hjemme, så hvis du vil lese mer om lading av elbil utenfor hjemmet, anbefaler vi blant annet vår introduksjon til begrepet ladestasjoner samt vår artikkel om ladestasjoner i Oslo. Det kan virke overveldende å sette seg inn i de ulike variantene og å finne ut hvilken lader som er den beste for deg. Vi begynner derfor denne artikkelen med en innføring i hvordan elbilladere fungerer.
En elbillader er et elektronisk apparat som brukes til å lade opp batteriet i elbilen din, det er anbefalt å installere en slik lader hjemme og benytte denne til lading av bilen. En slik lader kalles også hjemmelader eller ladeboks. Det er mulig å lade bilen ved å plugge inn ladekabelen i en vanlig stikkontakt, mer om dette i fjerde avsnitt, men en ladestasjon som er konstruert for nettopp dette formålet, er å anbefale. Dette fordi slike ladestasjoner er sikrere og mer effektive. Ladestasjonen forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke, den kutter strømoverføringen hvis det oppstår en feil i systemet, og den starter og avslutter ladingen på en trygg måte.
Å lade en elbil krever mye strøm over lang tid. Det er derfor utviklet spesialledninger som tåler høy belastning, spesifikt til dette formålet. Ledningen som brukes til lading av elbil, har et annet støpsel enn det vanlige vi kjenner til. Denne typen støpsel kalles type 2-støpsel. Dette er standardkontakten for lading av elbiler i Europa (type 1 er standarden i Amerika). Denne kontakten overfører strøm og er jordet, som vanlige kontakter, men den har i tillegg signalpinner som lar bilen og ladestasjonen kommunisere. De fleste nye elbiler har en slik kontakt.
Med en elbil-ladestasjon hjemme kan du lade bilen raskere enn om du benytter en vanlig stikkontakt til å lade opp bilen. Hvor lang tid det tar å lade bilen, beror på både ladestasjonen og bilen, men rundt regnet kan man si at det tar 4-8 timer å fullade bilen når man benytter en ladestasjon. Det er 50-60% raskere å lade bilen med en hjemme-ladestasjon enn ved å benytte en vanlig stikkontakt. Bilen kan kun trekke en gitt mengde strøm, og denne mengden varierer fra bilmerke til bilmerke. Hvis bilen kan ta 3,6 kW, har det ikke noen bonuseffekt å installere en hjemmelader som kan gi 7,4 kW. Det er bilen som setter begrensingen for effekten. Hvor høy effekt du kan få fra laderen din, beror på strømnettet din bolig er knyttet til. Det vanligste i Norge er 230V, som normalt vil gi en effekt på 7,4 kW. For mange vil det være tilstrekkelig med en lavere effekt enn dette, særlig siden man som oftest kan lade bilen gjennom natten hjemme.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
En elbillader koster i snitt mellom 15.000 og 18.000 kroner. Inkludert i denne prisen er selve laderen, nødvendig elektrisk utstyr og installasjon. Hvis det elektriske anlegget i huset ditt må oppgraderes før ladestasjonen kan installeres, vil denne kostnaden tilkomme som en ekstrautgift. En ladestasjon er en elektrisk installasjon og skal kun installeres av en autorisert elektriker. Du kan enkelt undersøke om et elektrikerfirma er autorisert ved å søke opp firmanavnet i Elvirksomhetsregisteret. Alle autoriserte elvirksomheter er registrert her. Når ladestasjone er montert, skal du få en samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen.
Hvor mye det koster å lade opp bilen, kommer an på en rekke faktorer: Strømavtalen og nettleien din, biltypen, utetemperaturen (det tar lengre tid å lade når det er kaldt), med mer. Men vi kan si at med en strøm- og nettleiepris på i gjennomsnitt 1 krone per kWh, og en elbil med et batteri på 22 kWh, vil det koste om lag 22 kroner å lade opp bilen til 100%. Man kan beregne rundt to kroner per mil. Hvis du kjører 10.000 kilometer på et år, vil elbilen din trenge om lag 2.000 kWh. Med utgangspunkt i samme strømpris som over, blir prisen på lading for et år 2.000 kroner.
Man bør beregne en høyere pris når man lader bilen på en hurtiglader utenfor hjemmet. Med en hurtiglader vil det ta mellom 30 minutter og én time å fullade bilen, det vil koste om lag 100-150 kroner. På noen kommunale parkeringsplasser finnes det ladere man kan benytte gratis, eller til en rimelig penge. Disse laderne er dog ikke hurtigladere, så du vil måtte lade i lengre tid enn ved bruk av en kommersiell hurtiglader. For å finne din nærmeste ladestasjon, eller planlegge en kjørerute med ladestopp på veien, kan du foreta et søk på ladekartet.
Som nevnt er det bilen som setter begrensninger for hvor stor effekt du kan lade med. Det er med andre ord ikke noe poeng i å kjøpe en lader med en effekt på 22 kW hvis bilen bare kan ta 3,6 kW. Jo høyere effekt laderen kan gi, jo dyrere blir den. Det kan dog være lurt å kjøpe en lader som har noe høyere effekt enn din nåværende bil, siden du da står fritt til i fremtiden å kjøpe en bil som kan lade ved høyere effekt.
Det finnes mange elbil-ladebokser til hjemmelading på markedet, og de fleste kan sorteres i to kategorier: Enkel ladeboks og smart ladeboks. Vi tar for oss den enkle ladeboksen først. En enkel ladeboks er egentlig bare en tryggere variant av den vanlige stikkontakten. Den fører strøm til bilen, men har ingen funksjoner utover dette. Denne typen ladestasjon er anbefalt fremfor bruk av vanlig stikkontakt av sikkerhetsmessige grunner.
En smart ladeboks overfører også strøm til bilen, men har i tillegg noen andre funksjoner. En slik ladestasjon har effektstyring, det vil si at den tilpasser ladingen etter hvor mye strøm du benytter på ditt elektriske anlegg. Smartladeren trekker mindre strøm når du bruker energikrevende elektriske apparater i huset, som for eksempel stekeovn, vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Utover kvelden og natten, når det brukes mindre strøm i huset, trekker den mer strøm.
En smartlader har også tidsstyring, det vil si at man kan stille inn tidsperioden da man ønsker at ladingen skal foregå. På denne måten kan du for eksempel stille inn ladeboksen til å kun lade om natten. Særlig for deg som har spotpris-avtale, er det gunstig å lade bilen om natten. Da er nemlig strømmen billigst.
Prisen for en smartladeboks er noe høyere enn for en enkel ladeboks, men på sikt kan man tjene inn denne prisforskjellen siden smartladeren lader på mer prisgunstige tidspunkt.
Man kan også installere en hurtiglader hjemme, dette er en type lader som finnes på kommersielle ladesteder. Denne typen lader kan lade med en effekt opp til 22 kW. Disse laderne er betraktelig mye dyrere å installere enn ladeboksene som vanligvis selges til privatpersjoner. Siden de fleste har anledning til å lade bilen gjennom natten, anses dette som en unødig dyr investering når man snakker om hjemmelading.
På noen lader-modeller sitter ledningen fast, mens andre har en avtakbar kabel. Begge disse løsningene lader like godt, men med en avtakbar kabel kan også andre elbiler benytte ladestasjonen.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Som vi har nevnt, er det mulig å lade opp elbilen ved å plugge den inn i en vanlig stikkontakt. Dette er den tregeste måten å lade på. Man får en effekt på 2,3 kW, og det kan ta alt fra åtte til 40 timer å lade bilen på denne måten, avhengig av biltypen.
Dette kan virke som en enkel og praktisk løsning, men det er ikke anbefalt. Å benytte en stikkontakt som er satt opp til et annet formål, for eksempel til utelys eller motorvarmer, er et brudd på el-forskriftene i følge DSB (Direktoratet for sikkerhet og beredskap). Det regnes som en bruksendring å benytte en kontakt som ble satt opp til et annet formål. Hvis en vanlig stikkontakt skal benyttes til lading, må den oppfylle NEK400-normen fra 2014. Dette innebærer blant annet at den må ha egen kurs med maks 10A-sikring, være en enkel stikkontakt og ha type B-jordfeilvern. Du må også ha overspenningsvern på den elektriske anlegget ditt. Den nye kursen må legges opp av en elektriker.
Å lade bilen med en vanlig stikkontakt betegnes som nødlading, og det skal ikke være din standardløsning. Det er altså lov å lade slik hos familie eller venner når du er på et besøk, men det skal ikke være en permanent løsning.
En smartladeboks tilpasser ladingen av bilen etter belastningen på det elektriske anlegget i boligen din. Dette forsikrer at du ikke overbelaster det elektriske anlegget ditt og risikerer en dyr reparasjon, eller i verste fall brann. Om du lader via en vanlig ledning og stikkontakt, kan det oppstå varmegang. En ladestasjon stopper strømtilførselen til bilen når den er ferdig oppladet. Det gjør ikke en vanlig ledning og stikkontakt, og derfor må huske å alltid ta kabelen ut av bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten.
Du må ikke under noen omstendigheter lade bilen via en skjøteledning. Gjør man det, øker faren for elektrisk sjokk, brann, kortslutning og overbelastning. Du kan lese mer om elbillading og sikkerhet på DSBs hjemmesider.
Det finnes i dag mange produsenter på elbillader-markedet. Vi skal i dette avsnittet gi deg informasjon om tre populære merker:
Easee Home ligger på 7.000 til 8.500 kroner. Denne modellen er en smartlader som kan styres via en app. Laderen har en maksbelastning på 32 A. Den har en ladeeffekt på 7,4 kW eller 22 kW, avhengig av om du kan koble den til et 230V-strømnett eller 400V-strømnett. Denne modellen har ikke fastmontert kabel. En ladekabel av type 2 følger med. Easee er laget for norske forhold og fungerer i temperatursjiktet -30°C til +40°C.
Defa eRange Uno koster om lag 12.000 kroner. Denne laderen kan styres via en app, men har ikke andre smart-funksjoner. Laderen har en maksbelastning på 32 A. Den har en ladeeffekt på 7,4 kW på et 230V-strømnett. Denne modellen kan kjøpes både med og uten fastmontert kabel. En ladekabel av type 2 følger med. Defa eRange Uno tåler temperaturer mellom -25°C og +50°C.
Wallbox Pulsar Plus koster om lag 8.000 kroner. Dette er en smartlader og den kan styres med en app. Maksbelastningen til denne laderen er 32 A. Den har en maksimal ladeeffekt på 22 kW ved bruk av inngangsspenning på 400V. Laderen kan også benytte 230V. Modellen har en fastmontert ladekabel med type 2-kontakt. Laderens driftstemperatur er mellom -25°C og +40°C. Denne laderen skiller seg ut ved å være en av de minste ladeboksene.
Man lurer gjerne primært på hvilken elbillader som er raskest, og ladehastigheten kommer i det fleste tilfeller an på bilen snarere enn laderen. Det er bilen som begrenser hvor mye strøm den kan trekke. Det viktigste for rask lading er altså at du har en lader som kan tilføre den mengden strøm bilen din kan trekke.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Du bør ha en krok, hylle eller kurv montert under ladestasjonen din. Ladeledningen har en klump som kan veie opp til tre kilo. Hvis denne henger i løse luften uten støtte, vil ledningen og kontakten med tiden bli utsatt for stor slitasje.
Hvis du bor i et borettslag, kan du vanligvis ikke velge å sette opp en ladestasjon på egen hånd. Du bør ta kontakt med styret og legge frem et forslag om å installere en ladestasjon. Hvis forslaget ditt blir vedtatt, vil borettslaget antakelig velge å installere flere ladere slik at flere beboere kan benytte ladetilbudet. Å installere flere elbilladere, og eventuelt et administrasjonssystem, er en stor operasjon. Man trenger å finne et firma med solid kompetanse innen el-installasjon og elbillading. Et argument som kan være med å overbevise styret, er at et ladeanlegg i fellesgarasjen kan tiltrekke seg nye leietakere.
Mange spør seg også om en elbillader kan øke verdien på boligen. Det er vanskelig å sette et nøyaktig tall på dette, men siden andelen elbiler og hybridbiler stadig øker i Norge, kan man anta at et ladeanlegg i det minste gjør boligen mer attraktiv. Det kan være lurt å velge en lader med avtagbar ladekabel, slik at en ny eier med en annen elbil kan benytte ladestasjonen du har installert. En ladestasjon har en forventet levetid på 15-20 år.
Gjør smarte boligvalg